ÓRA | IGE | CÍM | ÓRACÉL | KÖZPONTI ÜZENET | ALKALMAZÁS | BESZÉLGETÉS v. JÁTÉK |
1 | Az előző tanév anyagának vázlatos átismétlése, hangsúlyozva a történetekben levő bibliai üzeneteket. | Bevezető, ismerkedő foglalkozás. Mi tetszett nekik az előző évi hittanórákon? Ebben az évben milyen hittanórákat szeretnének? Beszéljük meg, hogy miről lesz szó az idei tanévben. A már tanultak alapján próbáljanak válaszolni a következő kérdésekre: Kicsoda Isten? Ki vagyok én? Hogyan ismerhetjük meg Istent? Mi a Biblia? | Kvíz feladatlap, illetve vetélkedő az előző tanév anyagának átismétléséhez. | A tanév során minden órán egy bibliai történetet dolgozunk fel, kibontjuk annak üzenetét. Fontos, hogy a történet felolvasását követően ellenőrizzük, hogy a tanulók megértették-e magát a történetet. Ezt szövegértést ellenőrző kérdésekkel könnyedén lemérhetjük. A hitoktató minden történethez kap néhány ilyen jellegű kérdést mintának. A tanulók egy része szívesen olvas hangosan, örömmel jelentkeznek a történet felolvasására. Azonban a hangosan olvasó gyereknek általában nem olyan biztos a szövegértése, mint annak, aki hallgatja őt. Ezt mindig vegyük figyelembe a szövegértést ellenőrző kérdések megbeszélésénél. | ||
2 | Mt 7,7-8 Kérjetek, és adatik nektek, keressetek, és találtok, zörgessetek, és megnyittatik nektek. Mert aki kér, mind kap, aki keres, talál, és a zörgetőnek megnyittatik. | 1 Sám 1 Anna imája | Bátorodjanak fel a gyerekek arra, hogy őszinte imákat mondjanak Istennek, minden gondjukat osszák meg vele és bízzanak abban, hogy Ő válaszol az imájukra. | Isten meghallgatja az őszinte imádságokat és válaszol azokra. | Szoktál te is nehéz helyzetben lenni? Voltál már elkeseredett és szomorú valami vagy valaki miatt? Mit szoktál tenni ilyenkor? Anna imádkozott és kiöntötte a szívét Istennek. Ez azt jelenti, hogy mindent elmondott őszintén Istennek. Utána már nem volt szomorú, Isten pedig válaszolt az imájára és megadta, amit kért tőle. Bátorítsuk arra a gyerekeket, hogy mondjanak őszinte imákat Istennek, és Ő válaszolni fog azokra. Mondjunk példát erre a saját életünkből. Beszélgessünk arról a gyerekekkel, hogy Istennek bátran elmondhatnak mindent, még azokat is, amiket másoknak nem szoktak. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Kicsoda Elkána? Kik tartoztak a családjához? Mi volt Anna problémája? Hova ment a család minden évben? Mit szokott tenni Peninna Annával? Hogyan érezte magát Anna ilyenkor? Mit tett végül Anna? Az ima után hogyan érezte magát? Hogyan végződött a történet? |
3 | Zsolt 50,1 A hatalmas Isten, az ÚR szól, és hívja a földet napkelettől napnyugatig. | 1 Sám 3 Sámuel elhívása | Ismerjék fel a gyerekek, hogy Isten hogyan szólt és szól hozzájuk a mindennapokban. | Isten hallható, érthető módon szól hozzánk. | Hozzánk ma hogyan szól Isten? Biblia, lelkiismeret, embereken keresztül, a szívünkben a Szent Lélek által stb. Te már átélted, hogy Isten valamilyen módon szólt hozzád? Mondd el a többieknek! Mit eredményezett ez az életedben? | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Ki volt Sámuel és mit csinált? Ki szólt hozzá? Felismerte Sámuel, hogy az Úr szól hozzá? Mit gondolt, ki szólította őt? Éli mit mondott Sámuelnek? Mi történt reggel? Mi lett Sámuel, amikor felnőtt? |
4 | Róm 10, 9 Ha tehát száddal Úrnak vallod Jézust, és szíveddel hiszed, hogy Isten feltámasztotta őt a halálból, akkor üdvözülsz. | 1 Sám 8; 1 Sám 10,1-8 A nép királyt akar, Saul király lesz | Értsék meg, mit jelent, hogy Jézus az Úr az életünkben. | Isten téged személyesen akar vezetni, nem más által. | Mit jelent az, hogy az Úr a király valakinek az életében? Beszélgessünk arról, hogy mit jelent, hogy Jézust Urunknak hívjuk. Ha ő az Urunk és Királyunk, akkor hogyan kell nekünk Őhozzá viszonyulnunk? Mivel tartozunk az Úrnak? Hogyan vezeti az Úr az Ő népét most? | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Miért akart királyt a nép? Tetszett Istennek a nép kívánsága? Mit mondott az Úr Sámuelnek? Mit fog tenni a leendő király a rábízott néppel? Mit szólnak ehhez az emberek? Ki lesz Izrael első királya? Hogyan iktatják be tisztébe? Mi mond Sámuel Saulnak, milyen jelek fognak vele megtörténni? Mit jelent: "engem vetettek meg, hogy ne legyek a királyuk." |
