Keresztény oktatás célja: Istenhez vigye a hallgatót
Minden tanítás legyen:
1.Legyen bibliai alapú (igazságot tanítjuk - nem liberális teológiát),
az igazság megszentel-Jn. 17.17 Szenteld meg őket az igazsággal: a te igéd igazság.
az igazság szabaddá tesz - Jn. 8.32 megismeritek az igazságot, és az igazság megszabadít titeket.”
2 Krisztus-központú
- Mert Ő a kezdet és a vég - Jel. 21.6 És ezt mondta nekem: „Megtörtént! Én vagyok az Alfa és az Ómega, a kezdet és a vég. Én adok majd a szomjazónak az élet vizének forrásából ingyen.
- Ő az alap és a sarokkő - Ef. 2.20 Mert ráépültetek az apostolok és a próféták alapjára, a sarokkő pedig maga Krisztus Jézus,
- Ő a mi kősziklánk - 1 Kor. 10.4 és mindnyájan ugyanazt a lelki italt itták, mert a lelki kősziklából ittak, amely velük ment. Az a kőszikla pedig a Krisztus volt.
- Ő az engesztelő áldozat a mi bűneinkért - 1 Jn. 2.2 mert ő engesztelő áldozat a mi bűneinkért; de nemcsak a mienkért, hanem az egész világ bűnéért is.
- Üdvösségünk szerzője - Zsid. 5.9 és miután tökéletességre jutott, örök üdvösség szerzőjévé lett mindazok számára, akik engedelmeskednek neki.
- Békességünk - Ef. 2.14 Mert ő a mi békességünk, aki a két nemzetséget eggyé tette, és az ő testében lebontotta az elválasztó falat, az ellenségeskedést,
- Ahogy Ő van , úgy vagyunk mi is a világban -1 Jn. 4.17 Abban lett teljessé a szeretet közöttünk, hogy bizalommal tekinthetünk az ítélet napja felé, mert ahogyan ő van, úgy vagyunk mi is ebben a világban.
3. Tanilag helyes (kategorikus tant tanítjuk Mt.4.4- Isten teljes tanácsát)
4. Tanuló-irányultságú (nem öntjük ki a gyereket a vízzel) - adottságaik, koruk, képességeik - mennyit tud befogadni
Tanításhoz alapvetően szükséges:
- tanár (hívő, szelemmel betöltött, Igének és tekintélynek alávetett)
- tanuló (befogadó , elérni a megtérést, mert addig nem érti a szellemi dolgokat 1Kor 2.14)
- környezet (meghatározza a lehetőségeket)
- tanmenet (tanterv)
- cél (oktatás irányát ez szablya - rövid és hosszú távú célra)
megváltozzon az életük (megtérés)
- módszer (ahogyan eljutok a célig)
- értékelés (elbírálás, visszacsatolás)
Mi a cél, mi a módszer, hogyan tudunk egy tanmenetet felállítani:
Ha nincs célod, bármerre mész úgy érzed jó irányba mész, ...
Mit akarunk tanítani, mit akarunk hogy a tanuló megtanuljon, milyen eredményt várunk tőlük?
Pozitív elvárást kell támasztanunk, mert ennek fognak megfelelni.
Világi iskolában: beskatulyázás már az első órán - ebből nehezen szabadul ki a diák.
A diák egy idő után meg akar felelni az elvárásnak ! Fontos, hogy mi az elvárás!
történet: Amerika,kisváros, különleges kísérlet, ki fogják válogatni a legkiválóbb tanárokat, diákokat. Elkezdődött a tanév, és év végére hihetetlen magas eredményeket értek el. Bevallották, hogy senkit nem a képességeik alapján válogatták ki,hanem véletlen alapján.
Mindig a lehetőségeiben nézzem meg a diákot. Isten sem a bukdácsolásunkat nézi!
Minden órára cél és felkészültség!
Curriculum (latin) - előírt pálya, átadandó tudás programja, tanterv, tanmenet (szemeszterre)
Meg kell feleljen:
- intézmény filozófiájának (keresztény iskolában keresztény elvek)
- pedagógiailag helytálló: tanítható legyen (ne elvont)
- gyakorlatba átültethető, hatékony legyen
Óravázlat: Curriculum felosztása órákra
CÉL --> MÓDSZER -->ÉRTÉKELÉS --> CÉL
Cél: milyen területen mit akarok átadni,
melyik szinten: tudás szintjén, értelem szintjén, viselkedés, képességet sajátítson el
Módszer (foglalkozások): az órán belül milyen módszer
- foglalkozások, ének, probléma megoldás , stb...
- olyant követelni, amit meg is tudnak csinálni
Értékelés: mennyit sikerült átadni, visszaellenőrzés (óránként, időközönként)
Visszacsatolás:
Óra menete:
- áttekintés (eddig mit tanultunk)
- bevezetés
- új anyag
- összefoglalás
Megfelelő tanítási módszerek kiválasztása és elvei
Figyelembe venni a módszer kiválasztásához:
- legyen célunk
- létszám (4 fő vagy 200)
- terem adottságai
-nagysága (játékokat bevonhatok? megmozgatás?)
-zajszintje (fizikai, szemantikai, pszichológiai)
- rendelkezésre álló idő
- eszközök és felszereltségek
- milyen forrásanyagokból dolgozom
- milyen korosztályt tanítok
- csoport hőfokát (milyen az összetétele, motiváltságuk, figyelmük, aktívitásuk, közös munkában való részvételük)
- egyedüli tanár vagyok-e (vagy sokan tanítják az osztályt- konzultálni velük) - egyedül fontos a kreativitás
Kreativitás fontossága:
hogyan rázod fel őket?
