ÓRA | IGE | CÍM | ÓRACÉL | KÖZPONTI ÜZENET | ALKALMAZÁS | BESZÉLGETÉS v. JÁTÉK |
1 | Jézus mondja: "Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket!" (Mk 10,14) | Jézus megáldja a gyermekeket - Mt 19,13-15 | (Téma: Bevezető, ismerkedő foglalkozások) A hittanórák bemutatása a gyerekeknek: miről fogunk tanulni, hogyan telnek az órák, milyen felszerelésekre lesz szükség...stb.Egymás megismerése. | Isten mindent átölelő, megváltó és kalandos útra hívó szeretetéről lesz szó a hittanoktatás során! Ez az út a mi életünk, amelyen együtt járhatunk Jézussal! Róla fogunk tanulni! | Meghívást kaptunk a hittanórákon arra, hogy a Bibliát olvasva Isten szavára figyelhetünk! A hittan órákon kívül is figyelnünk kell az Isten üzeneteire. A Gyermek Bibliánkat minden nap forgassuk illetve esténként kérjük meg a szüleinket arra, hogy olvassunk közösen belőle. | Áttekintjük tankönyvünket, a Bibliát. Készíthetünk saját tervezésű Biblia borítót is egy rajzlapra. |
2 | "És látta Isten, hogy minden, amit alkotott, igen jó." (1Móz 1,31) | A világ teremtése - 1Móz 1,1-19 | (Téma: A világ teremtése) Az óra célja a teremtéstörténet mozzanatainak kiábrázolása. A gyerekek szerezzenek saját élményű megtapasztalást a teremtés napjainak sorrendjéről. | Isten jó és jónak teremtette a világot, Isten gondoskodása tartja fenn a világot, ezért nem kell félni a jövőtől. | Isten számára minden amit alkotott fontos és értékes. Tekintsünk így magunkra, másokra és a teremetett világra is! A teremtésvédelem is fontos feladatunk. A Teremtő Isten ránk bízta ezt a világot, hogy műveljük és őrizzük. A teremtés védelmére több órán keresztül is visszatérhetünk. Sétát tehetünk közvetlen környezetünkben. Az összegyűjtött levelekből, virágokból teremtéstörténeti képet készíthetünk közösen. | 1. Sorold fel a teremtés napjait és eseményeit hangokkal és mozgással kísérve. A gyerekek találják ki hozzá a mozgásokat, ha nem megy, akkor segítsünk. 2. Tükörjáték: "Akkor ezt mondta Isten: Alkossunk embert a képmásunkra, hozzánk hasonlóvá:” (1 Móz 1,26) Mi is eljátszhatjuk, hogy a másikat magunkhoz hasonlóvá tesszük, próbáljuk rávenni, hogy utánozzon minket! Párokban dolgozunk. Először az egyik gyerek a tükör, utána a másik. (Instrukciókkal segíthetünk a kreatív mozgást felszabadítani a gyerekekben. A testbeszéd is egy önkifejezési forma. Egyéb célok: egymásra figyelni, koncentrálni, segíteni a másik mozgását.) Központi üzenet hansúlyozása! |
3 | "Érezzétek és lássátok, hogy jó az Úr!" (Zsolt 34,9) | Az állatok teremtése - 1Móz 1,20-25 | (Téma: Az állatok teremtése) A gyerekeket rá kell vezetnünk arra, hogy ez a csodálatos világ egy teremtő Akaratnak, egy Gondviselőnek a műve. Az élővilág sokszínűsége és bonyolultsága mind az Alkotót dícsérik. | A világot Isten népesítette be és az emberre, ránk bízta. Gondoskodnunk és őriznünk kell azt! | Beszélgetünk arról, hogy kinek van otthon kisállata. Hogyan kell gondoskodni, felelősséget vállani értük? | 1. Állatokról nézegetünk képeskönyveket, ismeretterjesztő könyveket. 2. Drámajáték: Csoportos improvizáció. Kis csoportokban (4-5 fő) alkossanak meg a gyerekek egy kitalált állatot. Először állóképben, utána mozoghat. Az állatok találkozhatnak, köszönhetnek egymásnak. (mozgásos, csoportépítő, kreativitást fejlesztő játék) |