5 | 1 Sám 15,22 Bizony, többet ér az engedelmesség az áldozatnál, és a szófogadás a kosok kövérjénél! | 1 Sám 15 Saul bűne és elvetése | Saul példáján keresztül lássák meg a gyerekek, hogy az emberektől való félelem rossz döntésekhez vezet. | Istennek kell inkább engedelmeskedni, sem mint embereknek. | Féltél már emberek véleményétől? Volt-e olyan, hogy ezért nem azt tetted, amiről pedig tudtad, hogy helyes? Saulnak fontosabb volt az emberek véleménye, mint Isten akarata és a Neki való engedelmesség. Amit Isten rábízott, azt nem végezte el. Ezzel rossz döntést hozott, aminek súlyos következményei lettek az életére nézve. Mondjunk példákat a gyerekeknek a saját életünkből, illetve engedjük, hogy ők is megosszák az ilyen irányú tapasztalataikat. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Mit parancsolt az Úr Saulnak? A király maradéktalanul végrehajtotta az Úr parancsát? Mit nem tett meg? Miért? Mi volt erre az Úr válasza? |
6 | 1 Sám 16,7 Az ember azt nézi, ami a szeme előtt van, de az ÚR azt nézi, ami a szívben van. | 1 Sám 16, 1-13 Dávid elhívása | Értsék meg a gyerekek, hogy Istennek nem az előnyös külső számít, hanem az, hogy kicsoda az ember a szívében. | Isten nem azt nézi, ami az ember szeme előtt van, hanem a szíveket vizsgálja. | Beszélgessünk a következőkről: Mi tesz alkalmassá valakit egy feladatra? Mennyiben számít a külső megjelenés? Istennek mi a fontos: a külső vagy a belső? Istennek az fontos, ami a szívedben van. Mi lehet az ember szívében? | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Mit mondott az Úr Sámuelnek? Sámuel kit választott volna királynak? Miért? Az Úr kit választott királynak? Miért? Hogyan lett beiktatva az új király? Mi történt vele ezután? |
7 | Ézs 40,31 De akik az Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a sasok, futnak, és nem lankadnak meg, járnak, és nem fáradnak el. | 1 Sám 17, 20-58 Dávid és Góliát | Értsék meg a gyerekek, hogy Isten a hitünkre válaszol és cselekszik. | A győzelem, a szívünkben lévő, Istenbe vetett hittől függ. | Az izraeliek nehéz helyzetben voltak, emberi szemmel nem sok esélyük volt a győzelemre. Isten segítségével azonban minden lehetséges annak, aki bízik Benne. Kérdezzük meg a gyerekeket, hogy ők mit tettek volna Dávid helyében? Hogyan bízhatott Dávid ennyire az Úrban? Beszélgessünk el arról, hogy hogyan tudunk minden helyzetben Istenben bízni, illetve mutassunk rá, hogy az Úr mindig válaszol a benne bízó embernek. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Kicsoda Góliát? Mit akar? Ki mernek ellene állni az izraeliek? Dávid miért mer kiállni Góliát ellen? Kiben bízik Dávid? Hogyan győzi le a filiszteust? Emberi szemmel nézve volt-e esélye Dávidnak a győzelemre? Mi lett a csata végső kimenetele? |
8 | Péld 17,17 Mindig szeret a barát, de testvérré a nyomorúságban válik. | 1 Sám 20 Dávid és Jonatán barátsága | Értsék meg, hogy a barátok közötti szeretet is cselekedetekben nyilvánul meg. | Az igazi barátok kiállnak egymásért. | Beszélgessünk arról, hogy Jonatán mely cselekedeteiből és szavaiból látszik, hogy kiáll a barátja mellett. Az igazi szeretet cselekedetekben nyilvánul meg. Beszélgessünk arról, hogy a gyerekeknek mit jelent a barátság, és a mindennapokban hogyan mutatják ki egymás és mások felé azt, hogy ők barátok. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Kinek a fia Jonatán? Mit tervez Jonatán apja Dávid ellen? Hogyan fogja megtudni Dávid, hogy Saul meg akarja-e őt ölni vagy nem? Mit csinál Jonatán, amikor Saul feléje dobja a lándzsáját? |
