ÓRA | IGE | CÍM | ÓRACÉL | KÖZPONTI ÜZENET | ALKALMAZÁS | BESZÉLGETÉS v. JÁTÉK |
1 | Az előző tanév anyagának vázlatos átismétlése, hangsúlyozva a történetekben levő bibliai üzeneteket. | Bevezető, ismerkedő foglalkozás. Mi tetszett nekik az előző évi hittanórákon? Ebben az évben milyen hittanórákat szeretnének? Beszéljük meg, hogy miről lesz szó az idei tanévben. A már tanultak alapján próbáljanak válaszolni a következő kérdésekre: Kicsoda Isten? Ki vagyok én? Hogyan ismerhetjük meg Istent? Mi a Biblia? | Kvíz feladatlap, illetve vetélkedő az előző tanév anyagának átismétléséhez. | A tanév során minden órán egy bibliai történetet dolgozunk fel, kibontjuk annak üzenetét. Fontos, hogy a történet felolvasását követően ellenőrizzük, hogy a tanulók megértették-e magát a történetet. Ezt szövegértést ellenőrző kérdésekkel könnyedén lemérhetjük. A hitoktató minden történethez kap néhány ilyen jellegű kérdést mintának. A tanulók egy része szívesen olvas hangosan, örömmel jelentkeznek a történet felolvasására. Azonban a hangosan olvasó gyereknek általában nem olyan biztos a szövegértése, mint annak, aki hallgatja őt. Ezt mindig vegyük figyelembe a szövegértést ellenőrző kérdések megbeszélésénél. | ||
2 | 1 Kor 15,33 A jó erkölcsöt megrontja a rossz társaság! | 1 Kir 16,29-33 Aháb uralkodása Izraelben | Értsék meg, hogy milyen nagy hatással vannak az emberre a kapcsolatai. | Nem mindegy, milyen házastársat választasz. | Aháb bálványimádásba vitte az országot, még nagyobb gonoszságba, mint az elődei. Köze van ehhez annak, hogy kit választott magának feleségül. Jézabel, egy bálványimádó, pogány nő volt, aki erősen manipulálta Ahábot. A történet üzenete: nem mindegy, hogy milyen házastársat választasz! Ezt ebben az életkorban ki lehet bővíteni a barátokra is! Beszélgessünk el a fiatalokkal arról, hogy milyen hatással vannak egymásra az emberek. "Jó erkölcsöt megrontanak gonosz társaságok." A negatív oldalról vezessük át a beszélgetést a pozitív példák felé. Milyen jó hatással lehetnek egymásra az emberek? Miért fontosak a kapcsolatok? Beszéljünk arról, hogy a jó kapcsolatok lényege a kölcsönös szeretet-adás és elfogadás. | Hogy hívták az új izraeli királyt? Ki volt az apja? Ki lett a felesége? Mit tett Aháb az uralkodása alatt? Térkép segítségével nézzük meg, hogy hol volt ekkor Izrael és Szidón. Magyarázzuk el a fiataloknak, hogy mi a Baal, Asera, mi volt Jeroboam bűne. |
3 | 2 Krón 16,9 Mert az ÚR szemei áttekintik az egész földet, és ő megmutatja erejét azoknak, akik tiszta szívvel az övéi. | 2 Krón 20 Josafát királysága | Bátorodjanak fel a fiatalok arra, hogy Istenhez forduljanak a nehézségek idején. Értsék meg, hogy a szívből jövő, őszinte imára mindig jön Isten válasza. | Isten szól, és beavatkozik az eseményekbe népe érdekében | Beszélgessünk arról, hogy Isten milyen módon szól a benne bízókhoz. Mondjunk ezekre bibliai példákat, illetve mind a hitokltató, mind a gyerekek mondják el a saját élményeiket, amikor az Úr szólt hozzájuk valamilyen módon. Isten ma is beavatkozik azoknak az életébe, akik Benne bíznak és hozzá fordulnak segítségért. Emeljük ki a történetből, hogy Josafát mit tett az ellenség láttán: kereste az Urat(ima, böjt) Fontos, hogy a fiatalok felbátorodjanak arra, hogy a problémákban Istenhez forduljanak, Őt keressék, mert Ő válaszol azoknak, akik így tesznek. | Mit tett Josafát, amikor megtudta, hogy közel van az ellenség? Hogyan válaszolt az Úr a király imájára? Mi volt az Úr üzenetének a lényege? Hogyan vonult a nép a csatába? Mi lett a csata kimenetele? Mi jellemezte Josafát királyságát? |
