ÓRA | IGE | CÍM | ÓRACÉL | KÖZPONTI ÜZENET | ALKALMAZÁS | BESZÉLGETÉS v. JÁTÉK |
1 | AZ előző évből az ismételt bibiliai történetekhez tartozó aranymondások felidézése: "Az Úr, a te Istened féltőn szerető Isten." (2Móz20,5); "Ne félj, Ábrahám! Én vagyok a pajzsod: jutalmad igen bőséges." (1Móz 15,1) | Gyermekbibliából átismételve: 1Móz 12,1-9; 1Móz 18,1-15; 1Móz 21,1-8; ( Javaslat: a második félévtől már megkérhetjük a szülőket, hogy a gyerekeknek legyen saját Bibliája. Karácsonyi ajándék is lehet egy "felnőtt" Biblia a családokban. Ha ezt az év eleji szülői értekezleten elmondjuk, akkor nem lehet gond egy decemberi beruházás. Januártól a hittan órák kötelező felszerélese lehet egy saját Biblia!) Minden órán elhangzik a bibliai történet! | (Téma: Bevezető foglalkozás) Nyári élmények feldolgozása motivációs játékkal; Az első osztályban tanult Ábrahám történet részletek ismétlése; Ábrahám elhívása; Az Úr megjelenik Ábrahámnak Mamré tölgyesében; Izsák születése | Isten a szeretet: erről tanultunk az elmúlt tanévben. Másodikban a bibliai történetekben Isten irgalmáról és gondviselő szeretetéről tudunk meg egyre többet. Az ősatyák történetei önmagukon túlmutató, előkészítő történetek. Isten Ábrahám Istene lett. Az Isten népévé válásnak és az üdvösségnek az előkészítését láthatjuk. Isten a kezdeményező. | Kéjük meg a szüleinket, hogy továbbra is (vagy újra elkezdve) minden nap olvassa együtt a család a Bibliát! | 1. Az első osztályos tanmenet 11.,12. óráiból elővehetünk újra játékot ismétlésként. A sátorépítést most egy kis dramatikus játék is kísérheti. 2. Ábrahám történetének tanult epizódjait fel lehet eleveníteni állóképekben. Felolvassuk a textust, mindenki szerepet választ, feláll egy kijelölt játéktérben és a csoport közösen megalkotja azt az állóképet, amely illusztrációja lehet az elhangzott igeszakasznak. (Az illusztrációnál sokkal többet jelent természetesen ez a játék: belép a gyerekek életébe a történet megragadható és átélhető formában; nem kell szerepelni, csak megállni egy szereplő vagy egy tárgy bőrébe bújva kimondani egy érzést vagy egy gondolatot, ami akkor járhatott a fejében; csapatépítő gyakorlat is egyben, az egymásrafigyelést, elcsendesedést segíti.) |
2 | "Mid van, amit nem kaptál? " (1Kor 4,7b) | 1Móz 22,1-19 (Isten próbára teszi Ábrahám hitét) | (Téma: Isten próbára teszi Ábrahám hitét) Az Istenre való ráhagyatkozás megélése, megtapasztalása, megértése. | Feltétel nélkül bízhatunk Isten szeretetében. | Isten ma is üzen nekünk, a Bibliában és az imádságainkban minden nap találkozhatunk Vele! Minden nap imádkozz és olvasd a Bibliát! Legyen ez olyan fontos, mint a reggelid vagy a vacsorád! | Ezt a történetet másodikosokkal kiscsoportos beszélgetésben érdemes feldolgozni. A beszélgetésünk fókuszában az Istenre való ráhagyatkozás álljon, Isten gondviselő szeretetének megmutatkozása a textusban. Nem szabad moralizálni a gyerekekkel és arról beszélgetni, hogy Ábrahám jól döntött-e, hogy lehet ilyet megtenni...stb. A beszélgetést segítő kérdések: Te mindig szoktál engedelmeskedni a szüleidnek? Volt már olyan, hogy olyat kértek tőled, amit nehéz volt megtenni? Mit érezhetett Ábrahám, amikor ment fel a hegyre? Mit érezhetett, amikor az oltárra tette a fiát? Mit érezhetett/gondolhatott, amikor Isten angyala megállította a kezét és egy áldozati állatot adott? Kérhet tőlünk az Isten lehetetlen dolgokat? |