9 | Róm 6, 23 Mert a bűn zsoldja a halál, az Isten kegyelmi ajándéka pedig az örök élet Krisztus Jézusban, a mi Urunkban. | 2 Sám 11 Dávid és Betsabé | Ébredjenek rá az őszinteség és a bűnvallás fontosságára mind az Istennel mind az emberekkel való kapcsolataikban. | Isten nem kivételezik senkivel, ha bűnről van szó.(Istennél nincs protekció) | Dávid Isten kiválasztottja volt, Izrael királya, zsoltáríró. Mégis, amikor vétkezett, Isten számonkérte rajta bűnét, nem tett vele kivételt. Beszélgessünk el arról, hogy mi az a bűn, milyen következménye van az ember életében és az ember Istennek való kapcsolatában. Mit tegyünk akkor, amikor bűnt követünk el? Hogyan állítsuk helyre a jó kapcsolatot Istennek és emberekkel? 1 Ján 1,9 Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz ő: megbocsátja bűneinket, és megtisztít minket minden gonoszságtól. Beszélgessünk az őszinteség fontosságáról a kapcsolatokban. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Hol játszódik a történet? Mit csinált Dávid egyik este? Kicsoda Betsabé? Hol van Úriás eközben? Mi lesz az "egy éjszakás kaland" következménye? Hogyan próbálja meg Dávid megoldani a problémát? Sikerül neki? Mit tesz ezután Dávid? Mit szól az Úr ahhoz, amit Dávid tett? Kit küld el az Úr, hogy ráébressze Dávidot, arra, hogy mit is tett valójában? Hogyan reagál Dávid erre? Mi a bűn következménye? |
10 | Péld 9,10 A bölcsesség kezdete az Úrnak félelme, és a Szentnek a megismerése ad értelmet. | 1 Kir 3; Péld 9,10 Salamon bölcs ítélete | Értsék meg, hogy a Biblia mit ért bölcsesség alatt, és hogyan lehet szert tenni rá. | Kérj te is bölcsességet az Úrtól! | Kérdezzük meg a gyerekeket, hogy ők mit mondtak volna Salamon helyében? Az ítéletet hallva a nép látta, hogy isteni bölcsesség van Salamonban. Beszélgessük arról, hogy mit jelent a bölcsesség szó ma és mit jelentett az ókori Izraelben. Bölcsesség=életbölcsesség, tudom, hogy mit kell tennem, mi a következő lépés Beszélgessünk arról, hogy Isten milyen módon ad nekünk ma bölcsességet. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Kik a történet szereplői? Milyen ügyben mennek a király elé? Hogyan tesz igazságot köztük Salamon király? |
11 | Az eddig tanult aranymondások átismétlése. | Az eddigi órák anyagának felelevenítése. | Az eddigi órák üzeneteinek átismétlése. | A tananyag gyors átismétlése után egy 15 perc alatt kitölthető feladatlapot kapnak a gyerekek, amit segédeszközök használata nélkül, önállóan kell megoldaniuk. | ||
12 | Róm 10,10 Mert szívvel hiszünk, hogy megigazuljunk, és szájjal teszünk vallást, hogy üdvözüljünk. | Mt 16, 13-20; Gal 4,1-7 Péter vallástétele | Értsék meg, kicsoda Jézus és azt, hogy ma is lehet vele találkozni és Őt megismerni. | A mi szívünkben is megszülethet Jézus. Krisztus által Isten fiai lehetünk | Beszéljük meg a gyerekekkel a következőket: mit jelent a Krisztus szó, az akkori zsidó embereknek mit jelentett a Messiás személye, miért hatalmas dolog Péter hitvallása. A történetben benne vannak a megtérés legfontosabb mozzanatai: Jézussal való találkozás, kijelentés Jézus személyéről, a Jézus Krisztusba vetett hit megvallása. Beszéljük meg ezeket, a hitoktató mondja el, hogyan találkozott Jéztus Krisztussal, bátorítsuk a gyerekeket a Jézus Krisztussal való találkozásra. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Mit kérdezett Jézus a tanítványaitól? Kinek tartják az emberek Jézust? Péter számára kicsoda Jézus? Hogyan ismerte fel Péter Jézusban a Krisztust? Mit mond Jézus Péternek? |