4 | "Az egek az Úr egei, de a földet az embereknek adta." (Zsolt 115,16) | Az ember teremtése 1Móz 1,26-31; 1Móz 2,4-7 | (Téma: Az ember teremtése) Az ember teremtésének történeténél ön és társismereti játékokkal fejleszthetjük a gyerekek nyitottságát önmaguk, társaik és Isten felé. | Kapcsolatra teremtettünk, Alkotónk képmására. | Minden ember Isten különleges és megismételhetetlen temtése. Úgy figyeljek egy hétig az emberekre, családomra és barátaimra, hogy próbáljam megkeresni, hogy mi benne a különleges. Mi lehet az, ami miatt Isten nagyon szereti őt is! | 1. Beszélgessünk az állatok és az emberek különbségéről. Gyűjtsük össze, hogy mi az, ami csak az emberre jellemző. 2. Nézegessünk képeket emberekről. Különféle tájak, világrészek és történelmi korok embereiről hozhatunk be képeket. 3. A gyerekek rajzolják le a füzetükbe önmagukat. Nevezzük meg egymás külső tulajdonságait párokban, beszéljenek a gyerekek a belső tulajdonságaikról. (ha egy-egy belső tulajdonságot tudnak mondani, az már elég. Fontos a külső és belső tulajdonságok elkülönítése és annak megmutatása, hogy mennyire különbözőek vagyunk.) 4. Körben álltunk és az arckifejezésekkel játszunk. Megpróbáljuk feladványszerűen is: valaki kitalál egy érzést, megjeleníti és megmutatja a többieknek. |
5 | "Áldott legyen Isten, mert nem utasította el imádságomat, szeretetét nem vonta meg tőlem." (Zsolt 66,20) | A bűnbeesés; ősevangélium: 1Móz 3,1-24 | (Téma: A bűnbeesés; ősevangélium) A bűn fogalmát a kisiskolás gyerekek leginkább konkrét példákon keresztül tudják értelmezni, saját bűnökről és hibákról való beszélgetést óvatosan kell kezelni a csoportban. Ha létrejött már az ehhez szükséges bizalmi légkör a csoportban, akkor menni fog, de ha még nem, akkor vigyáznunk kell a gyerekek lelkére. Ugyanakkora hangsúlyt kell, hogy kapjon a megváltás ígérete, mint a bűn és annak következményinek a terhe. | Isten akkor sem hagy el, ha rosszat teszel, de van következménye. Isten keresi a bűnös embert; Isten jó hírt küld a bűnbeesett embernek. | Minden este imádkozzunk lefekvés előtt és adjunk hálát a napunkért, köszönjük meg az Isten ajándékait és kérjünk bocsánatot a hibáinkért, akkor is, ha nem jut eszünkbe semmi konkrét bűn. Bűnösnek, hibásnak, megváltásra szorultak vagyunk! De Isten így is szeret! | 1. Beszélgetés (a történet felolvasása után ezek a kérdések a megértést is ellenőrzik): Kinek kellett elrejtőznie, és ki elől? Miért volt erre szükség? Miért nem szakított Ádám és Éva sokáig a tiltott gyümölcsből? Miért szakítottak mégis? Mivel tudta a kígyó rászedni Évát? Mi lett a „szakítás” következménye? Mit tett Isten az engedetlenekkel? Igazságosnak tartod-e a súlyos büntetést? A büntetések között mi adhat reményt az embernek? 2. Gondolat kihangosítás: Miket mondhat Ádám és Éva egymásnak? Milyen mondataik lehetnek az Édenben? |
6 | "Isten kezében van minden élőnek a léte." (Jób 12,10a) | Felelősségvállalás környezetünkért és a teremtett világ védelméért: 1Móz 1,1-31; 1Móz 2,1-24;1Móz 3,1-24 | (Téma: A teremtett világ védelme) A tantermi vagy a kinti világban színeket, ízeket, hangokat, tapintási élményeket szerezzünk a gyerekek számára. Minél több érzékszervi csatornáján találkozzon a teremtett világgal. | A teremtett világ szépségére és jóságára kell rávezetnünk a gyerekeket. Ezt megtehetjük sétával és beszélgetéssel a természetben, alkotó munka pl. gyurmázás, festés közben. Gyűjtőmunkázhatnak a gyerekek, hozhatnak otthonról olyan újságból kivágott képeket, amelyeken szépnek látják a világunkat. Lesznek képek, séta közben benyomások, hogy nem biztos, hogy mindig szép a teremtett világ, de el kell mondanunk a gyerekeknek, hogy a teremtés tökéletes volt! Az emberek rontják el. | Tartsuk rendbe a közvetlen környezetünket. a teremtésvédelmet kis lépésekben kell elkezdeni. Nem a gorillákat és a fókákat kell megvédeni a kihalástól, hanem az íróasztalunkon, a szobánkban rendet tenni és a házunk körül segíteni. | 1. Termések, falavelek, virágok, kövek, ágak gyűjtése. 