3 | "Bölccsé teszlek, és megtanítalak, melyik úton kell járnod. Tanácsot adok, rajtad lesz a szemem." (Zsolt 32,8) | 1Móz 24,1-67 (Ábrahám feleséget hozat Izsáknak) | (Téma: Ábrahám feleséget hozat Izsáknak) | Isten gondviselő szeretete csodákra képes. | Kérdezd meg otthon a szüleidet, hogyan ismerték meg egymást, hogyan találkoztak, mikor döntöttek úgy, hogy összeházasodnak, milyen volt az esküvőjük? A következő órán aki szeretné, elmesélheti a többieknek. (Ez a kérdés az elvált szülők gyermekeinek sem okozhat gondot, vagy annak sem, aki elvesztette az egyik szülőt. Nekünk úgy kell kérdeznünk, ahogy a bibliai családmodell felépül, nem óvatoskodhatunk, de a gyerekek visszajelzéseit tudjuk kezelni és beszélgetni róla.) | A bibliai történet olyan, mint egy népmese. A gyerekek örömmel meghallgatják az egész történetet. Az igeolvasás akár az óránk nagy részét kitöltheti. Hallgassák meg csendben a gyerekek Izsák és Rebeka történetét, mi pedig olvassuk fel a saját Bibliánkból. Ha rá tudunk hangolódni, akkor a történet végén táncolhatunk egy zsidó népdalra (cd) vagy egy ismert dicsőítő énekre. A tánc egyszerű körtánc lehet, egyet jobbra, egyet balra lépésekkel. Az üzenete: régen tánccal is dicsőítették az Urat! Együtt vagyunk, egy körben, úgy lépjünk, énekeljünk, hogy közben az Urat dicsérjük! |
4 | "Most kezdem igazán megérteni, hogy nem személyválogató az Isten," (ApCsel 10,34) | 1Móz 25,19-34; 1Móz 27,1-33 (Izsák fiai: Ézsau és Jákob; Jákob csalással szerzi meg az apai áldást) | (Téma: Izsák fiai: Ézsau és Jákob; Jákob csalással szerzi meg az apai áldást) | Isten egyenlő módon és mértékben szeret minket. Az embertársaink ellen elkövetett bűneinkkel Isten ellen vétkezünk. Isten gondviselő jósága munkálja üdvösségünket. Ennek nem lehet akadálya a méltatlanságunk. | Imádkozz a héten a testvéredért! Családodért! | 1. Rajzold le a testvéredet! Ha nincs, akkor egy képzeletbeli testvért, nevet is adhatsz neki! A rajz alá készítünk egy táblázatot. Mi a jó és mi a rossz egy testvérben. Azokról a dolgokról, amiket a gyerekek a táblázatba írnak, kérünk saját történeteket. Bevihetünk két bábot az órára és vagy mi vagy a gyerekek eljátszhatják ezeket a saját történeteket.A játékokat megbeszélés követi. Kívülről ránézve a saját történetekre, a megoldási stratégiákat is meg tudjuk beszélni könnyebben. 2. Érintések. Egy nagy zsákba beleteszek sok mindent! A gyerekeknek ki kell tapogatni, hogy mi lehet. Először nem lehet megnevezni, csak beszélni arról, hogy mit éreznek: puha, kemény, szúrós, hideg…Képzeljék el, hogy Izsák csak a kezével tudta letapogatni a fiát. |
5 | "Irgalmas és kegyelmes az Úr, türelme hosszú, szeretete nagy." (Zsolt 103,8) | 1Móz 28,10-22 (Jábob álma) | (Téma: Jákob álma) | Isten látja és ismeri belső harcainkat. Gondviselő szeretetével lehajol hozzánk. | Amikor a lelkedben harcok dúlnak: amikor megbántanak, mérges vagy, csalódott...kérd mindig Isten segítségét egy imával! | Beszélgetés az álmainkról. A jó és a rossz álmokról. Vannak-e rossz álmaitok? Milyen félelmek vannak a szívetekben? (A gyerekeknek időt kell adni arra is, hogy magukról beszéljenek, saját kis életükben megélt örömöket és feszültségeket megoszthassák a csoportban. Ezt a kommunikációt: önkifejezés és mások meghallgatása folyamatosan tanulnunk kell és szocializálni kell rá a gyerekeket. Iskolai kereteken belül alig akad alkalom, amikor a gyerek kifejezheti gondolatait és érzéseit. A hittan óráknak erre lehetőséget kell adniuk!) |