4 | 1 Kor 3,9 Mert mi Isten munkatársai vagyunk. | 2 Kir 20, 1-11 Ezékiás uralkodása | Értsék meg, hogy Isten gyakran emberek által viszi véghez akaratát. | Isten cselekszik szolgái által | Beszélgessünk arról, hogy az Úr gyakran embereket használ arra, hogy beavatkozzon az emberek életébe. Ésaiás próféta Isten eszköze volt abban, hogy a király meggyógyuljon. Mondjunk példákat az újszövetségből, illetve a saját életünkből arra, amikor az Úr embereket használt arra, hogy meggyógyítson valakit. Legyünk készek arra, hogy elfogadjuk mások felénk való szolgálatát, illetve, hogy mi tudjunk szolgálni mások felé. | Mi történt Ezékiás királlyal? Mit üzent neki az Úr? Hogyan reagált erre a király? Mi volt az Úr válasza Ezékiás imájára? |
5 | Jer 1,7 Ne mondd, hogy fiatal vagy, hanem menj, ahova csak küldelek, és hirdesd, amit csak parancsolok! | 2 Krón 34 Jósiás király uralkodása | Bátorodjanak fel arra, hogy elkötelezzék magukat Istennek, és nagy dolgokat tegyenek meg Érte. | Tizenévesen is lehet az Istennel kapcsolatba lépni, és az Úrért nagy dolgokat tenni | Beszéljük meg, hogy mit jelent az Istennek való elkötelezettség. Beszélgessünk arról, hogy a fiatalok mit tehetnek az Úrért a mindennapokban, az iskolában, otthon, a barátaik körében, a gyülekezetben. Három fős csoportokban írjanak össze javaslatokat ebben a témában, amikből készítsünk közösen plakátot. | Hány éves volt Jósiás, amikor elkezdte keresni az Urat? Milyen Isten előtt kedves dolgokat tett? Mit tett az Isten háza érdekében? |
6 | Mt 10,32 Aki tehát vallást tesz rólam az emberek előtt, arról majd én is vallást teszek mennyei Atyám előtt. | Dán 3 Az előkelő ifjak Nabukodonozor udvarában | Bátorodjanak fel arra, hogy megvallják a Jézus Krisztusba vetett hitüket mások előtt. | Ha kiállsz Isten mellett, akkor Ő is kiáll melletted. | Beszélgessünk arról, hogy melyek azok a helyzetek a mindennapokban, amikor a fiatalok konfliktusba kerülnek másokkal a hitük miatt. Mit szoktak ilyenkor tenni? Fel merik vállalni Jézus Krisztust? Mondjunk példát ilyen esetekre a saját életünkből. | Mit követelt meg a király az emberektől? Kik voltak azok, akik ezt nem tették meg? Miért nem? Mit válaszoltak az ifjak a királynak? Mi történt velük emiatt? Hogyan avatkozott be az Úr az érdekükben? Milyen hatással volt ez a királyra? |
7 | Jel 2, 10 Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koronáját. | Dán 6 Dániel az oroszlánok vermében | Bátorodjanak fel a fiatalok arra, hogy ne titkolják el, hanem vallják meg hitüket a mindannapok során. | Bátran valljuk meg hitünket! | Dániel hite mások számára is látható volt, a rendelet hatására nem bújt el, nem változtatott az életmódján, Isten beleengedte őt a megpróbáltatásba, de meg is óvta az életét, a király meglátta Isten hatalmát. Ezek alapján beszélgessünk arról, hogy a hívő fiatalok is kerülhetnek olyan helyzetbe, amikor a hitük miatt szenvedéseket élnek át, pl. kigúnyolják, kiközösítik őket a társaik. Azonban ez nem ok arra, hogy eltitkolják Jézus Krisztusba vetett hitüket. Ha kitartanak meggyőződésük mellett, ezt látva mások is hitre juthatnak. | Mi volt Dániel tisztsége a méd Dárius uralkodása alatt? Hogyan végezte munkáját? Miért került bajba? Mi volt a rendelet tartalma? Mit tett Dániel, amikor hallott a rendeletről? Mi lett tettének a következménye? Hogyan menekült meg? |
