Választ tud-e adni a keresztyénség a XX. század filozófiai kérdéseire? F. A. Schaeffer szerint ez az egyetlen gondolatrendszer, amely következetes válaszokkal szolgálhat. Könyvében a metafizika és az erkölcs mellett külöm hangsúlyt fektet az ismeretelmélet problémáira: hogyan tudunk, honnan tudjuk, hogy tudunk? A mi nemzedékünk az antifilozófiák nemzedéke, akiket a megismerés bizonytalansága tart fogva. Ez jelenik meg a kábítószeres szubkultúrákban és magas művészetekben egyaránt. Nincs senki, aki az ember legalapvetőbb kérdéseire választ adhatna. Schaeffer könyve rácáfol erre a pesszimizmusra. A végtelen-személyes Isten létezik, és nem hallgat.
(He is There and He is not Silent, 1975)
Ő LÉTEZIK ÉS NEM HALLGAT
1. A METAFIZIKAI SZÜKSÉGSZERŰSÉG
A filozófiai gondolkodás 3 alapvető területe:
- metafizikai
- erkölcsi
- ismeretelméleti
Isten létezéséről
Metafizikai szükségszerűség - a lét, a létezés problémája - valami létezik
Erkölcsi szükségszerűség - ember és ember dilemmája
Az ember - személyes és véges
- nemessége
- gonoszsága
Ismeretelméleti szükségszerűség (episztemológia) - a tudás és megismerés dilemmája
Filozófia - 1. tudományág
2. az ember világszemlélete
Lét, erkölcs, ismeret kérdésére válaszok:
1.csop.- nincs logikus, ésszerű válasz
2.csop.- van válasz: ésszerű, logikus, átgondolható, saját gondolatvilágunk számára tisztázható és másokkal közölhető
3 válasz a lét kérdésére:
1. magyarázat: minden, ami létezik, az abszolút semmiből állt elő
2. magyarázat: minden, ami ma létezik, annak volt egy személytelen kezdete
3. magyarázat: minden, ami ma létezik, annak volt egy személyes kezdete
Így az embernek, mint személyesnek, van értelme.
Az embert személyisége megkülönbözteti a nem-embertől.
Személyes kezdet
Isten vagy istenek?
Istenek - a korlátozott istenek nem elég nagyok
Isten - személyes, végtelen Isten, személyes egységgel és sokféleséggel
A tény: Isten van. Ő létezik. Nincs más kielégítő filozófiai válasz - ez az EGYEDÜLI válasz!
Isten végtelensége - szakadék: Isten és ember között
Egyedül Ő végtelen - minden más véges
Egyedül Ő a teremtő - minden más teremtmény
egyedül Ő független - minden más függőségi viszonyban van
Isten személyessége - szakadék: ember és minden más között
EGYEDÜLI válasz: Ő a végtelen személyes Isten. Valóban létezik.
Személyes egység és különbözőség problémája
A Szentháromság fogalma
Az egység és különbség: maga Isten
Három személy van, mégis egy Isten - ez az EGYEDÜLI válasz!
A lét fogalmára csak a keresztyén válasz létezik!- vagy nincs válasz!
Istenről a teljes bibliai igazságot kell hirdetnünk: - Ő a végtelen személyes Isten
- Három személyben egy Isten
Ő létezik és nem hallgat: - kijelentette magáról, hogy Ő kicsoda
- Ő minden más előtt létezett
2. AZ ERKÖLCSI SZÜKSÉGSZERŰSÉG
Az ember és ember dilemmája
1. Személytelen kezdet
Az ember gonoszságának problémája
Személytelen - mi igazán helyes vagy helytelen?
mi a jó és mi gonosz?