6 | "Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem." (1Móz 32,27b); " És ha naponta hétszer vétkezik ellened, és hétszer tér vissza hozzád ezt mondva: Megbántam - bocsáss meg neki." (Lk 17,4) | 1Móz 29,21-30; 1Móz 32,23-33 (Jákób házassága Leával és Ráhellel, Jákob tusakodása) | (Téma: Jákób házassága Leával és Ráhellel, Jákob tusakodása) | Az isteni gondviselés előre lát, nem a pillanatnyi megelégedést szolgálja. | Ki tudod-e mondani, azt, hogy bocsánat? Meg tudsz-e bocsátani? Van-e olyan valaki az életedben, akinek még nem tudtál megbocsátani?...stb. | 1. Jákób életéről "képregényt" készíthetünk közösen. Megbeszéljük a főbb fordulópontokat és mindenki megrajzol egy kis részt. Az elkészült képeket ráragaszthatjuk egy nagyobb kartonlapra és a következő órán átismételhetjük vele a történetet. 2. A gyerekek lerajzolhatják, hogy hogyan képzelik Leát és hogyan Ráhelt. Beszélgethetünk a korabeli viseletekről néhány szóban. 3. Hozzáolvashatjuk az óra anyagához azt a részt, amikor Ézsauval találkozik Jákob. Mit gondolhattak, amikor elváltak és mit, amikor sok év után találkoztak? 4. A tanult történetek alapján, közösen, rajzolunk a táblára vagy egy csomagolópapírra egy vázlatos emberalakot. Ő lesz Jákób. A figura belsejébe összegyűjtjük a megismert belső tulajdonságait és elképzeljük, kívülre írva, hogyan nézhetett ki. (külső és belső tulajdonságok) 5. Kiteszünk középre egy széket. (Ezt a módszert más bibliai alakoknál is használhatjuk. "Forró széknek" nevezik.) Erre a székre ül most Jákób és mi kikérdezzük. Bármit kérdezhetünk tőle. Legjobb, ha elsőnek a tanító lép Jákób szerepébe, hogy példát adjon a gyerekeknek a játékra, bár kérdezni is tudni kell. Ennek megsegítésére előre megbeszélhetjük a gyerekekkel, hogy mit kérdeznének Jákóbtól, ha most találkoznánk vele; utána eljátsszuk a találkozást/kifaggatást. (Ezzel a gyakorlattal nemcsak az empatikus hozzáállásuk fejlődik a gyerekeknek, hanem a bibliai történet üzenetét, mélységeit is megnyithatjuk.) |
7 | - | Az eddig tanultak átolvasása. | (Téma: Összefoglalás, témazárás) A témazárás már lehet írásban, didaktikusabb formában megkövetelhető tudástartalmakkal (családfa, ki mondta kinek, kihez köthető...stb). (Ez igazából két külön óra lesz, előre kell tervezni!) | - | - | - |
8 | „Dávid zsoltára. Az Úr az én pásztorom, nem szűkölködöm. Füves legelőkön terelget, csendes vizekhez vezet engem. Lelkemet felüdíti, igaz ösvényen vezet az ő nevéért. Ha a halál árnyéka völgyében járok is, nem félek semmi bajtól, mert te velem vagy: vessződ és botod megvigasztal engem. Asztalt terítesz nekem ellenségeim szeme láttára. Megkened fejemet olajjal, csordultig van poharam. Bizony, jóságod és szereteted kísér életem minden napján, és az Úr házában lakom egész életemben.” (Zsolt 23,1-6) | 1Móz 37,11; 1Móz 37,12-36 (József álmai; Józsefet eladják testvérei) | (Téma: József álmai; Józsefet eladják testvérei) | József álmai részben a nagyravágyó szív következményei, másrészt azonban az isteni kinyilatkoztatást közvetítik. | Keressünk a Bibliánkban igehelyeket arról, hogyan kell a szüleinkkel, testvéreinkkel szemben viselkednünk. Milyen "illemszabályok" vannak a Bibliában? (Példabeszédek, Prédikátor könyve, zsoltárok, evangéliumok...) | 1. Testvérkapcsolatokról, féltékenységekről, saját élményekről beszélgetünk. Megpróbáljuk mai történetbe behelyettesíteni József helyzetét és a testvéreivel, szüleivel való viszonyát. 2. József álmait lerajzolják a gyerekek. (A/3-as lapra, vízfestékkel.) Az egész József történetre készíthetünk illusztrációkat a gyerekekkel. |