2. Fényképezőt vigyünk a sétára és készítsünk képeket a szépségekről és készítsünk a környezeti szennyeződésekről. A következő órán levetíthetjük ezeket a képeket és rendszerezünk. |
7 | "Ha jól cselekszel, emelt fővel járhatsz. Ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik, és rád vágyódik, de te uralkodjál rajta." (1Móz. 4,7) | Kain és Ábel története: 1 Móz 4,1-15 | (Téma: Kain és Ábel) Kain és Ábel történetén keresztül elmagyarázhatjuk az áldozat fogalmát. Nem elvontan, hanem rajzokkal, apró lépésekben. | Legyen nyitva a szívünk és a fülünk Isten szavára! Az Úr haragjánál nagyobb az irgalma és szeretete. A legjobbat adjuk Istennek! | Akinek van testvére, próbáljon meg egy hétig minden nap arra figyelni, hogy szeretettel és jóakarattal forduljon felé. Akinek nincs testvére, kiválaszthat egy barátot vagy osztálytársat is. Legyen egy hétig mindenki a vigyázója testi vagy lelki testvérének. | 1. Kiscsoportos improvizációk: Készítsünk olyan rövid jeleneteket, amelyekben vagy a hazugság, vagy az irigység megjelenik. (Nem baj, ha egyszerű, pár mondatos jelenetek lesznek!) 2. A tanár szerepben:Szerepbe lépünk. A tanár lesz Kain. Leül középre egy székre és kérdezhetnek tőle bármit a gyerekek. A játék lényege: a válaszokból információkat szerezhetnek Kain érzéseiről, és jövőjéről, a kor szokásairól. (Nem könnyű a tanár számára, de a gyerekeknek élményközpontú információszerzést jelent ez a gyakorlat!) |
8 | "Pajzs és páncél a hűsége." (Zsolt 91,4b) | 1Móz 6,9-22; 1Móz 7; 1Móz 8; 1Móz 9,1-17 Noé története kiválóan alkalmas bábos megjelenítésre, pl- Árnyékszínházra, hiszen a bárkát, állatokat könnyű papírból kivágni. A bibliodramatikus megközelítés is jó út ennél a történetnél. | (Téma: Az özönvíz, Noé bárkát épít) Ez az a történet, amely minden gyereket meg tud mozgatni a narratíva szintjén. Dramatikus játékokkal, (nem állatszerepekben) megtapasztalhatják a gyerekek Noé és családjának elkötelezettségét, hűségét, engedelmességét és azokat a félelmeket, szorongásokat, amelyek mindezek ellenére ott lehettek a szívükben. | Isten vigyáz ránk és megáldja a hűségünket. | Adjunk hálát minden nap azért, hogy Isten vigyáz ránk! Rajzoljunk egy szivárványt, ami az Isten ígéretét ábrázolta ki és nekünk is biztonságot ad a mindennapokban. | 1. Noé történetén tovább dolgoztunk bibliodramatikus eszközökkel. Dramatikus játékba visszük a történetet. Szerepeket választunk. Állóképekben fogunk dolgozni, úgy mintha egy festményt néznénk vagy szobrok lennénk. A történet kulcsjeleneteit megjelenítjük és gondolat kihangosítással érzésekre, gondolatokra mutatunk rá. Akinek megérintjük a vállát, kimond egy mondatot, amit abban a szerepében gondol vagy érez. (Ez kicsiknél először nagyon nehezen megy, de érdemes megpróbálkozni vele többször is. Saját lélekre figyelni és érzésekről beszélni a személyiségfejlődésünket is segítő metódus. Kulcsjelenetek: (ezeket nem a gyerekek találják ki, hanem megadjuk!) 