elidegenedett állapot --> véletlen következmény
erkölcsi érzék - kozmikus elidegenedés
Panteizmus - végső rossz az emberben, hogy nem akarja elfogadni önmagát
Hindu pánmindenizmus - nincs végső különbség a gonosz és nem gonosz között
- nincs végső abszolútum
- nincsenek végső kategóriák
Személytelen - az erkölcs értelmetlenné válik
- összeolvad az erkölcs és a metafizika
2. Személyes kezdet
- erkölcs és metafizika különválasztható
- az ember véges természete elválasztható gonoszságától
Az ember gonosz? 1. igen - egyszerűen ilyen -
2. belső lényegéhez hozzátartozik
Baudelaire --> az embert Isten kegyetlennek teremtette
Isten maga is rossz és kegyetlen
" Ha van Isten, akkor Ő Sátán"
Előfeltételezés - töretlen vonal
Camus -->Ha van Isten, nem lehet harcolni a világ nyomorúsága ellen, mert akkor ellene harcolunk
Isten hogyan lehet jó? - racionális - irracionális válasz
Felismerés - az ember ma nem olyan, mint amilyen volt - szakadás következett be
Kérdés: Isten változtatta-e meg az embert?
1. igen - Isten mégiscsak van
2. nem - az ember saját magát változtatta meg
--> Isten nem rossz Isten ( bibliai zsidó-keresztyén álláspont!)
Az ember abnormális állapota - térben, időben lejátszódott, történelmi változás ment végbe
Négy következtetés:
1. Megmagyarázhatjuk az ember gonoszságát
2. Ha ez abnormális állapot - van remény a megoldásra:
az Úr Jézus Krisztus helyettes, engesztelő halála
3. Jogosan harcolhatunk a gonosz ellen (társadalmi bűnök, társadalmi igazságtalanságok)
4. Lehetnek valódi erkölcsi normáink és abszolútumaink, mert Isten abszolút jó
Isten jelleme a világmindenség erkölcsi abszolútuma
Ez az EGYEDÜLI válasz az ember erkölcsi dilemmájára
Filozófiai, erkölcsi szükségszerűség:
Isten létezik és nem hallgat,
Ő szólt, szavakba foglalta kinyilatkoztatását, és felfedte jellemét
3. AZ ISMERETELMÉLETI SZŰKSÉGSZERŰSÉG
A PROBLÉMA
Ismeretelmélet(episztemológia) - Az ismeret alapjainak, módszereinek elméletét jelenti (hogyan tudunk, és honnan tudjuk, hogy tudunk?)
Platón - egyedi létezők - egyedi - egyetemes
A megismerés, az ismeret és a biztos tudás problémája
görögök - polisz - görög istenek
Az egyetemes megtalálásának szükségessége
Aquinói Tamás szemlélete
A világot Isten teremtette --> a világ az értelem segítségével kimutatható
A pozitivizmus - Rousseau - abszolút szabadság
Kant - Hegel - ismeretelméleti felfogása
tézis - antitézis - szintézis
Kirkegaard - értelem(ráció) és nem-értelem kettőssége
Racionalizmus --> pesszimizmus - "alsó szint"
az ember csak gép, léte értelmetlen
Irracionalizmus --> optimizmus - "felső szint"
a misztikum különböző formái
A pozitivizmus - Polónyi - alkalmatlan elmélet
nem veszi figyelembe a megismerő személyét
A megfigyelő sohasem semleges, vannak előfeltételezései
Valami létezik? - biztonsággal kijelenthető?
- megismerhető?
Popper - egy kijelentés mindaddig értelmetlen, míg nem lehet igazolni vagy cáfolni
- bizonyításra nincs lehetőség
A pozitivizmus nem adott ismeretet létezésről, folyamatosságról
Nyelvi analízis
Wittgenstein filozófiája
- a világban tények vannak, a természettudomány tételei
- a nyelv az értelelem "alsó szintjére" van korlátozva
- matematikai képletekkel végződik
- a nyelv magához a nyelvhez vezet
Ingmar Bergman - Csend - Istennek nincs jelentése
- ami az életnek értelmet adna, az a "felső szint" teljes némaságba merül
Van-e olyan megfelelő valaki a világmindenségben, aki szól?