9 | "Jól van, jó és hű szolgám, a kevésen hű voltál, sokat bízok rád ezután..." (Mt 25,23a); "Tudok cselekedeteidről... ...megtartottad az én igémet, és nem tagadtad meg az én nevemet." (Jel 8,3a.c) | 1Móz 39 ; 1Móz 40 (József Potifár házában; József álmokat fejt meg a börtönben) | (Téma: József Potifár házában; József álmokat fejt meg a börtönben) | Az életünk balsorsa, kedvezőtlen alakulása nem tudja megakadályozni a személyiség fejlődését és Isten áldásának kibontakozását. | Ha téged rosszra, bűnre csábítanak, merj Jézus mellett dönteni! Kérjünk ehhez erőt a Szentlélektől! | Beszélgessünk arról, hogy testi-lelki tisztaságunk milyen nagy kincs! Istenhez való szeretetét és hűségét fejezte ki József azzal, hogy ellene mondott Potifár feleségének. Jól döntött, mégis börtönbe került. Mit érezhetett itt? Írjunk közösen egy imádságot, amit a börtönben mondhatott el József! |
10 | "...Isten ad választ..." (1Móz 41,16b) | 1Móz 41 (József megfejti a fáraó álmait. József Egyiptom felügyelője lesz.) | (Téma: József megfejti a fáraó álmait. József Egyiptom felügyelője lesz.) | Isten szándéka világossá válik a személyes sorsokban. Isten mutatja meg az álmaink, vágyaink jelentését! | 1. Ki irányít? Életünknek ez egy kulcskérdése! Döntened kell: add át az életed irányítását Jézusnak! Imádkozzunk! 2. Fontos a mi életünkben is a takarékosság, a mértékletesség. A családban hogyan tudunk a takarékoskodni, félretenni? | 1. Gyűjtőmunkával készülhetnek a gyerekek Egyiptomról. Biztosan sok ismeretük van már, ezeket a saját szintjükön rendszerezhetjük, bővíthetjük. 2. Beszélgethetünk arról, hogy a királyoknak és a fáraóknak, vezetőknek is meg kell hajolniuk Isten hatalma előtt. Ezt tette a fáraó is a történetben. Nem a bölcseknél vannak a válaszok, hanem Istennél. |
11 | "Viseljétek el egymást, és bocsássatok meg egymásnak... ahogyan az Úr is megbocsátott nektek..." (Kol 3,13) | 1Móz 42,1-38; 1Móz 43-45. fejezet (A testvérek útja Egyiptomba. József megismerteti magát testvéreivel.) | (Téma: A testvérek útja Egyiptomba. József megismerteti magát testvéreivel.) | Isten tartja a kezében az életünk eseményeinek az alakulását. Az embernek szembe kell néznie tetteinek a következményeivel, nem futhat el a lelkiismerete elől. | A bűn nem évül el, nem felejthető, nem takargatható. Mi milyen megoldásokkal szoktunk próbálkozni? (eltitkoljuk, másra fogjuk, lekicsinyeljük,valami mással jóvá akarjuk tenni stb.) Egyetlen megoldás van: a bûnbánat, a bûn megvallása, a bocsánatkérés útja. Nekünk, hogy megy? | 1. Játsszák el a történetet a gyerekek jelenetenként! |
12 | - | A József történet a Bibliából. | (Téma: Összefoglalás, témazárás) A témazárás már lehet írásban, didaktikusabb formában megkövetelhető tudástartalmakkal (családfa, ki mondta kinek, kihez köthető...stb). (Ez igazából két külön óra lesz, előre kell tervezni!) | - | - | - |
13 | "Ekkor így szólt Mária: „Íme, az Úr szolgálóleánya: történjék velem a te beszéded szerint!" (Lk 1,38); "...ő pedig uralkodik a Jákób házán örökké, és uralkodásának nem lesz vége." (Lk 1,33); "Halleluja, mert uralkodik az Úr, a mi Istenünk, a Mindenható!" (Jel 19,6b) | Lk 1,26-45; Lk 2,1-7; Lk 2,8-39 (Jézus születése Lukács evangéliuma szerint) | (Téma: Jézus születése Lukács evangéliuma szerint) | A narratíva felolvasása az elcsendesedést szolgálja. Advent a várakozás, a belső elcsendesedés időszaka. | Adjunk hálát az életünkért, azért, hogy Isten tervében szerepeltünk, hogy megszülethettünk erre a földre. Adjunk hálát a szüleinkért! | 1. Elbábozhatjuk a születés történetét. 2. Készülhetünk betlehemes játékra, amellyel szolgálhatunk a gyülekezetben, öregek otthonában, kórházban...stb. 3. Bibliadrámázhatunk úgy, hogy jeleneteket állítunk fel állóképekben és mindenki kimond egy-egy gondolatot, érzést, ami abban a szerepben megfogalmazódik benne. |