8 | Jer 1,7 Ne mondd, hogy fiatal vagy, hanem menj, ahova csak küldelek, és hirdesd, amit csak parancsolok! | Eszter 5 Eszter királyné lakomát szervez | Lássák meg a fiatalok, hogy kik felé akarja őket Isten használni. | Nem véletlenül vagy ott, ahol vagy. | Mordokáj azt mondta Eszternek: "Ki tudja, nem éppen a mostani idő miatt jutottál-e királynői méltóságra?" Nem volt véletlen az, hogy egy zsidó lány, Eszter lett a királyné, hiszen így tudta megmenteni népét a kiírtástól. Ez alapján beszélgessünk arról, hogy az sem véletlen, hogy az ember hol, milyen kapcsolatrendszerben él. Isten elsősorban ott akarja a hívőket használni. | Mondjuk el a fiataloknak Eszter történetét. Olvassunk fel magából a könyvből néhány tetszőleges részt, melyek megmutatják a történet fordulópontjait. |
9 | Péld 21,1 Olyan az Úr kezében a király szíve, mint a patak vize: arra vezeti, amerre akarja. | Ezsd 6 Ezsdrás vezetésével felépül a Templom | Lássák meg a fiatalok, hogy Isten mindent megtesz céljai megvalósulása érdekében. | Isten a királyok szívéhez is tud szólni terve megvalósítása érdekében | Ebben a történetben Isten pogány uralkodókat használt fel tervének megvalósulása érdekében. Rajtuk keresztül segítette meg népét. Isten ma is meg tudja ezt tenni céljai megvalósulása érdekében. Beszélgessünk arról, hogy sokszor különbség van Isten céljai és a mi céljaink között. Isten nem fogja a mi akaratunk szerint irányítani azokat a vezető pozícióban levő embereket, akiknek hatása van az életünkre. Az a cél, hogy Isten akarata legyen meg, még akkor is, ha az nem egyezik a miénkkel. | Mondjuk el a fiataloknak nagy vonalakban a zsidóság történetét a fogság után, ez után olvassuk fel az igeszakaszt. Ki adott parancsot a jeruzsálemi templom felépítésére? Honnan lesz pénz az építkezésre? Végrehajtották a Dárius parancsát? Mikor lett kész a templom? Hogyan ünnepelték meg a templom elkészülését? |
10 | 1 Jn 1,9 Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz ő: megbocsátja bűneinket, és megtisztít minket minden gonoszságtól. | Neh 1-2 Nehémiás helyreállítja a város kőfalát | Lássák meg, hogy bűnbánat és megtérés által lehet helyreállítani Istennel a kapcsolatunkat. | Tarts önvizsgálatot, hogy helyreálljon Istennel a kapcsolatod! | Amikor Nehémiás meghallja a híreket Jeruzsálemből, elkezd imádkozni. Először a saját, majd a nép Istennel való kapcsolatát akarja helyreállítani. Ez önvizsgálat, bűnbánat és bűnvallás által történhet. Beszélgessünk ezekről a lépésekről a fiatalokkal. Beszélgessünk arról, hogy az Istennel való kapcsulatunkat helyre kell állítanunk, ha megromlott, illetve arról, hogy ez a három lépés megtart minket az Úrral való jó kapcsolatban. Beszéljük meg,hogy ezek a lépések mit jelentenek, mondjunk konkrét példát rájuk a bibliából vagy a saját életünkből. | Beszéljük át a fiatalokkal a történet történelmi hátterét. Mikor, hol játszódik? Izrael népe hol van? Jeruzsálemben kik laknak? Kicsoda Nehémiás? Mit kér imájában Istentől? Kap rá választ? Miutá Nehémiás megnézte Jeruzsálem falainak állapotát, mit mond a jeruzsálemieknek? |
11 | Az eddig tanult aranymondások átismétlése. | 0 | Az eddigi órák anyagának felelevenítése. | Az eddigi órák üzeneteinek átismétlése. | A tananyag gyors átismétlése után egy 15 perc alatt kitölthető feladatlapot kapnak a gyerekek, amit segédeszközök használata nélkül, önállóan kell megoldaniuk. | 0 |