1. Noé imádkozik és szól hozzá az Úr! (Mit gondol utána? Könnyű vagy nehéz volt elkezdeni a munkát? Mit gondolhattak róla a szomszédok, ismeretlenek, ismerősök?...stb) 2. Építi a bárkát… 3. Beszállnak és várakoznak. 4. Elered az eső. Eltelt 5 nap, 15, 20, 40… 5. Kiküldi a hollót. 6. Visszajön a galamb. 2. Füzetben mindenki rajzolhat egy különleges állatot. 3. Kis csoportokban meg lehet jeleníteni egy- egy különleges, vicces állatot. Az állatok együtt mozognak és találkoznak egymással, köszönnek egymásnak. Minden állatnak adjunk nevet is! |
9 | "Gondol ránk az Úr, meg fog áldani." (Zsolt115,12a) | Bábel tornya: 1Móz 11,1-9 | (Téma: Bábel tornya) A gyerekekkel tisztázzuk a teremtés és az alkotás közötti különbséget. Alkotó munkát végeztetünk velük: gyurmázunk, termésképeket készítünk, tornyot építünk gyufásskatulyálból. | Az emberi képesség, tehetség Istentől kapott ajándék. Az alkotók, művészek eszközök Isten kezében. | Mindig figyeljünk arra, hogy szépen és igaz szavakkal szóljunk a másikhoz. | 1. Fa kockákból toronyépítő verseny fiúk és lányok között, két csapat között. 2. Hány nyelv van a világon? Beviszünk az óránkra egy számítógépet. A gyerekektől kérünk egy szót, hogy válasszanak és nézzük meg, hogyan mondják különböző nyelveken. Ha nincs számítógép internetes kapcsolattal, akkor otthon is kiválaszthatunk egy szót, pl. az anya szó izgalmas egy ilyen keresésre. Az írásképek is érdekesek lehetnek a gyerekek számára! 3. Elvihetjük tanórán kívül a gyerekeket egy múzeumba vagy nézegethetünk művészeti albumokat, hogy az alkotásról tudjunk beszélgetni. |
10 | Átismételjük, közösen elmondjuk az aranymondásokat. | 1Móz 1-11. fejezetek | (Téma: Ismétlés; A világ teremtése, A bűnbeesés, Kain és Ábel, Az özönvíz, Bábel tornya; Az ismétlés és az összefoglalás játékos formában történjen. A témazárás is rajzos vagy cselkedtető mozgásos lehet. | Isten a szeretetét mérhetetlenül kifejezte a teremtésben. A teremtés minden mozzanata az üdvtörténet része és Isten terve volt! Isten szereti és gondoskodik a világról. | Megbeszéljük, hogy az elmúlt órákon felvállalt napi/heti feladatainkat hogyan sikerült megvalósítani? Tudtunk-e figyelni a testvérünkre, hálát adtunk-e minden esti imánkban..stb. | 1. Találós kérdések állóképekben. Egy-egy "szobor"-ban, állóképben adjunk egymásnak találós kérdéseket az elmúlt órákon megbeszélt történetekből. 2. Rajzoltassuk le a gyerekekkel az idáig megtanult történetek közül a legkedvesebb részüket. |
11 | "Az Úr, a te Istened féltőn szerető Isten." (2Móz20,5) | Ábrahám elhívása: 1Móz 12,1-9 | (Téma: Ábrahám elhívása) Az Istenre hagyatkozás élményét kell, hogy megtapasztalják a gyerekek. Rábízhatjuk az életünket, döntéseinket megáldja. Itt is hatékony módszer a drámajáték, a saját élményű megtapasztalása annak, hogy Ábrahám mindent feladott és ment az Úr szavára. Saját élmények előhozhatóak a beszélgetések, rajzolások során is. | Bízzunk az Úr akaratában, hallgassunk rá minden körülmények között! Istennek ígérete van a számunkra is. | Képzeld el, hogy otthon vagy! Bemész a szobádba! Leülsz az ágyadra, körbenézel. Édesanya bejön a szobádba és azt mondja: Itt ez a táska, három dolgot belepakolhatsz, mert azonnal indulnunk kell! Mi lenne az a három dolog, ami számodra a legfontosabb? Miket pakolnál el? Rajzold le a füzetbe! (Ezzel a gyakorlattal megtapasztalhatjuk a tárgyi kötődéseinket és Ábrahámnak azt a helyzetét, hogy mindent hátrahagyva mennie kellett.) | 1. Sátrat építünk kendőkből, lepedőkből, kötelekből. Öt percük van a feladatra. A tantermi bútorokat használhatják. Be lehessen bújni, használható legyen. Megbeszéltük, hogy Ábrahám korában hogyan nézett ki egy sátor és mi lehetett benne. 