13 | Ján 3,16 Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. | Jn 3,1-21; Ján 3,16 Nikodémus találkozása Jézussal | Megértsék, hogy Isten úgy szereti őket, hogy a Fiát adta értük, hogy Isten gyermekeként élhessenek | Miért jött el Jézus Krisztus? Újjászületés a Szentlélek által | Mondjuk el a gyerekeknek a történet kulturális és vallási hátterét. Fontos, hogy megértsék, mi az, hogy farizeus, Nagytanács, Isten országa stb. Beszéljük meg a gyerekekkel, hogy mit jelent újjászületni a Szent Lélek által. Használjunk ellentét párokat: természetes születés-lélektől való születés, örök élet-elveszettség(örök halál) Egyszerű mondatokkal magyarázzunk és ne tartsunk részletes teológiai kiselőadást a témáról . A mondanivalónk lényege legyen a 16. versben olvasható örömüzenet. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Kicsoda Nikodémus? Miért megy Jézushoz? Mit gondol Jézusról? Megérti, hogy mit akar Jézus neki mondani? Kinek a segítségével lehet újjászületni? Kinek van örök élete? |
14 | Luk 19,10 Mert az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és megtartsa az elveszettet. | Luk 15; Luk.19,10; Az elveszettekről szóló példázatok | Értsék meg, hogy Jézus értük jött el, hogy visszavezesse őket az Atyához. | Jézus azért jött, hogy megkeresse és megtartsa az elveszettet. | Ahhoz, hogy a gyerekek megértsék a fejezet lényegét, fontos megbeszélnünk a következőket: kiknek mondta Jézus a példázatokat, miért mondta, mi Jézus végkövetkeztetése a fejezet végén, ami egyben a hallgatóknak szóló üzenet is. Az aranymondás tartalma szorosan hozzákapcsolódik a fejezethez. Beszéljünk arról a gyerekekkel, hogy ők is elveszettek és Jézus azért jött el, hogy visszavezesse őket az Atyához. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Kiknek mondja Jézus a példázatokat? Hány példázatot mond? Ki vagy mi veszett el? Mi a példázatok tartalma? Mi a hallgatóknak szóló üzenet a fejezet végén? |
15 | Fil 3,20 Nekünk pedig a mennyben van polgárjogunk, ahonnan az Úr Jézus Krisztust is várjuk üdvözítőül. | Mt 13.; Fil 3,20 A mennyek országáról szóló példázatok | Értsék meg, hogy Jézus Krisztus az ajtó a mennyei állampolgársághoz. | Akarsz-e mennyei állampolgár lenni? | Magyarázzuk el a gyerekeknek, hogy a példázat, mint tanítási módszer mit jelentett a korabeli zsidóságban. A példázatok az Isten országáról szólnak. Jézus eleinte a tömeghez beszél, majd bemegy a házba és a tanítványainak elmagyarázza példázatait, illetve újabbakat mond el nekik. Fontos a tanítvány és a tömeg közötti különbségtétel. A tanítványok megérthetik az Isten országának titkait, mivel ők a Jézus Krisztusba vetett hitük által már Isten országának polgárai. A tömeg még kívül van az Isten országán, ezért ők csupán példázatok formájában hallhatját ezeket az igazságokat. A tanítványoknak Jézus megmagyarázta a példázatait. A kérdés az: Te hogyan lehetsz a mennyek országának polgára? Jézus Krisztusba vetett hit által. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Hol és kiknek mondja Jézus a példázatokat? Mi a tertalma az egyes példázatoknak? |
16 | Mt 25,23 Jól van, jó és hű szolgám, a kevésen hű voltál, sokat bízok rád ezután, menj be urad ünnepi lakomájára! | Mt 25,14-30 A tálentumokról szóló példázat | Ismerjék fel a gyerekek, hogy vannak Istentől kapott ajándékaik. Az ő feladatuk, hogy használják azokat. | Isten elvárja, hogy a Tőle kapott képességeinket kibontakoztassuk. | A példázat a mennyek országáról szól. A Mt 24-25. fejezetek összetartoznak, Jézus a tanítványaihoz beszél az Olajfák hegyén. Magyarázzuk el a gyerekeknek, hogy egy talentum mekkora összeget jelentett akkor, emeljük ki, hogy mindenki a képességei szerint kapta a talentumokat. Beszélgessünk arról, hogy Isten mindenkinek adott valamilyen ajándékot, képességet és a mi feladatunk az, hogy használjuk és fejlesszük azt. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Ki és hány tálentumot kapott? Mi alapján kapták a talentumokat? Ki, mit tett a talentumaival? Amikor visszajött az Uruk, mit szólt mindehhez? Kinek, mit mondott? |
