Igehely (történet): A házasságtörő asszony Jn 8,1-11
Aranymondás: Jn 8,11 Én sem ítéllek el téged, menj el, és mostantól fogva többé ne vétkezz!
Óracél: Értsék meg, hogy ha Jézushoz jönnek úgy, ahogy vannak, bűnösen,
Ő megbocsátja bűneiket és új életet kezdhetnek Vele, Őt követve.
Központi üzenet: Jézussal lehet újat kezdeni
Bibliai történet:
Jn 8. 1 Jézus pedig kiment az Olajfák hegyére. 2 De korán reggel ismét megjelent a templomban, és az egész nép hozzásereglett; ő pedig leült, és tanította őket. 3 Ekkor odavezettek az írástudók és a farizeusok egy asszonyt, akit házasságtörésen értek, középre állították, 4 és így szóltak Jézushoz: „Mester, ezt az asszonyt házasságtörés közben tetten érték. 5 Mózes azt parancsolta nekünk a törvényben, hogy kövezzük meg az ilyeneket. Hát te mit mondasz?” 6 Ezt azért mondták, hogy próbára tegyék, és legyen mivel vádolniuk őt. Jézus pedig lehajolt, és ujjával írt a földre. 7 Amikor továbbra is faggatták, felegyenesedett, és ezt mondta nekik: „Aki bűntelen közületek, az vessen rá először követ.” 8 És lehajolva tovább írt a földre. 9 Azok pedig ezt hallva, egymás után kimentek, kezdve a véneken, és egyedül ő meg az asszony maradt ott a középen. 10 Mikor pedig Jézus felegyenesedett, és senkit sem látott az asszonyon kívül, így szólt hozzá: „Hol vannak a vádlóid? Senki sem ítélt el téged?” 11 Ő így felelt: „Senki, Uram.” Jézus pedig ezt mondta neki: „Én sem ítéllek el téged, menj el, és mostantól fogva többé ne vétkezz!”)
Hát te mit mondasz?” - ez egy szenzációsan jó kérdés. Ez olyan jó kérdés, hogy ezt nekünk is naponta minden élethelyzetben gyakorolni kellene. Szándékuk: próbára tegyék, vagy kísértsék, hogy vádolhassák Őt (a forrás gonosz). Mert akármit mond, akármit felel erre a kérdésre, el lehet ítélni, vagy el lehet ítéltetni az Úr Jézus Krisztust, akár a főpapok előtt vallásilag, akár a római hatóságok előtt politikailag. Adja Isten, hogy minél többször feltegyük ezt a kérdést, amikor valamilyen döntés előtt állunk, valamiben határoznánk. Menjünk Jézushoz, és kérdezzük meg tőle: „Te mit mondasz?” Ezt kell, vagy ezt kellene kérdeznünk.
Nagyobb van itt Mózesnél, a Törvénynél. Őszintén, szeretetből, tiszteletből, az Ő ismeretéből – kérdezhették volna!
Törvény < - > Kegyelem
Fontos a Törvény, JK nem törölte el – megmondatott a régieknek (Hegyi beszéd) – de mit mondok én – nem a betű, hanem az értelme.
Kegyelem: Én sem ítéllek el téged
Törvény: (Római levél- Törvényből van a bűn ismerete:
- Leleplezi a mi bűnös természetünket (felgerjeszti a bűnt) (ne tedd – annál inkább megtesszük, ne kívánd – ne gondolj a citromra!, A kert egy fájáról ne egyetek …)
- Feltárja a bűnös cselekedeteinket (mint egy tükör, megmutatja – Jósiás olvasta a könyvet – elvesztünk, semmit sem tartottunk be…)
- Krisztushoz vezérlő mester: az ember szívében, miután meglátja önmagát, azt kell, hogy gerjessze: „Uram Isten, siess minket megsegíteni ily nagy szükségünkben. Krisztus Jézusért, mi Urunkért, és Megváltónkért.”
