VITATHATÓ, HOGY ez a magnum opus (nagyszerű munka - egy olyan férfitól, aki feltehetőleg a legodaadóbb volt Krisztus minden szolgája között) mélyebb hatást gyakorolt-e a történelemre minden egyéb irodalmi műnél. Mindenesetre biztos, hogy amióta megírták, évszázadokon keresztül megszámlálhatatlan milliók voltak hálásak érte Istennek a benne rejlő mérhetetlen szabadságért és gazdagságért.
Itt van a teljes válasz arra az ősi kérdésre, hogy hogyan kerülhet az ember helyes kapcsolatba Istennel, és ez szenzációs kezelése azoknak az áldásos hatásoknak, amelyek az Istennel való jó közösségből áradnak.
Témánkat a következőképpen osztottuk fel:
A megigazulás felkínálása 1,1-17
A megigazulás szükségessége 1,18 - 3,20
A megigazulás alapelve 3,21-31
A megigazulás példája 4,1-25
A megigazult ember helyzete 5,1-21
A megigazult ember élete 6,1-23
A megigazult ember harca 7,1-25
A megigazult ember győzelme 8,1-39
Izráel bukása és helyreállítása 9 - 11
A megigazult ember magatartása 12,1 -16,27
Terjedelembeli korlátozások majd még szükségessé teszik, hogy ezeket a szakaszokat tovább bontsuk. A 9-11. fejezetet, amely Izráel bukásával és helyreállításával foglalkozik, külön fogjuk kezelni.
Ez a levél, majdnem kétezer évvel megírása után, még mindig további kutatást igényel, de senki sem várhatja ezektől a rövid elmélkedésektől, hogy olyan látszatot keltsenek, mintha ilyen feladattal próbálkoznának. Csak abban reménykedhetünk, hogy imádattal újra végigjárunk sokszor megjárt ösvényeket, megállva itt és ott, hogy újra szemügyre vegyük a kiemelkedő jellegzetességeket. Tegyük ezt Isten kegyelme csodálatos dolgainak folyamatos, naponkénti tudomásul vételével, amely megnyert bennünket a „hitbeli engedelmességre", hogy magunkra alkalmazhassuk Pál leírását a római szentekről: „Kik között vagytok ti is. Jézus Krisztusnak hivatalosai... Isten szerelmesei" (1,6-7); és örvendezhessünk Isten szeretetében, amely „kitöltetett a mi szívünkbe a Szent Szellem által, ki adatott nékünk" (5,5).