17 | Mt 24,44 Ezért legyetek ti is készen, mert abban az órában jön el az Emberfia, amelyikben nem is gondoljátok! | Mt 24-25 Jézus visszajöveteléről szóló példázatok | Értsék meg, hogy mit jelent készen várni Jézus Krisztust. | Jézus bármikor visszajöhet, ezért legyél te is készen! | Ebben a két fejezetben több hosszabb-rövidebb példázata is van Jézusnak, a hitoktató tetszése szerint választhat közülük. A példázatok közös üzenete az, hogy az Úr Jézus vissza fog jönni Királyként erre a földre és nekünk készen kell Őt fogadnunk. Ez azt jelenti, hogy úgy élünk itt a földön, mintha most kellene Jézus elé állnunk és számot adnunk Neki a cselekedeteinkről. A gyerekeknek el kell gondolkodniuk azon, hogy ha most Jézus elé kellene állniuk, akkor hogyan éreznék magukat. Vajon azt igyekeznek-e tenni a mindennapokban, ami tetszik Neki, vagy úgy élnek, mint azok, akik nem várják vissza Jézus Krisztust? | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Milyen szolgának nevezi Jézus azt a szolgát, aki azt a munkát végzi, amit rábízott az Ura? És azt, aki inkább veri a szolgatársait és részegeskedik? Mi lesz ez utóbbi szolga "jutalma"? A szűzek közül kik mentek be a mennyegzőre amikor megjött a vőlegény? Mi a különbség a jobb és a balkézre állított emberek cselekedetei között? |
18 | 2 Móz 15,26 Én, az Úr vagyok a te gyógyítód. | Ján 9. Vakon született ember meggyógyítása | Értsék meg, hogy Jézus Krisztus a betegségek fölött áll, hatalma van meggyógyítani a betegeket és meg is akarja ezt tenni. | Jézus Úr minden betegség felett. | Ez a csoda egyike a jeleknek, melyekről János beszél evangéliumában. Magyarázzuk el a tanulóknak, hogy mit értünk jel alatt. Beszéljük meg, hogy a farizeusok miért voltak annyira elutasítóak Jézussal a csoda kapcsán, illetve, hogy mit jelentett akkoriban kiközösítettnek lenni. Beszélgessünk arról, hogy Jézus Úr minden betegség felett, imádkozzunk közösen a csoportban, illetve a környezetünkben élő beteg fiatalokért. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Mikor vakult meg az ember? Mit tett vele Jézus? Mit mondott neki Jézus? Mit tett a vak ember? Mit szóltak a gyógyulásához azok, akik ismerték őt? Mit szóltak a csodához a farizeusok? Mi történik, amikor a meggyógyult ember újra találkozik Jézussal? |
19 | Mt 8,16 Ő pedig szóval űzte ki a tisztátalan lelkeket, és minden beteget meggyógyított. | Mk 5,1-20 Gadarénus megszabadítása | Értsék meg, hogy Jézus Úr a gonosz minden ereje felett. Az Ő segítségével mi is legyőzhetjük a gonoszt az életünkben. | Jézus Úr a gonosz minden ereje felett. | Beszélgessünk arról, hogy a természetfölötti világ mennyire valóságos, de úgy, hogy az ne keltsen félelmet a tanulókban. Emeljük, ki, hogy az Úr Jézus a sátán minden gonosz ereje fölött áll, legyőzte azokat és ha Jézushoz tartozunk, akkor nem kell félnünk a gonosztól, sőt, Jézus segítségével legyőzhetjük azt az életünkben. Beszélgessünk arról, hogy a gonosznak milyen munkája van az emberek életében: kísértések, bűnök, függőségek stb. Emeljük, ki, hogy ezekből Jézus Krisztus meg tudja szabadítani azokat, akik Tőle kérnek segítséget. Ha a hitoktatónak van ezzel kapcsolatos bizonysága, akkor ossza azt meg a gyerekekkel. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Hol lakott a megszállott ember? Hogyan viselkedett általában? Mit csinált, amikor meglátta Jézust? Mit mondott Jézus a tisztátalan szellemeknek? Mi történt az emberrel? Mit szóltak ehhez az ott lakók? Mit mondott Jézus a megszabadult embernek? |