Isten magasra tette a lécet – nem tudjuk átugorni, Isten nem teszi lejjebb – de JK átugrotta, helyettünk.
Nem értették a farizeusok: Dávid megette a szent kenyeret, meggyógyult ember felveszi az ágyát (szombaton)…
„Ezt azért mondták, hogy próbára tegyék.” — Isten Törvénye Jézus Krisztus értelmezésében nem a cselekedetekre teszi a hangsúlyt. Nem csak a cselekedeteket vizsgálja, hanem a lélek belső indulatait. Tudniillik azt, hogy miből származnak a cselekedetek.
Ez már önmagában borzasztó tény. Nem? Házasságtörés közben tetten érnek valakit.
De hát az ilyesmit általában ketten követik el. Mégis csak az asszonyt viszik oda. Csak a nőt veszik elő ezek a kedves, önmaguk igazságával telt és öntelt farizeusok és írástudók. A férfiről nem olvasunk semmit. Odacipelik Jézus elé az asszonyt. Közlik mindjárt az ítéletet is, hogy ilyenkor mit kell csinálni, Jézus, ha nem tudnád. Mit ír a törvény, s kaján mosollyal vagy dühvel a szívükben figyelnek, hogy na, most erre mit lépsz, Jézus?
Mindez egy olyan társadalomban történt, ahol akkor úgy imádkoztak a férfiak, hogy köszönöm Istenem, hogy nem születtem nőnek. Ennyire tisztelték, becsülték és szerették a nőket, a lányokat és az asszonyokat. Használati tárgyak voltak, semmi más. Ezért fordulhatott elő az, hogyha elsózta a levest, akkor válólevelet adtak az asszonynak. Vagy ha kezdett öregedni, akkor elküldték, és fiatalabb "évjáratra" váltottak. S csak egy válólevelet kellett írni.
5Móz 22. 22 Ha rajtakapnak valakit, hogy férjes asszonnyal hál, mindkettőjüknek meg kell halniuk: a férfinak is, aki az asszonnyal hált, meg az asszonynak is. Így takarítsd ki a gonoszságot Izráelből!
Először férfi… nincs kövezés (csak meghalni) – (sokszor hibásan idézzük a Bibliát). Ítélkezés – könnyen megy.
Férfi a fej – (ha nem működik jól- fejetlenség). Nő – szív – szívtelenség. Helyet cserélnek (nő kezd irányítani). Ádám, hol vagy? Istennél mindig van felelős (először a férfi).
Asszony, házasságot tört – cselekedet (látható)
Farizeusok: milyen a belső indulatotok, ami a szívben van?
1Krón 28. 9 Te pedig, fiam, Salamon, ismerd meg atyád Istenét, és szolgálj neki teljes szívvel és készséges lélekkel, mert megvizsgál az Úr minden szívet, és megismer minden gondolatot és szándékot. Ha keresed, megtalálhatod. De ha elhagyod őt, akkor félreállít téged végleg.
A Róma 3, 22 szerint mindnyájan vétkezünk, és híjával vagyunk az Isten dicsőségének. A farizeusokat a saját szívük vádja vitte el onnan. Bűntelen? Hát nem maradhatok itt. Legalább ebben őszinték voltak. Ez nagy dolog. Mindnyájan elmentek onnan. S ott marad az asszony meg Jézus.
A Törvény külső cselekedete, vagy pedig a belső engedelmesség
Mt 22. 36 „Mester, melyik a nagy parancsolat a törvényben?” 37 Jézus így válaszolt: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. 38 Ez az első és a nagy parancsolat. 39 A második hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat, mint magadat. 40 E két parancsolattól függ az egész törvény és a próféták.”
Szeresd Istent:
- Isten-ismereten alapul - olyan Isten, aki Krisztusban és Krisztus érdeméért megbocsáthatja a bűneinket.
