Skip to main content

03.24 Sámson gyengesége

OLVASNIVALÓ: 
Bírák 14,1-20

A vasárnapi iskolák Sámson-ábrázolásai herkulesi erővel festik meg őt. Látjuk, ahogyan széttép egy oroszlánt, megöl ezer filiszteust egy szamárállcsonttal, Gáza kapuival a vállain sétál, és csodáljuk dagadó izmait. A Szentírás nem így írja le. Nincs rá bizonyíték, hogy Sámson izmosabb volt másoknál. Erejének titkát nem a jól kifejlesztett bicepszek jelentették, hanem Ura iránti odaadása, vagyis nazíreusi fogadalma. A gyengeség, amely Sámson életét tragédiába fordította inkább, mint diadalba, az volt, hogy nazíreusságát közömbösen kezelte, inkább a (hús)testnek engedve, mint a Szellemnek.

A nazíreusság első eleme a bortól való tartózkodás volt. Értelmezve ez azt jelenti, hogy olyan valakinek, aki odaszánta magát az Úrnak, földöntúli örömforrása van - a nazíreus nem függött a földnek semmilyen erős izgatószerétől. Miközben nehezen lehet bizonyítani, hogy Sámson megtörte a fogadalomnak ezt az elemét, az világos a filiszteus nő utáni hajszájában, akiről azt mondta, hogy "ő tetszik nekem", hogy áthaladt a timnáti szőlőskerteken, aztán pedig részt vett egy hétnapos lakodalmon, ahol bizonyára folyt a bor. Saját akarata uralkodott felette, és a szentírási tiltás, a szülői ellenvetés, valamint az úton az oroszlánon keresztül jövő gondviselésszerű figyelmeztetés ellenére úgy határozott, hogy filiszteus feleséget vesz. Az újszövetségi hívők számára a válasz az, hogy a saját akaratnak a kereszten kell lennie; "Krisztussal együtt megfeszíttettem", Gal 2,20.

Egy nazíreus semmilyen tisztátalan dologgal nem érintkezhetett, még szeretteinek holttestével sem. Ez értelmezve azt jelenti, hogy az Úr iránti odaadás természet feletti elkülönülést kíván meg. Furcsa tehát, ahogyan Sámson a rókákat és a "nyers szamárállcsontot" kezeli. Isten ezt felülbírálta és szabadítást adott, Sámson mégsem tanulta meg a leckét. (Hús)testi indíték (bosszú), (hús)testi fondorkodás (tétovázó testvéreivel) és (hús)testi eszközök (a szamárállcsont) nem nagyon dicsérik Istenért végzett szolgálatát. Az újszövetségi kifejezésmódot használva nem tanulta meg a kereszt mélyebb igazságát - "Akik pedig Krisztuséi, a testet megfeszítették", Gal 5,24. Egy filiszteus lány iránti szerelme visszahúzta őt a szolgálatnak (hús)testi útjaira.