14 | "És hirtelen mennyei seregek sokasága jelent meg az angyallal, akik dicsérték az Istent, és ezt mondták: "Dicsőség a magasságban Istennek, és a földön békesség, és az emberekhez jóakarat."(Lk 2,13-14) | Jézus születése Lukács evangéliuma szerint. | (Téma: Karácsonyi kézműves foglalkozás) | Szülők és gyerekek közös kézműves órája. Énekekkel, egy kis alkotó munkával készülünki a Megváltó születésének ünnepére. | A karácsony ünnepét töltsük a gyülekezettel. | Egy nagy lepedőre mindenki rajzolja körbe a kezét és színezze ki. A lepedőt felvágjuk és mindenki hazavihet egy darabot belőle. Ez a kis darab emlékeztessen minket a karácsonyi várakozásban eltöltött, áldott együttlétre. |
15 | "Áldott az Úr! napról napra gondot visel rólunk szabadító Istenünk."(Zsolt 68,20) | Jn 10,1-21 (A jó pásztor) | (Téma: A jó pásztor) | Jézus a Jó pásztor, aki gondot visel ránk. | Bízzuk rá minden imánkban az életünket Jézusra! | A juh, bárány szimbólumát a bibliai textusokban kigyűjtjük és rajzos táblázatba rendezzük. Megbeszéljük, hogy miért fontos a juhok tartása. Miért volt fontos a juhok tartása? rajzolunk a füzetbe! A mindennapi bibliai időkben a juh tartása létkérdésnek számított mind a nép, mind pedig az egyén megélhetése szempontjából. Ez az állat tejet, húst és ruházkodás szempontjából gyapja a szövet alapanyagát szolgáltatta. |
16 | "Akarsz-e meggyógyulni?" (Lk 5,6b) | Jn 5,1-47 (Jézus beteget gyógyít szombaton a Betesda tavánál) | (Téma: A béna meggyógyítása a betesda tavánál) | Isten gondviselő szeretete ingyen kegyelem, mi nem tudunk megküzdeni érte. | Házi feladat lehet: Írj egy hálaadó levelet Jézusnak úgy, hogy te vagy a meggyógyult ember. | 1.Készítsünk egy képzeletbeli riportot a betesda tavánál a gyógyulásra váró emberekkel. 2. Készítsünk riportot a béna emberrel a gyógyulása után. Játsszuk el vagy írjuk le! |
17 | "Amit Isten ígér, azt meg is tudja tenni." (Róm 4,21b) | Mt 14,13-23 (Ötezer ember megvendégelése) | (Téma: Az ötezer ember megvendégelése) | Isten gondviselő szeretete határtalan. Ha odaadom Krisztusnak, amim van, legyen az bármilyen kevés, ő csodákat tud tenni vele. | Isten gondviselő szeretete kiárad ránk. Ajándéka az életünk és az a tárgyi világ, ami körülvesz bennünket. Az anygai javainkat soha ne célként, hanem eszközként használjuk. Isten dicsőségét szolgálják. | Játsszunk el olyan mindennapi élethelyzeteket, amikor megoszthatjuk a "kenyerünket" másokkal. (Előbb ki kell a történeteket találni, meg is beszélhetjük, ezután jöhet csak a szerepjáték. Érdemes időt hagyni az előkészítésre, mert akkor nem lesznek parttalanok és öncélúak a jelenetek. A gyerekek szeretik a szerepjátékokat, de akkor tudnak benne jól működni, ha a keretek letisztultak. Természetesen nem kell mindent előre megbeszélni, elég az alaptörténet és annak az üzenete, a többit hozzá teszik a fantáziájukkal, kreativitásukkal.) A játékot megbeszélés kövesse. |