20 | Jn 11,25-26 Én vagyok a feltámadás és az élet, aki hisz énbennem, ha meghal is, él; és aki él, és hisz énbennem, az nem hal meg soha. | Ján 11. Lázár feltámasztása | Értsék meg, hogy a Jézus Krisztusban való hit által van lehetőség a feltámadásra, a halál legyőzésére. | Jézus Úr a halál felett. | A történet jobb megértéséhez szükség van a korabeli szokások és vallásos gondolkodás megismeréséhez, ezeket az információkat a hitoktató beszélje meg a gyerekekkel. A történet középpontja Jézus Krisztus személye, a benne való hit által van lehetőség a feltámadásra, a halál legyőzésére. Beszélgessünk arról, hogy ki, hogyan viszonyul Jézus Krisztushoz, aki maga a Feltámadás. Például Márta, bár megvallja hitét Jézusban, az Isten Fiában, mégsem érti meg Jézus tanítását. Fontos, hogy eljussunk oda, hogy megkérdezzük a gyerekeket: Neked kicsoda Jézus? | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Ki volt Lázár és hol lakott? Mikor ment el Jézus Lázárhoz? Miért? Kivel beszél először Jézus amikor odaér? Mit mond Márta az Úrnak? Mit válaszol neki Jézus? Utána kivel találkozik Jézus? Hol volt Lázár sírja? Mit tett Jézus a sírnál? Mi történt a halottal? |
21 | Mt 14,33 A hajóban levők pedig leborultak előtte, és ezt mondták: „Valóban Isten Fia vagy!" | Mt 14,22-33 Péter jár a vizen | Lássák meg, hogy Jézus mindenek fölött való Úr, az Isten Fia. | Jézus Úr a természet elemei felett | Beszélgessünk arról, hogy mi az, ami megragadja őket ebben a történetben? Képzeljék magukat a csónakban ülő tanítványok helyébe! Írják le, hogy a feléjük közeledő Jézust látva milyen érzések, gondolatok vannak bennük? Beszélgessünk arról, hogy a tanítványok vajon kinek látták Jézust ezután a csoda után? Kérdezzük meg, hogy ők kinek látják Jézust? | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Kik ültek a hajóban? Hol volt Jézus? Hogyan csatlakozott a tanítványaihoz? Mikor lépett ki Péter a hajóból? Mikor kezdett el süllyedni? Mit tett Jézus, amikor Péter segítséget kért tőle? Mi történt, amikor beszálltak a hajóba? |
22 | Az eddig tanult aranymondások átismétlése. | Összefoglalás, témazárás. Az eddigi órák anyagának felelevenítése. | Az eddigi órák üzeneteinek átismétlése. | A tananyag gyors átismétlése után egy 15 perc alatt kitölthető feladatlapot kapnak a gyerekek, amit segédeszközök használata nélkül, önállóan kell megoldaniuk. | ||
23 | Ésa 55,8 Bizony, a ti gondolataitok nem az én gondolataim, és a ti utaitok nem az én utaim - így szól az ÚR. | Lk 19,29-44; Zak 9,9 Prófécia beteljesedése | Értsék meg, hogy Isten nem az emberek várakozása, akarata szerint cselekszik. | Isten nem ember szerint gondolkodik. (Földi királyság helyett mennyei királyság) | A Zakariás próféta által megjövendöltek teljesedtek be akkor, amikor Jézus bevonult Jeruzsálembe. Olvassuk el a próféciát az Ószövetségből, és beszélgessünk arról, hogy Jézus az előre megígért Messiás, a Király. Több ószövetségi igehelyet is megnézhetünk, beszéljük meg, hogyan teljesedtek be a bennük megírt dolgok Jézus életében. Beszélgessünk arról, hogy a Jézust üdvözlő tömeg milyen királyt várt? Jézus megfelelt ezeknek a váradalmaknak? Beszélgessünk arról, hogy lesz olyan időszak a földön, amikor Jézus Királyként visszajön és uralkodni fog a földön. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Hova és miért küldte el Jézus a kettő tanítványt? Jézus az Olajfák hegyére ért. Mit tettek ekkor: az őt körülvevő emberek, a tanítványok, a farizeusok? Mit tett Jézus, amikor meglátta Jeruzsálem városát? Mit mondott? |
24 | ApCsel 2,36 Úrrá és Krisztussá tette őt az Isten: azt a Jézust, akit ti keresztre feszítettetek. | Mt 27,15-26 "Feszítsd meg!" | Legyenek tisztában a tömeg befolyásoló erejével, vegyenek bátorságot arra, hogy Jézusba vetett hitüket szavakkal és tettekkel is felvállalják az emberek előtt. | Ne engedd, hogy a tömeg befolyásoljon! | Egy Jézus életét bemutató filmből megnézhetjük a bibliai történetet bemutató részt. Ezután képzeljék el a gyerekek, hogy ott állnak a tömegben Pilátus előtt. Mernek Barabást kiáltani? Beszélgessünk a tömeg befolyásoló hatásáról. Beszélgessünk arról, hogy ők fel merik-e vállalni hitüket szavakkal és cselekedetekkel mások előtt. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Mit kérdez Pilátus az emberektől? Kit választanak az emberek? A főpapoknak és a vének hogyan próbálják befolyásolni az embereket? Mit tesz Pilátus ezután? Hogyan próbálja ártatlanságát kifejezni a nép előtt? Hogyan válaszolnak erre az emberek? Mi történik Jézussal? |