12 | Mk 10,45 Mert az Emberfia sem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és életét adja váltságul sokakért. | Ján 13, 1-20; Ézs 42,1-9; Mk 10, 45. Jézus megmossa tanítványai lábát. Jézus Isten szolgája | Értsék meg, hogy Jézus miért jött el a földre. | Jézus nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy Ő szolgáljon az Istennek és embereknek. | Beszélgessünk arról, hogy Jézus, aki Úr és Mester, mégis egy szolga munkáját végezte el. Beszélgessünk arról, hogy Jézus valójában miért jött el a földre. Az aranymondásnak használt ige nagyon jól kifejezi ezt. A szakasznak még az is az üzenete, hogy ha mi átéltük, hogy Jézus szolgált felénk, akkor nekünk is szolgálnunk kell a testvéreink felé. | Milyen vacsoráról van szó? Mikor történik? Kik vannak ott a vacsorán? Mit tesz Jézus a tanítványokkal? Mire tanítja őket ezzel? |
13 | ApCsel 10,34-35 Nem személyválogató az Isten, hanem minden nép között kedves előtte, aki féli őt, és igazságot cselekszik. | Apcsel 10, 34-48 Jézus a példakép; Péter Kornéliusz házánál | Értsék meg, hogy Isten nem személyválogató, lássák meg Jézus Krisztusban a tökéletes példaképet, akit követhetnek. | Nem személyválogató az Isten; Jézus mindenkivel jót tett | Mondjuk el a fiataloknak, hogy miért volt rendkívül fontos mindaz, ami Kornélius házában történt. Beszélgessünk arról, hogy ezek után a zsidókeresztények megértették, hogy a pogányokért is eljött Jézus, ők is megtérhetnek és megkaphatják a bűneik bocsánatát és a Szentlelket. Beszélgessünk arról, hogy mit jelent a személyválogatás szó és ez miben nyilvánul meg az emberek között. Beszéljük meg az aranymondást. A szakasz másik üzenete az, hogy Jézus legyen a te példaképed. A tinik, bár sokszor nem tudatosan, keresik azokat az embereket, akikre felnézhetnek, akit követhetnek. Jézus a tökéletes példakép. Péter prédikációja alapján jól láthatjuk Jézus személyét. Beszéljük meg, hogy miben lehet Jézus a példaképünk. | Miről szólt Péter prédikációja? Mit nyer az, aki hisz Jézus Krisztusban? Mi történt azokkal, akik hallgatták Pétert? Min döbbentek meg Péter útitársai? Mit parancsolt meg Péter az új hívőknek? |
14 | Jn 8,11 Én sem ítéllek el téged, menj el, és mostantól fogva többé ne vétkezz! | Ján 8,1-11 A házasságtörő asszony | Értsék meg, hogy ha Hézushoz jönnek úgy ,ahogy vannak, bűnösen, Ő megbocsátja bűneiket és új életet kezdhetnek Vele, Őt követve. | Jézussal lehet újat kezdeni | Beszéljük meg a történetet a fiatalokkal az asszony szemszögéből nézve. A háttérinformációk sokat segíthetnek abban, hogy bele tudjuk magunkat képzelni az asszony helyzetébe. A nő kapott egy új esélyt Jézustól, tiszta lappal indulhatott. Beszélgessünk arról, hogy mik azok a helyzetek, melyekben nekik is szükségük van arra, hogy tiszta lappal induljanak Istennél és az embereknél is. | Mondjuk el a fiataloknak a történet vallási és kulturális hátterét: kik voltak a farizeusok, a mózesi törvény rendelkezései házasságtörés esetén. Beszéljük meg, hogy miért mentek ki a farizeusok, miután Jézus szólt hozzájuk? |
15 | Jn 4,42 Magunk hallottuk és tudjuk, hogy valóban Ő a világ üdvözítője. | Ján 4, 1-42 Jézus beszélgetése a samáriai asszonnyal | Jézus a mi életünk titkait is ismeri, de nem elítél azok miatt, hanem hív magához. | Jézus előtt nincs titok; Jézus a Krisztus, a megígért Messiás | Beszéljük meg mit jelent, hogy Jézus a világ üdvözítője. Miből szabadítja ő meg azokat, akik Hozzá fordulnak? Mondjuk el a fiataloknak, hogy bátran jöhetnek Jézushoz a mások előtt eltitkolt dolgaikkal is, mert Ő megbocsátja a bűneiket és megszabadítja őket azokból. | Beszéljük meg a történet vallási és kulturális hátterét: kik voltak a farizeusok, kik éltek Samáriában, milyen volt a kapcsolat a zsidók és a samáriabeliek között, milyen volt a nők helyzete akkoriban, mit jelentett az élő víz. |