18 | „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből és teljes elmédből, és felebarátodat, mint magadat.” (Lk 10, 27) | Lk 10,25-37 (Az irgalmas samaritánus) | (Téma: Az irgalmas samaritánus) | Mi is felebarát vagyunk mások számára. A szeretetet nem lehet korlátok közé szorítani. | Éljünk úgy, hogy a szeretet irányítsa a tetteinket! (Ne akarjunk másoknak megfeleni, ne törvényeknek és parancsoknak engedelmeskedjünk, hanem a szeretet parancsának!) | 1. Beszélgessünk arról, hogy ki a felebarátunk. Hogyan tudunk hasónlóképpen cselekedni, mint amit a példázatban tanít Jézus és kér tőlünk is? 2. Játsszák el a gyerekek a történetet, különösen figyelve az egyes szereplõk magatartására. |
19 | "Egyenesedjetek fel, és emeljétek fel a fejeteket, mert közeledik a megváltásotok." (Lk 21,28) "Ébren vagyok virradatkor, és fohászkodom, igédben reménykedem" (Zsolt 119,147) | Mk 13,33-37 (Az Emberfia eljövetele) | (Téma: Az okos és gonosz szolga) | Az ószövetségi ígéret beteljesedett: Jézus Krisztus eljött és megváltott minket a bűn hatalmából. Krisztust várjuk! | Beszélgessetek otthon a szüleitekkel, hogy mit jelent számukra az, hogy nem a mának élnek? Hogyan gondoskodnak a jövőtökről? | Az ószövetségi ígéret beteljesedett: Jézus Krisztus eljött és megváltott minket a bűn hatalmából. Mielőtt azonban visszament volna a mennybe, megígérte, hogy még egyszer eljön.Hogyan kell jól várni Krisztust? Miért van szükség a 'vigyázásra'? Számot kell adnom az életemről! Mi a hűséges szolgálat jutalma? |
20 | "Lássátok meg, milyen nagy szeretetet tanúsított irántunk az atya: Isten gyermekeinek neveznek minket, és azok is vagyunk.(1Jn 3,1a) | Lk 15,11-32 (A tékozló fiú) | (Téma: A tékozló fiú) | Isten nem utatsítja el a hozzá térő bűnösöket. | Minden esti imánkban valljuk meg bűneinket. Kérjünk bocsánatot azoktól, akiket aznap megbántottunk. Isten irgalmára szorulunk mindannyian! | 1. Újra elővesszük Rembrandt képét. Megismerve a történetet újból gondolatkihangosítást játszunk. A gyerekek leírhatják a mondatokat, amelyet az apa és a fiú gondolhatnaak a találkozásukkor. 2. Írjunk naplót a különböző szereplők nézőpontjából. Ez a feladat lehet házi feladat is. 3. A bibliai történet egy-egy részletét maguk is eljátszhatják a gyerekek. Lehet némajátékkal is, hiszen a kisiskolásoknak a szöveges improvizáció még nehezen megy, de ha szeretnék, akkor megpróbálhatják. (Úgy is eljátszhatjuk a történetet, hogy szerepeket választunk, valaki olvassa a Bibliából a történetet és némajátékos mozdulatokkal kísérjük a narrációt. Ez a szerpjátékban járatlan csoportnak is megoldható feladat.) |
21 | Jézus Krisztus mondja: "Én vagyok a jó pásztor, én ismerem az enyéimet, és az enyéim ismernek engem." (Jn 10,14) | Lk 15,1-7 (Az elveszett juh) | (Téma: Az elveszett juh) | Isten nap mint nap gondot visel ránk. Várja a megtérő bűnösöket, fontosak vagyunk neki! | Megtörtént-e veletek, hogy eltévedtetek, hogy szem elől tévesztettétek a szüleiteket? Ha igen, akkor mit éreztetetek akkor? Mit éreztetek, amikor viszont láttátok a szüleiteket? Nemcsak a szüleinkhez tartozunk, hanem Istenhez is. Úgy, ahogy a bárányok a pásztorhoz. | 1. Kirakok az asztalra 12-14 tárgyat, a gyerekek behúnyják a szemüket, egyet elrejtek. Melyik tűnt el, melyik veszett e? 2. A gyerekek kapnak két A/4-es lapot, amelyen egy-egy kisbárány van középen. Az egyik rajzra azt kell megrajzolni, hogy merre járhatott a kisbárány, amikor eltévedt; a másikra azt, hogy hol van biztonságban. Tudunk beszélgetni a rajzok kapcsán az elveszettségünkről és arról, hogy mit jelent számunkra a biztonság. |