25 | Lk 6,46 Miért mondjátok nekem: Uram, Uram, ha nem teszitek, amit mondok? | 1 Kir 18. A Kármel hegyi Istenítélet | Hozzanak egy szilárd döntést, hogy ők az Urat fogják követni. | Ne sántikálj kétfelé! Döntsd el, hogy kit követsz! | Mondjuk el a gyerekeknek a történelmi háttérinformációkat. Aháb és Jézabel uralkodása idején az északi országrész elhagyta az Urat és a Jézabel által meghonosított Baál és Astarót bálványokat követték. Emiatt ítélet jött az országra, már 3 éve nem volt eső. Ezért nagy volt az éhínség Izraelben. Illés, az Úr prófétájaként Isten üzenetét vitte, Aki vissza akarta fordítani a nép szívét, hogy újra Őt imádják. Beszélgessünk arról, hogy ma mik azok a dolgok(hamis istenek), amik a fiatalokat elfordítják az Úrtól, bíztassuk a fiatalokat arra, hogy hozzanak egy szilárd döntést, hogy ők Jézus Krisztust fogják követni, még akkor is, ha emiatt gúnyolják és esetleg kirekesztik őket. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Mi volt a vád Aháb király és felesége Jézabel ellen? Mit mondott Illés Ahábnak? Mi történt a Kármel hegyén? Ki felelt tűzzel? Mit tett a nép, amikor látta Isten válaszát Illés imájára? Mit történt a Baál prófétáival? A nép megtérése után Isten hogyan áldotta meg az országot? |
26 | 2 Krón 16,9 Mert az ÚR szemei áttekintik az egész földet, és ő megmutatja erejét azoknak, akik tiszta szívvel az övéi. | 1 Kir 19 Jézabel üldözi Illést | Értsék meg, hogy bátran bízhatnak Istenben a nehézségek között is. | Isten nem hagy magadra a nehéz helyzetben sem. | Beszéljük meg a gyerekekkel a történet előzményeit: Illés nagy győzelme a Baál papok ellen a Kármel hegyén. Képzeljék bele magukat a fiatalok Illés helyébe. Milyen érzések, gondolatok kavaroghattak benne? pl: depresszió, félelem, magány, magárahagyottság, kirekesztettség stb. Beszéljük meg a fiatalokkal, hogy ők éltek-e át ilyen érzéseket és hogyan sikerült túljutniuk azokon. Bátorítsuk őket arra, hogy forduljanak Istenhez ilyen helyzetekben, mert Ő velük van, halk és szelíd hangon szól hozzájuk is. Ha Őrá néznek, a rossz érzések helyett bizalom és remény ébred bennük. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Mivel fenyegette meg Jézabel Illést? Hogyan reagált erre Illés? Hova ment Illés? Mit mondott neki Isten a barlangban? Miben nem volt az Úr? Hogyan szólt az Úr Illéshez? Mit mondott neki? |
27 | ApCsel 1,8 Ellenben erőt kaptok, amikor eljön hozzátok a Szentlélek, és tanúim lesztek Jeruzsálemben, egész Júdeában és Samáriában, sőt egészen a föld végső határáig. | 4Móz 11,16-30; Jóel 3 A 70 prófétáló vén; A Szentlélek ígérete | Lássák meg, hogyan lett elérhető a Szentlélekkel való betöltekezés minden hívő számára. | Mindenki beteljesedhet Szentlélekkel, aki az Urat szolgálja. | Mondjuk el a gyerekeknek, hogy Mózes óhaja és a jóeli prófécia a Szent Lélekről Pünkösdkor teljesedett be. Olvassuk el a Jóel 3-ban található próféciát és beszéljük meg, hogyan teljesedett be Pünkösdkor. Beszélgessünk arról, hogy miért fontos a Szent Lélekkel való betöltekezés. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Miért választotta ki a 70 embert az Úr? Hova kellett menniük? Mind odament? Mi történt, amikor rájuk szállt a Lélek? Eldád és Médád hol volt ekkor? Velük mi történt? Mikor ezt megtudta Mózes, mit mondott? |