16 | Mt 19,6 Úgyhogy már nem két test, hanem egy. Amit tehát az Isten egybekötött, ember azt el ne válassza. | Mt 19, 1-12 Jézus beszélgetése a farizeusokkal a válásról | Értsék meg, hogyan látja Isten a házasságot és a válást. | Jézus házasságpárti | Isten azt akarja, hogy egy házasság ne végződjön válással. Miért van mégis olyan sok válás, gyakran még hívők között is? Az emberek szíve megkeményedik egymás felé, ezért nem tudják szeretni, becsülni a másikat, sokszor bántalmazzák szavakkal és tettekkel, végül hűtlenek lesznek hozzá. A megoldás a Jézus Krisztussal való közösségben van. Aki megismeri az Urat és újjászületik, Őt követi, az képes szeretni a házastársát. | Mondjuk el a fiataloknak a Jézus korabeli házasodási és válási szokásokat: mit mondott Mózes törvénye és mit tanítottak a farizeusok. Beszélgessünk el arról, amit Jézus mondott a házasságról: 4-6. versek |
17 | Zsol 51,19 Isten előtt a töredelmes lélek a kedves áldozat. A töredelmes és megtört szívet nem veted meg, Istenem! | Lk 18, 9-14; Mt 6, 9-15. Farizeus és a vámszedő imája; Milyen ima kedves az Istennek? | Lássák meg, hogy milyen szív kedves Isten előtt. | Isten a szíved állapotát nézi | Beszélgessünk arról, hogy mi az ima valójában, mi a célja. Beszélgessünk arról is, hogy mi nem pl. nem bevásárlólista átnyújtása Istennek, nem követelőzés. Fontos, hogy milyen a hozzáállásunk, a szívünk Isten felé. Az őszinte, bűnbánó szív kedves Istennek. Az ima az Istennel való őszinte, személyes kapcsolat. | Mondjuk el a fiataloknak a példázat vallási és kulturális hátterét: kik voltak a farizeusok és a vámszedők, milyen életmódot folytattak. Beszéljük meg, hogy mi a különbség a két ima között. A vámszedő miért ment haza megigazulva? Miért hallgatta meg Isten az imáját? |
18 | Mt 6,12 Bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek. | Lk 18, 9-14; Mt 6, 9-15. Farizeus és a vámszedő imája; Milyen ima kedves az Istennek? | Értsék meg a másoknak való megbocsátás fontosságát. | Isten akkor bocsájtja meg a bűnünket, ha mi is megbocsájtunk másoknak. | Az Úr imájának rengeteg üzenete van a számunkra, most emeljük ki ezek közül a másoknak való megbocsátás fontosságát. Beszélgessünk arról, hogy a mindennapokban melyek azok a konkrét helyzetek, melyekben szükség van arra, hogy a fiatalok megbocsássanak másoknak pl. barátoknak, szülőknek, tanároknak Beszélgessünk arról, hogy nehéz dolog-e megbocsátaniuk, és ha igen, akkor miért. Beszéljünk arról, hogy a bűn olyan, mint az adósság, amikor vétkezem valaki ellen, akkor az adósa leszek. A megbocsátás pedig az adósság elengedése. A legfontosabb, hogy meglássák: Isten mekkora adósságot engedett el nekik, amikor megbocsátotta a bűneiket és milyen áldozatot kellett ezért meghoznia: az egyszülött Fiát adta oda a mi adósságainkért/bűneinkért. Mivel Ő ezt bevállalta értünk, mi is kötelesek vagyunk megbocsátani embertársainknak. Beszéljünk arról, hogy a megbocsátás döntés és nem érzelem kérdése elsősorban. | Olvassuk el az Úr imáját Máté evangéliumából és beszéljük meg a tartalmát sorról sorra. |