Miért fontos:
- szeretet miatt (mert el akarom érni őket, hatással akarok rájuk lenni, eljussanak Istenhez)
- mert mindnyájan egyedi alkotásai vagyunk Istenhez (Zsolt 139)
Zsid 11.3, Zsid 1.3, Szólt és lett, de az embert a kezével alkotta.
Alkotás: a semmiből valami értékeset létrehozni
Nincs csúnya ember, mert I azt mondta: így vagy jó. Hogyan bírálhatnám felül Istent? 1Moz 1.31
- nem alkalmazhatunk sémákat
- diák is élvezze a tanítást
- kreativitásra tanítjuk a mi kreativitásunkkal
Ösztönzés, motiválás
5 Móz. 30.11-19 Mert e parancsolat, a melyet én e mai napon parancsolok néked, nem megfoghatatlan előtted; sem távol nincs tőled. Nem a mennyben van, hogy azt mondanád: Kicsoda hág fel érettünk a mennybe, hogy elhozza azt nékünk, és hallassa azt velünk, hogy teljesítsük azt? Sem a tengeren túl nincsen az, hogy azt mondanád: Kicsoda megy át érettünk a tengeren, hogy elhozza azt nékünk és hallassa azt velünk, hogy teljesítsük azt? Sőt felette közel van hozzád ez íge: a te szádban és szívedben van, hogy teljesítsed azt. Lám elődbe adtam ma néked az életet és a jót: a halált és a gonoszt. Mikor én azt parancsolom néked ma, hogy szeressed az Urat, a te Istenedet, hogy járj az ő útain, és tartsd meg az ő parancsolatait, rendeléseit és végzéseit, hogy élj és szaporodjál, és megáldjon téged az Úr, a te Istened a földön, a melyre bemégy, hogy bírjad azt. Ha pedig elfordul a te szíved, és nem hallgatsz meg, sőt elhajolsz és idegen isteneket imádsz, és azoknak szolgálsz; Tudtotokra adom ma néktek, hogy bizony elvesztek: nem éltek sok ideig azon a földön, a melyre a Jordánon általkelvén, bemégy, hogy bírjad azt. Bizonyságul hívom ellenetek ma a mennyet és a földet, hogy az életet és a halált adtam előtökbe, az áldást és az átkot: válaszd azért az életet, hogy élhess mind te, mind a te magod;
Választási helyzetről beszél: elétek adtam a jót és a rosszat. Válaszd a jót!
A tanárnak kell először választania a jót.
A diákok figyelik a tanárokat. Látványosság vagy. Figyelik az életedet, öltözködésed, stb... tudatosan, tudatalatti módon.
Meg kell mutatnom, mi a különbség az élet és a halál között .
Péld. 14.12 Van olyan út, mely helyesnek látszik az ember előtt, és vége a halálra menő út.
Az igazságra, a helyreállásra tanítani. Van helyreállás. Visszapattanás. Elbuksz, de visszapattansz.
Ez ad lehetőséget a fejlődésre...
Motiválás miért nyomják ennyire előtérbe:
- figyelmi ciklus lerövidült : az optimális 45 helyett 7-12 perc
- megváltozott az erkölcs (eltűnt a tisztelet), dr.Pálhegyi Ferenc: Van-e keresztény oktatás könyv.
tekintélyt mesterségesen megnyirbálták (Sátán projektje, sikeresen alkalmazza)
- személytelenné vált az oktatás
- információt tanítanak főleg
- tanárként versenyezni kell a show-világgal (a TV-vel)
- nagy a nyomás a diákon(magas követelmény, rengeteg a tananyag)
- családi problémák
- rossz önkép
Nem kapnak szeretetet, figyelmet, törődést - értéktelennek tartja magát.
(amivel sokat foglalkozik a szülő az az értékes a szemükben)
Motiválós módszerek:
- büntetéssel ösztönzés: üzenete: meg kell csinálnod, különben...
hogyan hat: kényszer, gátlás, fenyegetettség
- jutalommal ösztönzés, üzenete: csináld mert a sikert jutalmazzák
hogyan hat: hajtóerőként , elszántságként (képes vagyok rá), előnyszerzési vágyként
- kevésbé elterjedt, de ez a JÓ: szeretetösztönzés, üzenete: nem kell megfelelned, mert elfogadott vagy.
hogyan hat:
- fontosság érzetet kelt,a személyem már fontos és amit teszek az is fontos
- bátorításként (
- biztonság érzetként (tévedhetek)
Fil. 3.12-14 Nem mondom, hogy már elértem, vagy hogy már tökéletes volnék; hanem igyekezem, hogy el is érjem, a miért meg is ragadott engem a Krisztus Jézus. Atyámfiai, én enmagamról nem gondolom, hogy már elértem volna: De egyet cselekszem, azokat, a melyek hátam megett vannak, elfelejtvén, azoknak pedig, a melyek előttem vannak, nékik dőlvén, czélegyenest igyekszem az Istennek a Krisztus Jézusban onnét felülről való elhívása jutalmára.
Pál egy motivált ember volt.
Belső késztetés hajt arra, hogy megtegyek dolgokat.
2 Kor. 5.14 Mert a Krisztus szeretete szorongat minket, mivel azt tartjuk, hogy ha egy meghalt mindenkiért, akkor mindenki meghalt;
Nem a múltra nézek (nem engedhetem meg: régi bukás, sérelem befolyásoljon) - visszapattanás
Előre nézni (ne a múltban élj), nekidőlni..
Comments