- ne a világot szeresd, hanem az Istent tartsd szeretetre méltónak. 1Jn 2. 15 Ne szeressétek a világot, se azt, ami a világban van. Ha valaki szereti a világot, abban nincs meg az Atya szeretete.
- Őbenne gyönyörködj Zsolt 73. 25 Nincs senkim rajtad kívül a mennyben, a földön sem gyönyörködöm másban.
- Közösség Vele Fil 1. 23 Szorongat ez a kettő: vágyódom elköltözni és Krisztussal lenni, mert ez sokkal jobb mindennél;
- Neki adni magunkat - Jn 14. 21 Aki befogadja parancsolataimat, és megtartja azokat, az szeret engem, aki pedig szeret engem, azt szeretni fogja az én Atyám; én is szeretni fogom őt, és kijelentem neki magamat.”
Aki a Törvény betöltése általi szeretetet érti meg, amely felé irányul. Azt, amit Jézus így mond ennek az asszonynak: „Eredj el, és többé ne vétkezzél!”
Több, mint hogy mit ne tégy – mit tégy (tartsd oda a másik orcádat, menj el vele …
Újrakezdés – új esély, tiszta lap!
Ítélkezés! Más lenyomása!
Róm 14. 4 Ki vagy te, hogy más szolgája felett ítélkezel? Tulajdon urának áll, vagy esik. De meg fog állni, mert van hatalma az Úrnak arra, hogy megtartsa.
Megjegyzések:
Jézust nem lehetett letartóztatni – Több alkalommal is megpróbálták az Úr Jézust megölni, többek közt Názáretben (lásd Lk 4,29–30), de nem sikerült. Ebben a történetben sem tudták letartóztatni. Majd csak a Gecsemáné kertben engedi meg Jézus, hogy elfogják. Akkor jön el az idő, hogy meghaljon. Ez világosan mutatja, hogy Ő önként adta át magát. Ha nem akarta volna, a Gecsemáné kertben sem tudták volna elfogni.
Házasságtörés – E bűn ellen szól a hetedik parancsolat: „Ne paráználkodj!” Ez az asszony valószínűleg nem volt prostituált, hanem férjes nő, és olyan férfival élt együtt, akivel nem kötött házasságot. Megcsalta férjét, és megszegte a házassági esküt. Nagyon lehetséges, hogy Jézus ellenségei már régen tudtak erről, de most vele akarták Jézust csapdába ejteni. A tanúk bizonyítani tudták a tettenérést.
A 3Móz 20,10 és az 5Móz 22,22 világosan meghatározza, hogy mi történjék a házasságtörőkkel.
A földre írni – A templomtér kövezetén elegendő por és homok volt, hogy írni lehessen abba. A görög szövegben az „írni” szó: „egraphen”, mely „alakokat rajzolni”-t jelent. Jézus talán szavak nélkül utal a Jer 17,13-ra, ahol azt olvassuk, hogy mindenkinek a nevét, aki az Urat elhagyja, „a porba írják”?
Jer 17. 13 Uram, te vagy Izráel reménysége, megszégyenülnek mind, akik elhagynak téged. A tőled elpártolók nevét a porba írják, mert elhagyták az Urat, a folyóvíz forrását.
Beszélgetés: Mondjuk el a fiataloknak a történet vallási és kulturális hátterét: kik voltak a farizeusok, a mózesi törvény rendelkezései házasságtörés esetén. Beszéljük meg, hogy miért mentek ki a farizeusok, miután Jézus szólt hozzájuk?
Alkalmazás: Beszéljük meg a történetet a fiatalokkal az asszony szemszögéből nézve. A háttér információk sokat segíthetnek abban, hogy bele tudjuk magunkat képzelni az asszony helyzetébe. A nő kapott egy új esélyt Jézustól, tiszta lappal indulhatott. Beszélgessünk arról, hogy mik azok a helyzetek, melyekben nekik is szükségük van arra, hogy tiszta lappal induljanak Istennél és az embereknél is.
Comments