19 | Mt 6,32 A ti mennyei Atyátok pedig tudja, hogy szükségetek van minderre. | Mt 15, 29-39; Mt 6, 25-34. A négyezer megvendégelése | Bátran bízzanak Isten gondviselésében. | Jézus gondot visel azokról, akik követik Őt. | A történet, illetve Jézus tanítása Isten gondviseléséről szól, arról, hogy az Úr gondot visel azokról, akik követik Őt. Mondjunk példát az életünkből, amikor megtapasztaltuk Isten gondviselését, illetve a fiatalok is mondják el az ezzel kapcsolatos bizonyságaikat. Beszélgessünk arról, hogy mit jelent bízni Istenben, illetve a hit nagy akadályáról, az aggodalmaskodásról. Gondoljuk át közösen, hogy a mindennapjainkban mennyire bízunk Istenben és mennyit aggodalmaskodunk. | Beszéljük meg a történet tartalmát. |
20 | Mt 7,13 Menjetek be a szoros kapun! Mert szoros az a kapu, és keskeny az az út, amely az életre visz, és kevesen vannak, akik azt megtalálják.” | Luk 13, 22-30; Mt 7,13-14. A szoros kapu; a keskeny út | Ismerjék fel a fiatalok, mennyire fontos, hogy Jézus Krisztus mellett döntsenek és Őt kövessék. | Menj be a szoros kapun! Járj a keskeny úton! | Beszéljünk arról, hogy mit ért Jézus azon, hogy szoros az a kapu és keskeny az az út, amely az életre visz.Jézus maga a kapu és az út is. Rajta keresztül és Őt követve lehet bemenni az Isten országába. Beszélgessünk arról, hogy mi a tágas kapu és a széles út, ami a kárhozatba visz. Btorítsuk a fiatalokat arra, hogy kötelezzék el magukat Jézus Krisztus mellett. | Beszéljük meg Jézus tanításának a tartalmát. |
21 | Mt 7,12 Amit tehát szeretnétek, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is ugyanazt cselekedjétek velük. | Luk 10, 25-37; Mt 7,12. Az irgalmas szamaritánus | Értsék meg, mit jelent az aranymondásban megfogalmazott igazság, és azt, hogy hogyan valósíthatják meg azt a hétköznapokban. | Amit akarsz, hogy veled cselekedjenek mások, te is úgy cselekedj másokkal! | Beszéljük meg, hogy a választott aranymondás mit jelent valójában. Beszélgessünk arról, hogy hogyan tudjuk átültetni a gyakorlatba a mindennapjainkban. | Beszéljük meg Jézus példázatának a tartalmát. Mondjuk el a fiataloknak a korra jellemző, a példázathoz kapcsolódó vallási és kulturális háttérinformációkat. pl. vajon miért nem állt meg a pap, hogy segítsen a megvert embernek? |
22 | Az eddig tanult aranymondások átismétlése. | 0 | Összefoglalás, témazárás. Az eddigi órák anyagának felelevenítése. | Az eddigi órák üzeneteinek átismétlése. | A tananyag gyors átismétlése után egy 15 perc alatt kitölthető feladatlapot kapnak a gyerekek, amit segédeszközök használata nélkül, önállóan kell megoldaniuk. | 0 |
23 | 1 Kor 15,3 Krisztus meghalt a mi bűneinkért az Írások szerint. | Ján 13; 1 Kor 11, 23-34; Utolsó vacsora | Értsék meg Jézus halálának valódi jelentőségét: a mi bűneinkért önként vállalt áldozat | Jézus feláldozta magát értünk. | Jézus az utolsó vacsorán egyértelművé tette a tanítványok számára, hogy meg fog halni. Maga a Páskavacsora is az áldozatról szól, ami által az Úr szabadulást szerez az Ő népének. Jézus Krisztus a mi páskabárányunk. Beszéljük meg, hogy ez mit jelent a mi életünkre nézve. Jézusnak azért kellett meghalnia, hogy mi megszabadulhassunk. Ö önként választotta ezt, az Atya iránti engedelmességből és szeretetből és az irántunk való szeretetéből. Lássák meg a fiatalok, hogy Krisztus értük halt meg! | Beszéljük meg, hogy milyen események történtek az utolsó vacsorán: tanítványok lábának megmosása, áruló van köztük, az új parancsolat, Péter fogadkozása, maga a Páskavacsora, az Úrvacsora szereztetése. |