2. Az Úr vezet és mi bízunk benne. Vakvezető játékot játszunk. A sátorból kibújnak a gyerekek egyesével. Bekötöm a szemét és végig kell menni egy akadálypályán (iskolatáskák, székek, kulacsok...stb.) vezető nélkül, tapogatózva, majd vezetéssel. Mindenki kipróbálhatja, utána egymásba kapaszkodva, együtt mennek csukott szemmel. 3-4 tagú család indul a terem egyik végéből a másikba. |
12 | "Ne félj, Ábrahám! Én vagyok a pajzsod: jutalmad igen bőséges." (1Móz 15,1) | Az Úr megjelenik Ábrahámnak Mamré tölgyesében; Izsák születése: 1Móz 18,1-15; 1Móz 21,1-8 | (Téma: Az Úr megjelenik Ábrahámnak Mamré tölgyesében; Izsák születése) A vendégszeretet fogalma és megtapasztalása, a közösen elfogyasztott étel közösségi élményt jelenthet és csoportépítő dinamikája van. | Isten közelsége megtapasztalható. Isten ígéretei biztosak és változatlanok. | Izsák az Úr ígérete és áldása volt! A szülők szeme fénye. Hogyan tisztelhetjük a szüleinket? Mit szoktál a szüleiddel legszívesebben játszani? Szoktatok-e együtt imádkozni? Hívd őket az ágyadhoz minden este! | 1. Rajzoljátok le a füzetbe a családotokat! Mindenkit, aki csak eszedbe jut! Unokatestvéreket, dédiket, nagybácsikat, keresztmamikat…is. csak fejeket kell rajzolni. Amikor elkészültek a rajzok, akkor minden fej fölé egy csillagot teszünk. Ez a játék emlékeztet arra az ígéretre, amelyet az Úr adott Ábrahámnak. 2. A legnagyobb áldás a gyermek születése. Téged hogyan vártak a szüleid? Rajzold le a gyermekszobádat! |
13 | "Immánuelnek nevezik, ami azt jelenti: Velünk az Isten." (Mt 1,23) | Keresztelő János születésének igérete: Mik 5,1; Ézs 7,14; Lk 1,5-25 | (Téma: Keresztelő János születésének igérete) Visszautalunk az év elején tanult ősevangéliumra és a prófétai jövendölésekből rajzos táblázatot készítünk. A gyerekeknek látniuk kell, hogy Jézus születése nem a világtörténelem egy véletlen eseménye, hanem Isten terve. | Az ígéret beteljesül. | Próbáljunk meg kevesebbet beszélni holnap és többet hallgatni a másikat! Számoljuk meg, hogy hány emberre tudtunk figyelni. | 1. nevek jelentése. Egy utónévkönyvből megnézzük, hogy melyik gyereknek mit jelent pontosan a neve és milyen eredetű. Isten nevet is adott küldötteinek, akiket a jövendölésekben megígért. Miért fontos a nevünk? 2. Zakariás története kapcsán játsszunk mutogatós játékokat. Az egyik gyereknek el kell mutogatni valamit a többieknek. |
14 | Így szól az Úr: "Ez az én szeretett fiam, akiben gyönyörködöm." (Mt 3,17) | Jézus születésének ígérete; Jézus születése: Lk 1,26-38; Lk 2,1-20 | (Téma: Jézus születésének ígérete; Jézus születése) A karácsonyi történet narratívái bábos, szerepjátékos feldolgozásokat is lehetővé tesznek (de ezek nem előadás jellegűek!). Fontos, hogy az iskolai keret segítse a gyülekezeti élet ünnepét. A karácsony ünnepe a gyülekezetben zajlik, az iskolában csak előkészíthetjük, motiválhatjuk. | A legnagyobb ajándék, hogy Isten emberré lett. Isten elküldte a Szabadítót. | Az adventi időszak az elcsendesedés ideje. Próbáljunk meg minden nap időt