TÖRTÉNETI ÉRTELEMBEN a zsoltár első része, 40,1-5, alkalmazható lehet Dávid megtapasztalására életének különböző szakaszaiban, pl. amikor Saul üldözte, 1Sám 19-20; amikor elmenekült Gátba; 1Sám 21; vagy amikor fia, Absolon fellázadt ellene, 2Sám 15. Nem ismerjük a pontos körülményeket, de Isten választott szolgái közül sokakhoz hasonlóan a búskomorság mély gödrébe zuhant. Ott felhangzott kiáltása, és kivonták a pusztulás gödréből, sziklára állították lábát és új ének van száján. A mai hívő ember számára ez a felemelő megtapasztalás az elragadtatással végződik majd, 1Tesz 4,17.
A zsoltár nagy középponti szakasza, a Zsolt 40,6-8. v., hatalmas kijelentés a Messiás személyéről és munkájáról, amelyet a Zsid 10,5-10 idéz és részletesen megmagyaráz. Ennek öt részlete van, a testté létel van a középpontban.
(1) A lévita áldozatok elégtelen volta, 6. v.
(2) A szolga megnyílt füle, 7. v., 2Móz 21,6.
(3) A testté létel, „Ímé, jövök", 8. v.
(4) A messiási próféciák beteljesedése, 8. v.
(5) Az Ő szívének belsejébe beírt törvény, 9. v.
A Zsidókhoz írt levél írója a zsoltár Szeptuaginta változatát idézi. Az a változás, hogy a „fülemet felnyitottad" helyett az van, hogy „testet alkottál nekem", nem ellentmondás. A fordítást a Szent Szellem hitelesíti. Ez Isten ihlető Szelleme munkájának a bizonyítéka. Ez egy utalás a 2Móz 21 héber szolgájára. Az átfúrt fül annak a bizonyítéka, hogy az egész testet felajánlották.
A zsoltár harmadik szakasza Dávid személyes megtapasztalásához tér vissza, Zsolt 40,11-17. Újra a depresszió völgyében van. Az élet gyakran hasonlít ehhez. Az Úr általi elfogadás és a Vele való közösség felemelő megtapasztalása után visszaesik a befelé nézésbe és önsajnálatba. Ott nem talál semmilyen vigaszt, 12. v. Ennek oka lehet az ellenséges világ üldözése és megvetése, 14-15. v. De dicsőséges gyógymód rejlik a dicsőítésben és hálaadásban, 16-17. v. Gyönyörű gondolattal érkezik a vigasztalás: „Rólam is, noha én szegény és nyomorult vagyok, az én Uram visel gondot", 18. v. Nemcsak karját nyújtja ki szabadításunkra, hanem gondolatai és szándékai szeretetben foglalkoznak velünk.