24 | Ésa 53,5 Pedig a mi vétkeink miatt kapott sebeket, bűneink miatt törték össze. Ő bűnhődött, hogy nekünk békességünk legyen, az ő sebei árán gyógyultunk meg. | Zsolt 22; Ézs 50,6; Ézs 53 Jézus Krisztus Isten szenvedő szolgája | Értsék meg mit jelent, hogy Jézus magára vette a bűneinket, betegségeinket és helyettünk elszenvedte a büntetést, a halált. | Jézus helyettünk, értünk szenvedett | Fontos, hogy a fiatalok meglássák, hogy Jézus halála helyettes áldozat volt, a mi bűneinket és betegségeinket hordozta, helyettünk szenvedett és halt meg. És azért támadt fel, hogy a benne való hit által mi megszabaduljunk a bűntől és meggyógyuljunk. | Olvassuk el az igeszakaszokat és beszéljük meg a tartalmát. Különösen az Ésa 53 résznél fontos, hogy lassan, sorrol sorra haladjunk és vessük össze az olvasottakat Jézus életével. |
25 | 1 Kor 15,20 Ámde Krisztus feltámadt a halottak közül, mint az elhunytak zsengéje. | Mk 16; 1 Kor 15. Jézus feltámadása | Értsék meg, hogy van feltámadás, és annak jelentőségét. | Ha Krisztussal élsz, akkor a feltámadáskor is Vele leszel. | Jézus Krisztus feltámadása azt is megmutatja nekünk, hogy lesz feltámadás minden ember számára. Ám nem mindegy, hogy valaki az életre vagy a kárhozatra támad fel. Ha ezen a földön Jézussal élünk, Őt követjük, akkor a feltámadásunk után is Vele fogunk élni örökké. Bátorítsuk a fiatalokat arra, hogy ha még nem tették, adják át az életüket Jézus Krisztusnak, térjenek meg Hozzá. A hitoktató mondjon el egy rövid megtérő imát azokkal a fiatalokkal, akik dönteni akarnak az Úr mellett. | Beszéljük meg a történet tartalmát. |
26 | Mk 16,15 Menjetek el szerte az egész világba, hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek. | Mt 10; Mt 28, 18-20 Jézus kiküldi 12 tanítványát | Értsék meg, hogy Jézus minden hívőt elhívott az evangélium hirdetésére. | Jézus mindenkire bíz feladatot. | Beszélgessünk a bizonyságtevésről. Mit jelent bizonyságot tenni Jézusról? Mi mindent foglal ez magába? Nem csak az Úrról való beszédet, hanem az életmódunkkal való bizonyságtételt is. Bátorítsuk a fiatalokat arra, hogy felvállalják mások előtt a Jézus Krisztusba vetett hitüket. A hitoktató elmondhatja a saját bizonyságtételét, illetve a diákok is elmondhatják az övékét. | Milyen parancsolatokat adott Jézus a 12 tanítványnak mielőtt kiküldte őket? Mire figyelmeztette őket? Mire tanította őket? |
27 | ApCsei 1,5 Erőt kaptok, amikor eljön hozzátok a Szentlélek, és tanúim lesztek Jeruzsálemben, egész Júdeában és Samáriában, sőt egészen a föld végső határáig. | Ján 14-16; ApCsel 1,4-8 Jézus búcsúbeszéde, a Szentlélek ígérete | Értsék meg, hogy milyen munkát végez a Szentlélek a hívőkben és a hívőkön keresztül. | A Szentlélek által Jézus mindig a benne hívőkkel van. | Beszélgessünk a Szentlélekkel való betöltekezés fontosságáról, céljáról. A Szentlélek nem csak azért tölt be bennünket, hogy bennünk munkálkodjon, hanem azért is, hogy rajtunk keresztül tudjon másokban munkálkodni. Keressünk erre példákat az Apostolok Cselekedeteiből. | Ján 14-16 alapján írjuk le, hogy milyen munkát végez a Szentlélek a hívő emberek életében. A fiatalok elmondhatják a Szentlélek munkájával kapcsolatos tapasztalataikat a saját életükből. |