28 | ApCsel 10,34-35 Nem személyválogató az Isten, hanem minden nép között kedves előtte, aki féli őt, és igazságot cselekszik. | Apcsel 10. A prófécia beteljesedése - Péter látomása | Értsék meg, hogy Jézus Krisztusban minden ember számára elérhető a bűnbocsánat és az üdvösség. | Jézus Krisztusban nincsenek nemzeti, etnikai, nembeli különbségek. | Beszélgessünk arról, hogy miért volt nagyon fontos a keresztény hit elterjedése szempontjából mindaz, ami Kornéliusz házában történt? A hitoktató mondja el a gyerekeknek, hogy miért nem mehetett volna be Péter Kornéliusz házába és milyen forradalmi jelentőségű az, hogy rájöttek a hívők, hogy az üdvösség a pogányok számára is elérhető Jézus Krisztusban. Beszélgessünk arról, hogy Jézus Krisztusban minden ember számára elérhető a bűnbocsánat. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Ki volt Kornéliusz? Milyen ember volt? Ki jelent meg neki és mit mondott? Hol volt Péter? Mit látott, amikor imádkozott? Mit mondott neki a Szent Lélek? Hova ment ezután Péter? Kiről beszélt az összegyűlt embereknek? Mi történt, miközben beszélt? |
29 | 2 Kor 5,17 Ezért ha valaki Krisztusban van, új teremtés az: a régi elmúlt, és íme: új jött létre. | Apcsel 8,1-3; Apcsel 9. Pál a damaszkuszi úton | Lássák meg, hogy Jézus Krisztus alapjaiban változtatja meg annak az embernek az életét, aki találkozik Vele. | A Jézussal való találkozás új életet, új szemléletet, új célokat ad. | Beszélgessünk arról, hogy hogyan változott meg Saul élete, miután találkozott Jézus Krisztussal. A gyerekekkel közösen írjuk fel egy papírra a találkozás előtti életének jellemzőit: társadalmi helyzetét, hitét, céljait majd a találkozás utáni életének jellemzőit és hasonlítsuk össze azokat. Aki már megtért a gyerekek közül, illetve maga a hitoktató is, mesélje el a megtérésének történetét, kiemelve, hogy előtte milyen életet élt, majd a Jézus Krisztussal való találkozás milyen változásokat hozott az életében. | Tegyünk fel kérdéseket a gyerekeknek, melyek arra irányulnak, hogy megértették-e a szöveget. Mi történik Jeruzsálemben István halála után? Saul milyen módon vesz részt ebben? Mi történik Saullal, amikor Damaszkusz felé megy? Hogyan változik meg Saul élete a Jézus Krisztussal való találkozás miatt? |
30 | Róm 1,16 Mert nem szégyellem az evangéliumot, hiszen Isten ereje az, minden hívőnek üdvösségére. | Apcsel 9,19-30. Pál bátran hirdeti a Krisztust | Lássák meg, hogy a Szent Lélekkel való betöltekezés átformálja az embert, így bátran fogja hirdetni Jézus Krisztust. | A Szentlélek átformál teljesen | Beszélgessünk a következőkről: Hogyan formálta át Sault a Szentlélek? Kinek szánta oda az életét teljesen? Beszélgessünk arról, hogy a Szentlélekkel való betöltekezés fő célja a szolgálat, Jézus Krisztus evangéliumának a hirdetése az embereknek. | Mit mondott Jézusról Saul/Pál a megtérése után? Mi volt erre az őt hallgató emberek reakciója? Hogyan akarták elhallgattatni őt? Hova ment ezután Saul? Mi történt vele? |
31 | Az eddig tanult aranymondások átismétlése. | Összefoglalás, témazárás. Az eddigi órák anyagának felelevenítése. | Az eddigi órák üzeneteinek átismétlése. | A tananyag gyors átismétlése után egy 15 perc alatt kitölthető feladatlapot kapnak a gyerekek, amit segédeszközök használata nélkül, önállóan kell megoldaniuk. | ||
32 | Tanév értékelése, ismeretek rendszerezése | Beszélgessünk arról, hogy kinek mit jelentettek az idei hittanórák. Hogyan szólt hozzájuk Isten, közelebb kerültek-e Hozzá. Akinek van valamilyen bizonysága mondja el. | Az egész év tananyagából összeállított játékos feladatlap segíthet a tanultak mélyítésében, illetve az arról való beszélgetésben. A tanult aranymondásokat is fel lehet eleveníteni verseny formájában, ahol az első három helyezett valamilyen jutalmat kap. |
Jóhír (evangélium): Isten velünk van, ki lehet ellenünk?!
Comments