22 | - | A tanult példázatok.Jn 10,1-21; Mt 14,13-23; Mt 14,13-23,; Lk 10,25-37; Mk 13,33-37; Lk 15,11-32; Lk 15,1-7 | (Téma: Összefoglalás, rendszerezés) A témazárás már lehet írásban, didaktikusabb formában megkövetelhető tudástartalmakkal (mit üzen a példázat, ki mondta kinek, kihez köthető, aranymondások...stb). (Ez igazából két külön óra lesz, előre kell tervezni!) | - | - | - |
23 | "...Íme királyod jön hozzád..." (Mt 21,5) | Mt 21,1-11 (Jézus bevonul Jeruzsálembe) | (Téma: Jézus bevonul Jeruzsálembe) | Kicsoda Jézus? Nem a külsőségek, nem az emberek teszik királlyá, hanem valóban hatalma van. | Írjunk egy kis naplót arról, hogy mi érintett meg bennünket- a húsvéti ünnepkörben- a gyülekezetben az igehírdetések alatt. Mi volt a legfontosabb üzenet számodra? | 1. Énekeljünk dicsőítő énekeket Istennek, aki az életünk királya! 2. A gyerekek készíthetnek papírból pálmaágakat és eljátsszhatjuk a bevonulás jelenetét! Vihetünk be az óránkra egyszerű ritmushangszereket is. 3. Beszélgessünk a gyerekekkel a polgári és az egyházi év hasonlóságairól és különbségeiről. Miért fontosak az ünnepek? Karácsony és Húsvét ünnepét a gyülekezetben éljük meg. |
24 | "Ha Isteneteket, az Urat szolgáljátok, akkor megáld kenyérrel és vízzel." (2Móz 23,25a) | Mt 26,17-25; Jn 18,2-12 (A páskavacsora, Jézus elfogatása) | (Téma: A páskavacsora, Jézus elfogatása) | Kicsoda Jézus? Jézus hatalma nem függ az emberek szavazataitól. | Otthon is figyeljünk arra, hogy ne dobjunk ki kenyeret soha. | A páskavacsora emlékét egy közös kis körben is megülhetjük. Olyan ételeket vigyünk be a gyerekeknek, amelyeket Jézus korában is ehettek az emberek. Ez kortörténetileg is érdekes információ. |
25 | Tanuljuk meg Jézus hét szavát a kereszten. Írjuk le a füzetünkbe. | Mk 15,20-37; Mk 15,38-41 (Jézus megfeszítése, Jézus halála) | (Téma: Jézus megfeszítése, Jézus halála) | Jézus személyéről nem a szavak, hanem a Szentlélek győz meg. | Jézus a kereszten nem védekezett, nem szidta a kínzóit, hanem könyörgött értük. Ki képes erre? Csak az, aki Isten akaratából és az ő lelki erejével szenved. Átéltünk-e az életünkben testi vagy lelki szenvedést? Hogyan imádkozzunk, ha szenvedés ér minket? Van-e értelme a szenvedésnek? Mi volt Jézus szenvedésének az értelme? | Keressük meg a Bibliából a válaszokat: Kikkel együtt végezték ki Jézust a Koponya-helyen? Mit mondott Jézus, amikor keresztre feszítették a katonák? Miket mondtak neki a csúfolódók? Miért nem haragudott meg rájuk Jézus? Hogyan védte meg őt az egyik gonosztevő? Mit mondott neki Jézus? Milyen felirat volt Jézus feje fölött? Igaz-e ez? Milyen király az, akit keresztre szegeznek? Hogyan mutatta meg itt Jézus a hatalmát? |
26 | "Új eget és új földet várunk az ő ígérete szerint, amelyben igazság lakik." (2Pt 3,13) | Mt 28,2-15; ApCsel 1, 1-14 (Jézus feltámadása, Jézus mennybemenetele)) | (Téma: Jézus feltámadása, Jézus mennybemenetele) | Isten szándéka nem Jézus haláláig terjed, hanem az üdvösségig. | Ha szomorú vagy, ha gyászolsz, ha nem sikerülnek a dolgaid minig van egy Fény az életedben! Soha nem maradsz sötétségben! Gyújts meg az esti imádnál egy gyertyát és a fénye emlékeztessen erre! Nem vagy egyedül! A feltámadt Jézus veled van minden nap! | 1. Játsszunk: Vigyünk be színes papírokat a gyerekeknek. Válogassák szét csoportokba: hideg színek – meleg színek, vad színek – nyugodt színek, szomorúságot keltő színek– vidámító színek, gyászos színek – reményt