28 | Róm 8,14 Akiket pedig Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai. | ApCsel 13, 1-3; ApCsel 16, 6-10 A Szentlélek vezetése | Bátorodjanak fel arra, hogy meghallják a Szentlélek hozzájuk szóló hangját. | A Szentlélek szól, akarjuk meghallani az Ő hangját! | Beszélgessünk arról, hogy hozzánk a mindennapokban hogyan szól a Szentlélek pl.Bibliaolvasás, imádkozás közben, a szívünkben halk hangon, másokon keresztül stb. Mit kell tennünk, hogy meghalljuk az Ő hangját? Akinek van a témával kapcsolatos bzonysága, az mondja el a többieknek. Bátorítsuk a fiatalokat arra, hogy a mindennapi döntéseikhez kérjenek tanácsot Istentől. | Beszéljük meg a két történet tartalmát. Mit tettek a gyülekezet vezetői, amikor szólt hozzájuk a Szentlélek? Mit mondott? Ki hívta el Sault és Barnabást a feladatra? Milyen módon szólt a Szentlélek Pálhoz? |
29 | 5 Móz 18,10 Ne legyen köztetek olyan, aki a fiát vagy leányát áldozatul elégeti, ne legyen varázslást űző, se jelmagyarázó, kuruzsló vagy igéző! Ne legyen átokmondó, se szellemidéző, se jövendőmondó, se halottaktól tudakozódó. Mert utálatos az Úr előtt mindaz, aki ilyet cselekszik. | ApCsel 19 Pál szolgálata Efézusban | Ismerjék fel, hogy melyek az okkult praktikák, legyenek tisztában azok veszélyeivel és hozzanak egy döntést, hogy távol tartják magukat azoktól. | Óvakodj az okkultista praktikáktól! | Magyarázzuk el a fiataloknak, hogy mit tartozik az okkultizmus fogalmába. Beszélgessünk arról, hogy a természetfölötti világnak van rossz oldala is, amibe kilépni nagyon veszélyes. Az aranymondás alapján írjuk össze azokat az okkult dolgokat, melyekkel a fiatalok találkoznak a mindennapjaik során pl. horoszkópok, jóslások, szemfényvesztők stb. Esetleg meg lehet hívni olyan személyt a bibliaórára, aki okkult háttérből tért meg, hogy mondja el a bizonyságát. | Beszéljük meg a történet tartalmát. Mondjuk el a fiataloknak Efezus város vallási hátterét: misztériumvallások. Miért nem sikerül Skéva fiainak a démonűzés? Pálnak miért sikerült? Mi történt, amikor a hívők felhagytak okkult tevékenységeikkel? |
30 | Zsolt 37,39 Az igazak segítséget kapnak az Úrtól, erőt a szükség idején. | ApCsel 27-28 Hajótörés és megmenekülés Málta szigeténél | Tudják azt, hogy minden körülmények között velük van az Úr, aki megszabadítja őket. | Az Úr vigyáz a hívők körül levőkre is. Bármilyen körülmények között megőrzi az Úr az övéit. | Ha voltak olyan élményeik, amikor nehéz körülmények közül kiszabadította őket Isten, akkor mondják el a többieknek. A hitoktató is mondja el az ezzel kapcsolatos bizonyságait. Beszélgessünk arról, hogy amikor nehéz helyzetben vagyunk, akkor mit szoktunk tenni, hova szoktunk fordulni segítségért? | Beszéljük meg a történet tartalmát. Miért vitték Pált Rómába? Miért volt fogoly? Mi történt Pállal a vihar közepette? Mit mondott Neki Isten angyala? Beteljesedett az, amit mondott? |
31 | Az eddig tanult aranymondások átismétlése. | 0 | Összefoglalás, témazárás. Az eddigi órák anyagának felelevenítése. | Az eddigi órák üzeneteinek átismétlése. | A tananyag gyors átismétlése után egy 15 perc alatt kitölthető feladatlapot kapnak a gyerekek, amit segédeszközök használata nélkül, önállóan kell megoldaniuk. | Az emlékkönyv közös megtekintése, az előző leckék anyagainak átismétlése az emlékkönyv alapján. |
32 | 0 | 0 | Tanév értékelése, ismeretek rendszerezése | 0 | Beszélgessünk arról, hogy kinek mit jelentettek az idei hittanórák. Hogyan szólt hozzájuk Isten, közelebb kerültek-e Hozzá. Akinek van valamilyen bizonysága mondja el. | Az egész év tananyagából összeállított játékos feladatlap segíthet a tanultak mélyítésében, illetve az arról való beszélgetésben. A tanult aranymondásokat is fel lehet eleveníteni verseny formájában, ahol az első három helyezett valamilyen jutalmat kap. |
Jóhír (evangélium): Isten velünk van, ki lehet ellenünk?!
Comments