A módszerek kiválasztásának szempontjai:
1. Cél (rövid és hosszútávú - óravázlat és tanmenet): mit akarok elérni és milyen eredményre számítok
lehet használni már bevált terveket, de szabadon felülbírálni
2. Létszám:
10-15 főig tréning, interaktív módszereket használhatunk (üzleti világban)
30 felett már szónoklatok
nagy létszám előtt: show, prédikáció, dramaturgia, megnyerni a tömeg figyelmét, megtartani őket...
3. Terem adottságai
4. Rendelkezésre álló idő: be kell tartani az időt - mit akarok elérni, mit kell ezért csinálnom, többit kiszelektálni
5. Eszközök, felszerelések : film, video, kivetítő, könyv, tábla, filc, stb - használd !
Illusztrációk fontossága (játék, feladat, stb)
Sokfajta tanárt nézz meg, találd meg a neked fekvő mintákat, gyűjts ötleteket!
6. Forrásanyagok: van-e neked?
7. Korosztály: koncentrálási képesség, figyelmi ciklus: ahány éves annyi perc (kb)
felnőtt: 1,5-2 órát bír
Milyen fogalmakat ismernek, milyen érettségük van
8. Csoport klímája (ellenséges, semleges, barátságos hallgatóság: az üzenethez és hozzád való viszonyban)
Megnyerni őket, felrázni.
9. Egyedüli tanár vagy-e, tudsz-e konzultálni?
Tanár kreativitása és ötletessége:
kreativ vagy és zseni? Az vagy, amire az Úr elhív!
Természetes része az életemnek.
- Kreativitás egy gondolkodási módszer, Isten ajándéka, és minden ember megkapott. Agyi tevékenységet megfelelően használni.
Kategória: Olyan megoldásra jutni egy feladat megoldása során, ami különbözik az eddigiektől és jobban megfelel a feladatnak. (Úgy tűnik, mintha újat hoznánk létre- de nincs új a nap alatt)
Meglévő tényezőket újra kombinálni- és újszerűt hozni létre.
Megvan, de használni kell! Eleinte nehéz, de megerősödik, az életem része lesz.
Ha már nevettél viccen, akkor képes vagy kreatív lenni.
Lépései: honnan ismerjük ezeket a lépéseket? Megfigyelés...
1. Hit - hinni abban, hogy kreatív lehetek (önbizalom). Agyamnak azt az utasítást adja, hogy kreatív lehetek.
Tudat és tudatalatti ugyanígy működik. AZ agyi kapacitás nagy része el van rejtve a tudat alá. Ahogy bánok a tudatossal befolyásolja a tudatalattit.
Vigyázz: hogy gondolkodol!
Agyunk, amit Isten adott az jó - használni tudom kreatív módon.
2. Probléma azonosítása, definiálása: tények dolgok megnézése közelről, beazonosítása. Problémára összpontosítás, okok keresése, mikor megtálálod előröl kezdeni. Az igazi problémát keresni. Keresni a probléma következményeit. Minél több nézőpontból megnézni (gyerek szemével, Jézus szemével, ...) - lebontani a kommersz asszociációkat!
Az agyunk csak jól definiált feladatokon tud dolgozni, minél pontosabban definiálom, annál hatékonyabb lesz a megoldás.
pl: aggódás, meg akarom oldani ezt a problémát, várom a kreatív megoldást, de az érzelmek túl elvont fogalmak, hogy az agyunk tudjon ezen dolgozni. Átgondolni: mitől félsz, miért aggódsz, ...
3. Pihenés - mert nem én fogom megoldani, hanem az agyamnak az a része ami felett nincs hatalmam. Beprogramoztam az agyam , hagyom hogy dolgozzon. Én lazítok - keményen pihenni!
4. AHA pillanat: amikor jön az ötlet. Agyam előállt egy megoldással és feldobja. Lejegyzetelni azonnal! Részletesen! Nem szabad kihagyni ezt a pillanatot!
5. Ellenőrzés: letesztelni, hogy a valóságban működhet-e ... (lehet, hogy csak egy részletre megoldás)
6. Jutalmazás: dícsérd meg magad! Ismerd el, hogy kreatív voltál - ezzel az agyamnak azt mondom, hogy jó voltál, legközelebb is így tegyél.
7. Kezd előről! Ne hagyd abba soha!
- Zseni: olyan megoldásra jutni, ami túl megy a saját erőforrásainkon (túl megy az agyam lehetőségein). Egy felsőbb forrásból kapni. Istentől vagy démonoktól lehet kapni.
Beatles zenekar zseni volt, de démoni. Mozart, Bach ... Istentől kapott.
Kreativitás: pl.lassú a lift, megoldás: tükröt tenni a liftbe ... így nem érzik lassúnak a várakozást.
Kreativitáshoz kell:
- alázat (tiszteletben tartani a tényeket)
- merészség: mindent megpróbálni megváltoztatni, amit meg lehet
Miért kell kreatívnak lennie a tanárnak:
1. szeretet miatt - el akarom érni az embereket
2. ne alkalmazz sablonokat, sémákat, mindig ugyanazt!
3. egyéni stílus, módszer kell. Alakíts ki egy saját stílust (kreativitás nélkül ez nem fog menni)
4. szórakoztatóbb a kreatív tanítás , ezzel mintát is adok (ösztönzöm, hogy ők is azok legyenek)
Te egy minta vagy (a tanár a diáknak):
- figyelnek
- ismerd meg őket, figyeld meg mit szeretnek, ennek megfelelően gyűjts ötleteket.
Ha van száz feladatod, abból nyolcvanat ha nem végzel el, akkor sem történik semmi. A maradék húszból legalább tizenhat ami kis veszteséggel elpasszolható. Négy van, amin az életed múlik.
Kevés dolgot csinálj, de olyant, ami nagyon jelentős!
Comments