keltő színek Amelyik nem egyértelmű, azt tegyük a két csoport közé. Milyenek a mi gondolataink? Milyen színűek, ha szomorúak vagyunk? Milyenek, ha öröm ér? Beszélgessünk: Sötét és világos gondolatokról beszélgettünk az előbb. Mi minden járhatott a tanítványok fejében, miután Jézust eltemették? És mi minden járhatott a Jézust követő asszonyok fejében? Miért mentek a sírhoz a szombat utáni napon már korán reggel? Mit tapasztaltak a sírnál, és hogyan fogadták mindezt? Mit mondott nekik az angyal? Kivel és hogyan találkoztak út közben? Hogyan fogadták a hírt a tanítványok? Ami az asszonyoknak már jó hír volt, az miért volt hihetetlen a tanítványoknak? 2. Játsszátok el a jelenetet, amikor az asszonyok megérkeznek a férfi tanítványokhoz. Ők Jeruzsálemben tartózkodnak, talán épp az utolsó vacsora helyszínén, bezárkózva a házba. Ha nem túl nagy a hittancsoport, akár mindenki játszhat. A lányok izgatottan érkeznek kintről, a fiúk a szobában gyászolnak és búsulnak. |
27 | "Az Isten útja tökéletes." (Zsolt 18,31a) | ApCsel 2,1-45 (A Szentlélek kitöltése) | (Téma: Pünkösd, A Szentlélek kitöltetése, Az első megtérők) | Jézus olyan egyházat alapított, amelybe minden embert elhívott. A Szentlélek munkálja ezt az elhívást. | Kérdezd meg a szüleidet otthon az ő megtérésükről vagy arról, hogy mit gondolnak a megtérésről. Beszélgess a gyülekezetedben az ismerőseiddel arról, hogy ki hogyan tért meg. Próbálj személyes történeteket gyűjteni és a következő órán elmesélni. | Beszélgessünk arról, hogy mi a megtérés. Keressünk bibliai példákat. (Ez átvezet Saul történetéhez is) Pl. Jónás próféta története, Máté elhívása... |
28 | - | A szenvedéstörténet, Feltámadás, Pünkösd | (Téma: Összefoglalás, témazárás) | - | - | - |
29 | "Szabadításodra várok, Uram!" (1Móz 49,18) | ApCsel 8,1-3; ApCsel 9,1-9 | (Téma: Saul üldözi az egyházat; Saul megtérése) | A Szentlélek az ellenséget baráttá tudja tenni.) | Hívjuk a Lélek segítségét az életünk minden területén. Imádkozzunk egy barátunkért és egy ellenségünkért-egy héten keresztül-minden nap. | Mi az a pálfordulás? Milyen ember volt Saul? Milyen az ő megtérése? Mit jelent a vakság az ő életében? Hogyan halt meg? Mit tudunk még az életéről? Bizalomgyakorlatok: vakvezetés, vakkígyó |
30 | "Boldog az a nemzet, amelynek Istene az Úr!" (Zsolt 33,12) | ApCsel 9,10-30 (Saul megtérése) | (Téma: Saulból Pál lesz) | A megtérés a Lélek ajándéka, saját erőből nem hívható elő. | Gyűjtőmunka: a gyülekezetem milyen missziós tevékenységet vállal fel? Hogyan evangélizál a világ felé? | 1. Írjuk meg közösen Pál első imáját a megtérése után. 2. Írjunk újságcikket Pálról: életút bemutató, interjú. 3. Írjunk naplórészleteket: Pál, Péter, egy római katona, aki ott volt Saul megtérésénél. |
31 | - | - | (Téma: A tanévben tanult és olvasott igehelyek átismétlése.) | Isten gondot visel ránk és irgalmas. | A tankönyvünket, füzetünket a nyári szünetben is lapozgassuk. | Játékos hittanverseny. Ha sokan vannak a csoportban lehet csapatverseny, ha kevesen, akkor lehet egyéni megmérettetés. |
32 | - | - | (Téma: A tanév értékelése, zárása, elköszönés a nyárra.) | A hitben nincs szünet! | Imádkozzunk otthon egymásért is, ne felejtsük el egymást a nyáron. | Mindenki adhat egy képzeletbeli ajándékot a másiknak. Mindenki elmondhatja, hogy mit kapott ebben az évben a hittan órákon. Mi volt számára a legfontosabb, legemlékezetesebb? |
Jóhír (evangélium): Isten velünk van, ki lehet ellenünk?!
Comments