Igehely (történet): | Gyermekbibliából átismételve: 1Móz 12,1-9; 1Móz 18,1-15; 1Móz 21,1-8; ( Javaslat: a második félévtől már megkérhetjük a szülőket, hogy a gyerekeknek legyen saját Bibliája. Karácsonyi ajándék is lehet egy "felnőtt" Biblia a családokban. Ha ezt az év eleji szülői értekezleten elmondjuk, akkor nem lehet gond egy decemberi beruházás. Januártól a hittan órák kötelező felszerélese lehet egy saját Biblia!) Minden órán elhangzik a bibliai történet! |
Aranymondás: | AZ előző évből az ismételt bibiliai történetekhez tartozó aranymondások felidézése: "Az Úr, a te Istened féltőn szerető Isten." (2Móz20,5); "Ne félj, Ábrahám! Én vagyok a pajzsod: jutalmad igen bőséges." (1Móz 15,1) |
Óracél: | (Téma: Bevezető foglalkozás) Nyári élmények feldolgozása motivációs játékkal; Az első osztályban tanult Ábrahám történet részletek ismétlése; Ábrahám elhívása; Az Úr megjelenik Ábrahámnak Mamré tölgyesében; Izsák születése |
Központi üzenet: | Isten a szeretet: erről tanultunk az elmúlt tanévben. Másodikban a bibliai történetekben Isten irgalmáról és gondviselő szeretetéről tudunk meg egyre többet. Az ősatyák történetei önmagukon túlmutató, előkészítő történetek. Isten Ábrahám Istene lett. Az Isten népévé válásnak és az üdvösségnek az előkészítését láthatjuk. Isten a kezdeményező. |
Játék: | (A játékok csak javaslatok és nem biztos, hogy belefér mind egy tanórába; ha több lehetőség van, akkor érdemes választani belőlük.) 1. Körben állunk és kislabdát dobálva, akihez ér a labda mond egy szót a nyárról, a nyári élményeiről. (Ezzel a játékkal sűrítünk, mégis közösségi élmény lesz a szavakban megidézett pihenés időszaka) 2. Rajz készítése a hittanfüzetbe: "Melyik volt a nyáron az az élményem, amikor éreztem, hogy nagyon szeret az Isten vagy esetleg érezhettem volna!" (Nem kérünk kidolgozott rajzot, csak élményfelidéző vázlatot, amit otthon be lehet fejezni. Sokkal fontosabb a rajzok utáni beszélgetés. |
Ismétlés: | 1. Gyermekbibliát nézegetve felidézzük az elmúlt tanév történeteit. (Külön képeket is kereshetünk vagy festményeket válogathatunk az elolvasott textusokról.) 2. Másik módszer lehet megint a kislabda: egy-egy szót mondunk, ami eszünkbe jut az előző évből: lehetnek bibliai nevek, fogalmak, történetek, helyszínek. (A gyerekek nagyon szeretik ezt az asszociációs felidézési formát, mert játékos és van benne egy kicsi versenyszellem is.) |
Éneklés: | A tavalyi évben tamult énekek közül akár többet is felidézhetünk, de az idő szűkössége esetén estleg válatszthatjuk a az előző évi gyerek által nagyon megkedvelt dalt is. |
Szabályok: | A tanévre vonatkozó legfontosabb szabályok: 1. Istenre és egymásra figyelünk! Az imákban és a beszélgetésekben megadjuk ezt a tiszteletet a csendben. 2. Megbeszéljük az értékelés szabályait. Pl.: tíztalentum egy igés kártyát ér. 3. Minden hittanórát imádsággal kezdünk és fejezünk be. 4. Amit egymással bizalmasan megosztunk ezeken az órákon, azt másnak nem mondjuk el senkinek.5. A megtanult aranymondásokat folyamatosan ismételni kell, mert bármikor felkérdezhetjük az év során. |
Ima / beszélgetés: | Hálát adunk a nyárért és azért, hogy újra együtt lehetünk! |
Bibliai történet: | Gyermekbibliából átismételve: 1Móz 12,1-9; 1Móz 18,1-15; 1Móz 21,1-8; ( Javaslat: a második félévtől már megkérhetjük a szülőket, hogy a gyerekeknek legyen saját Bibliája. Karácsonyi ajándék is lehet egy "felnőtt" Biblia a családokban. Ha ezt az év eleji szülői értekezleten elmondjuk, akkor nem lehet gond egy decemberi beruházás. Januártól a hittan órák kötelező felszerélese lehet egy saját Biblia!) Minden órán elhangzik a bibliai történet! |
Beszélgetés / játék: | 1. Az első osztályos tanmenet 11.,12. óráiból elővehetünk újra játékot ismétlésként. A sátorépítést most egy kis dramatikus játék is kísérheti. 2. Ábrahám történetének tanult epizódjait fel lehet eleveníteni állóképekben. Felolvassuk a textust, mindenki szerepet választ, feláll egy kijelölt játéktérben és a csoport közösen megalkotja azt az állóképet, amely illusztrációja lehet az elhangzott igeszakasznak. (Az illusztrációnál sokkal többet jelent természetesen ez a játék: belép a gyerekek életébe a történet megragadható és átélhető formában; nem kell szerepelni, csak megállni egy szereplő vagy egy tárgy bőrébe bújva kimondani egy érzést vagy egy gondolatot, ami akkor járhatott a fejében; csapatépítő gyakorlat is egyben, az egymásrafigyelést, elcsendesedést segíti.) |
Alkalmazás: | Kéjük meg a szüleinket, hogy továbbra is (vagy újra elkezdve) minden nap olvassa együtt a család a Bibliát! |
Kézművesség: | Válasszunk közösen egy aranymondást (ez lehet az első óra aranymondása is, vagy az előző épvben tanult legkedvesebb igevers) és írjuk be a füzetünk első oldalára. Ha van rá idő, akkor ki lehet díszíteni ezt az első oldalt, de otthoni munkának is kiadhatjuk. (Másodikban már fontosak a "házi feladatok": aranymondás tanulás, színezők befejezése, egy-egy rövid textus átolvasása...azért, hogy a gyerekek ottthon vagy a napköziban is elővegyék a hittant, úgy, mint a többi tantárgyat.) |
Jegyzetek: |
Jóhír (evangélium): Isten velünk van, ki lehet ellenünk?!
Comments