Antifilozófiák - elveszik az ember reménységét
A modern ember csapdája --> cinizmus
A probléma - a megismerés
- a "felső szint" kategóriák nélkül marad
Antonioni - Nagyítás
- elveszett a valóság és a fantázia megkülönböztetésének képessége
Kategóriák - 1. erkölcsi
2. emberi
3. valóság és fantázia
4. más emberek megismerése
A megismerés - egyedi részletek állnak rendelkezésünkre
- egyetemesnek, a bizonyosnak kell jelen lenni
- középpontban a nyelv
Az ember hivatása: - Vertikális kapcsolat Istennel, aki létezik és nem hallgat
- Horizontális kapcsolat az embertársaival
4. ISMERETELMÉLETI SZÜKSÉGSZERŰSÉG
A VÁLASZ
A keresztyénség válasza az episztemológia problémájára
Reformáció - A természet és a kegyelem kapcsolata
- Elfogadta Isten szavakba foglalt kijelentését
Van valaki, aki szól - önmagáról
- történelemről, kozmoszról
Vállaható-e a Biblia állásfoglalása?
Modern világi antropológia - ember - nem-ember - nyelv
Az ember verbalizációs lény
Az univerzum - Zárt rendszeren belüli természeti okság egységességének előfeltételezése (nem keresztyén felfogás)
- Nyílt rendszeren belüli természeti okság egységességének előfeltételezése (keresztyén felfogás)
Isten érintkezésbe tudna vagy akarna lépni az emberrel?
A keresztyén gondolatrendszerben nincs episztemológiai probléma
- Ő teremtette az univerzumot (megismerendő)
- Ő alkotta az embert (megismerő)
- nekünk ajándékozta a Bibliát
Megvan az oka az alany és a tárgy összefüggésének
Az alany és a tárgy közötti összefüggés kérdése:
A modern ember nem lehet bizonyos az alany és a tárgy kapcsolata felől
Teremtmények és teremtménytársak vagyunk a közös világban
Nyelv - 3 féle nézet:
- személyes tartalommal töltünk meg minden szót
(nem jöhet létre kommunikáció)
- mindennek megvan a maga jelentése
(beszélő és hallgató számára egyformán érthető)
- ismerhetünk valamit igazán anélkül, hogy kimerítően megismernénk
Alany - tárgy = Isten teremtette - közöttük korreláció áll fenn
Modern dilemma: nyitott rendszerben egységesen uralkodó ok-okozati összefüggés helyett --> zárt rendszerben természeti kauzalitás egységessége
Értelmes Isten teremtette az univerzumot
Elmém kategóriái megfelelnek a létező valóságnak
A Biblia tanításának 2 különböző módja:
- didaktikai kijelentések
- hogyan működik Isten a világban?
Bibliaolvasás --> megváltoztatja a gondolkodásmódot
A világnak van értelme, van objektivitása
Tudomány - az objektivitás biztonságának elvesztése
A keresztyén ismeretelméleti felfogás következményei
- a külvilágról alkotott nézetem
- más emberekről alkotott nézetem és
az ő nézeteik rólam
- a valóság és a teremtő képzelet
Megismerés - nem lehet autonóm Istentől
Isten normái: tudás, értelem, értékek, erkölcs
- megvalósíthatóságuk
Istennel megtalálhatjuk a dolgok értelmét, a valóságot és a szépséget
A keresztyén episztemológia alapján az elidegenedés gyógyítható
Isten létezik és nem hallgat
1.FÜGGELÉK
KÉPTELENSÉG-E A SZAVAKBA FOGLALT KIJELENTÉS?
Az alapvető előfeltételezéseket meg kell vizsgálni: helyesek-e, megfelelőek-e?
A keresztyén premissza:
- mindennek személyes kezdete van
- volt Valaki, aki minden mást megteremtett
Végtelen, nem-teremtett Személyes lény -
Véges, teremtett személyes lény
Kinyilatkoztatás --> kommunikáció
1. létrejöhet az igazi kommunikáció
2. a nem-teremtett Személyiségnek gondja van
a teremtett személyiség sorsára
Kijelentés a Bibliában
2. FÜGGELÉK
"HIT" A HITTEL SZEMBEN
A hit fajtája: - a "hit" ugrása
- kérdések - meggyőző válaszok