találni az elcsendesedésre, imákra. Vonjuk be szüleinket, testvéreinket is. | 1. A betlehemi történet megjelenítése bábokkal (de nem előadás szerűen, hanem bibliodramatikus eszközökkel). A történet bárhol leállítható. A tanár készítsen improvizatív interjút Mátriával, Józseffel, a királyokkal, Heródessel, pásztorokkal..stb 2. Mindenki angyallá változik és helyet, mozdulatot, nevet választ magának a betlehemi történetben. Mindenki kimondja, hogy mit „lát” éppen, hol van, hogy érzi magát, mit gondol. (Ez a gyakorlat többcélú: nézőpontváltás a karácsonyi történetben, másokra figyelés, önismereti, kreatív, kimondani az érzéseinket.) |
15 | ---- | Lk 1,26-38; Lk 2,1-20 | (Téma: karácsonyi kézműveskedés) A barkácsolásra meg lehet hívni a szülőket is, klasszikus zenével, közös énekléssel tehetjük meghitté a várakozás idejét, az adott foglalkozást. | Az elmélyült alkotómunkában és a szüleinknek készített kis meglepetésekben is a karácsony titkát találjuk meg. | Ajándékozzuk tovább az elkészített alkotásokat. Vigyük tovább az örömhírt! Megváltó született! | --- |
16 | "Taníts minket imádkozni." (Lk 11,1) | Jézus imádkozni tanít: Lk 11,1-13 | (Téma: Jézus imádkozni tanít) Jézusról szóló énekek, kezdetben kis kötött imádságok megtanítása, majd egy-egy Lélek által inspirált ima kimondása a cél. Az imádság útját egész évben együtt járjuk és tanuljuk. Váljék szokássá, hogy a hittanórákat imákkal kezdjük és zárjuk! | Isten megszólít bennünket és mi is megszólíthatjuk őt! | Rajzoljuk le a füzetbe otthon, hogy mi mindenért adhatunk hálát az életünkben. Ezt a listát az év során bővíthetjük! | 1. Imaórát készítünk. Forgatható óra, amely a napszakok szerint megmutatja, hogy igazából bárhol és bármikor imádkozhatunk, de vannak kiemelt pillanatai a napnak, amikor tudatosan el tudunk csendesedni. 2. Séta a természetben: hálát adunk, dicsőítünk, bűnbánatot tartunk, kéréseinkkel fordulunk az Úrhoz. |
17 | "És mi ismerjük és hisszük azt a szeretetet, amellyel Isten szeret minket." (1Jn 4,16a) | ---- | (Téma: Mit jelent az, hogy csoda?) A csoda nem varázslás, nem bűvészkedés. Könnyebben el tudjuk mondani a gyerekeknek, hogy mi nem a csoda és a történeteken keresztül tapasztalják majd meg, hogy mi az, ami Isten dicsőségét hirdető csoda! | A csodák Istent tükrözik, aki a világot teremtette. Jézus csodái dicsőítik Istent és bizonyítják a létét. | Nincsenek kis csodák és nagy csodák, csak csodák. Figyeljünk rájuk a mindennapjainkban. vegyük észre Isten gondviselő szeretetét! | 1. Egy hatalmas kifeszített nejlonon labdákat vagy üveggolyókat gurítunk. Először az a cél, hogy ne guruljanak le kétoldalt. Egyesével aláfekhetnek a gyerekek és egy különleges élményt tapasztalhatnak meg. Megbeszéljük, hogy kinek milyen volt. Fontos, hogy csendben és fegyelmezetten kell a játékben részt venni. 2. Jézus egyik csodáját elbábozhatjuk a gyerekeknek. |
18 | "Adjanak most hálát az Úrnak szeretetéért, az emberekkel tett csodáiért, mert megitatta a szomjazókat, és jól tartotta az éhezőket." (Zsolt 107,8-9) | A kánai menyegző: Jn 2,1-12 | (Téma: A kánai menyegző) Megtapasztaltatjuk a gyerekekkel játékban és beszélgetésekben, hogy mi az a kevés, amit mi odaadhatunk Jézusnak? Élethelyzetek, amelyekben megoszthatjuk kenyerünket! | Ha odaadom Krisztusnak, amim van, legyen az bármilyen kevés, ő csodákat tud tenni vele. | Gondolkodjunk el azon, hogy mi mit tudunk adni Jézusnak. Mit kérhet tőlünk és mi az a kevéske, amit mi is elé vihetünk. Próbáljunk erre figyelni a következő héten. | 1. Rövid sétát teszünk a természetben (ez lehet az iskola környéke is). Mindenki egy dolgot magával vihet a tanterembe (faágacska, kavics) A teremben egy nagy terítőt kiterítünk, az lesz a kánai menyegző asztala. Mindenki tegye le a termését oda, ahová gondolja. Megérkeztünk! 