- Igehely (történet): 1Móz 29,21-30; 1Móz 32,23-33 (Jákób házassága Leával és Ráhellel, Jákob tusakodása)
- Aranymondás: "Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem." (1Móz 32,27b); " És ha naponta hétszer vétkezik ellened, és hétszer tér vissza hozzád ezt mondva: Megbántam - bocsáss meg neki." (Lk 17,4)
- Óracél: (Téma: Jákób házassága Leával és Ráhellel, Jákob tusakodása)
- Központi üzenet: Az isteni gondviselés előre lát, nem a pillanatnyi megelégedést szolgálja.
- Játék: Kire gondoltam? A tavaly és a mostani éveben tanult bibliai személyekről, ismétlő jellegű, barchoba játékot kezdünk. A tanító kezdi, ha a gyerekek megértik és belejönnek, ők is készíthetnek feladványokat. Gondolunk valakire és egyre több információt adunk meg róla. A kitalálónak is izgalmas, mert mindig egy kicsivel többet kell mondania, de az a cél, hogy ne találják ki egyből a feladványát. Ezt a játékot lehet gyakorolni több órán keresztül.
- Ismétlés: Ábrahám és családja-eddig tanult történetek főbb mondanivalója. Üzenetekre és nem a történetre fókuszált ismétlés!
- Éneklés: Kis telefonom van nekem (http://www.keresztenydalok.hu/enekek/megtekintes/5672)
- Szabályok: A tanévre vonatkozó legfontosabb szabályok: 1. Istenre és egymásra figyelünk! Az imákban és a beszélgetésekben megadjuk ezt a tiszteletet acsendben. 2. Megbeszéljük az értékelés szabályait. Pl.:tíztalentum egy igés kártyát ér. 3. Minden hittanórát imádsággal kezdünk és fejezünk be. 4. Amit egymással bizalmasan megosztunk ezeken az órákon, azt másnak nem mondjuk el senkinek.5. A megtanult aranymondásokat folyamatosan ismételni kell, mert bármikor felkérdezhetjük az év során.
- Ima / beszélgetés: Beszélgetünk arról, hogy Jákob életében mikor kellett megbocsátani és neki mikor bocsátottak meg.
- Bibliai történet: 1Móz 29,21-30; 1Móz 32,23-33 (Jákób házassága Leával és Ráhellel, Jákob tusakodása)
- Beszélgetés / játék: 1. Jákób életéről "képregényt" készíthetünk közösen. Megbeszéljük a főbb fordulópontokat és mindenki megrajzol egy kis részt. Az elkészült képeket ráragaszthatjuk egy nagyobb kartonlapra és a következő órán átismételhetjük vele a történetet. 2. A gyerekek lerajzolhatják, hogy hogyan képzelik Leát és hogyan Ráhelt. Beszélgethetünk a korabeli viseletekről néhány szóban. 3. Hozzáolvashatjuk az óra anyagához azt a részt, amikor Ézsauval találkozik Jákob. Mit gondolhattak, amikor elváltak és mit, amikor sok év után találkoztak? 4. A tanult történetek alapján, közösen, rajzolunk a táblára vagy egy csomagolópapírra egy vázlatos emberalakot. Ő lesz Jákób. A figura belsejébe összegyűjtjük a megismert belső tulajdonságait és elképzeljük, kívülre írva, hogyan nézhetett ki. (külső és belső tulajdonságok) 5. Kiteszünk középre egy széket. (Ezt a módszert más bibliai alakoknál is használhatjuk. "Forró széknek" nevezik.) Erre a székre ül most Jákób és mi kikérdezzük. Bármit kérdezhetünk tőle. Legjobb, ha elsőnek a tanító lép Jákób szerepébe, hogy példát adjon a gyerekeknek a játékra, bár kérdezni is tudni kell. Ennek megsegítésére előre megbeszélhetjük a gyerekekkel, hogy mit kérdeznének Jákóbtól, ha most találkoznánk vele; utána eljátsszuk a találkozást/kifaggatást. (Ezzel a gyakorlattal nemcsak az empatikus hozzáállásuk fejlődik a gyerekeknek, hanem a bibliai történet üzenetét, mélységeit is megnyithatjuk.)
- Alkalmazás: Ki tudod-e mondani, azt, hogy bocsánat? Meg tudsz-e bocsátani? Van-e olyan valaki az életedben, akinek még nem tudtál megbocsátani?...stb.
- Kézművesség: Elkészíthetjük Ráhelt és Leát fakanálbáb technikával. Néhány anyagdarab kell csak hozzá (a ruhához), fonal a hajhoz és gyerekenként két fakanál. A fiúk Jákobot is készíthetik. (A fakanalakat már előző órákon kérjük, hogy hozzák be a gyerekek.) Elkészítési idő: kb. 10 perc.
- Jegyzetek:
Comments