2. Beszélgessünk arról, hogy ki volt már esküvőn, lakodalomban. Képzeljétel el, hogy a kánai menyegzőn vagytok: ki hol állna, mit gondolna éppen? |
19 | "A szeretetben nincs félelem, sőt a teljes szeretet kiűzi a félelemet." (1Jn 4,18) | Jézus lecsendesíti a tengert: Mk 4,35-41 | (Téma: Jézus lecsendesíti a tengert) Fókuszban álló kérdések: Mi adhat védelmet, biztonságot félelmek idején? Milyen félelmeid vannak? Mitől félsz a legjobban? | Ha félsz, hívd Jézust! | Beszélgetünk: Szerintetek van-e olyan pillanat, amikor Jézus nem figyel ránk? Van, amikor Isten erejére, hatalmára van szükségünk, van, amikor szelíd szeretetére.Voltak-e már az életedben nehéz pillanatok, nehéz helyzetek? | 1. Rajzold le a füzetedbe az "élethajódat"! A költők gyakran hasonlítják az életet egy hajóhoz, amely a hullámzó tengeren ring. Ha te is elképzeled, hogy egy kis hajó lennél, hogyan rajzolnád le magad? (A gyerekek egyből értik és rajzolni kezdenek! Olyan rajzok születnek, mint egy Noé bárka, csak emberekkel!) |
20 | "Mester, egész éjszaka fáradtunk ugyan, és semmit sem fogtunk, de a te szavadra mégis kivetem a hálókat." (Lk 5,5) | Péter halfogása: Lk 5,1-11 | (Téma: Péter halfogása) Mit jelent az, hogy Jézust követni, szavának engedelmeskedni? | Jézus szavára hallgatunk! | Milyen "mégis" helyzeteink vannak. Keressünk sok ilyet a jövő héten. | 1. "Mégis" játék. Improvizatív szituációs játék. Kimondunk egy tételmondatot pl. Peti és Anna nem akartak vasárnap gyülekezetbe menni, de mégis... és el kell játszani a történet befejezését. |
21 | "Ahol a kincsed van, ott lesz a szíved is." (Mt 6,21) | Zákeus: Lk 19, 1-10 | (Téma: Zákeus) Jézus csodálatos gyógyulásokat ad: testben és lélekben is. | Ha kitartunk az imádságban, Jézus válaszol. | Zákeus magányos volt, kevesen szerethették. Te észreveszed-e a magányos embereket? Tudsz-e ilyenről az osztályodban? Van-e olyan osztálytársad, akivel nagyon keveset beszéltél még? Mi lenne, ha megszólítanád? Ha játszanál vele? Ha egy asztalhoz ülnétek ebédnél? ...stb. (Konkrét példákat kell adni és ezeket a gyerekek körülményeihez kell igazítanunk.) | 1. Dramatizálhatjuk a történetet: állóképekben, némajátékban. (Elsősöknek az improvizatív párbeszédek még elvonhatják a figyelmüket) Legyenek fontosak a tekintetek, mozdulatok. Kihangosíthatjuk gondolatkihangosítással Jézus és Zákeus gondolatait! 2. Játsszuk el Zákeus egy napját Jézussal való találkozása előtt és játsszuk el a találkozásuk után. 3. Írjunk közösen naplót, amit Zákeus írt azon az estén, amikor Jézussal találkozott vagy írjuk meg közösen az esti hálaadó imáját. |
22 | "Az Isten pedig nem a holtak Istene, hanem az élõké." (Lk 20,38) | A naini ifjú feltámasztása: Lk 7,11-1 | (Téma: A naini ifjú feltámasztása) Elsős gyermek számára ebben a történetben könnyebben megragadható az, hogy Jézus megvigasztalta az anyát és visszaadta a fiát neki. Erre kell fókuszálnunk. | Jézusnak hatalma van életen és halálon is. | Tartsuk tiszteletben az életet! Vigyünk haza egy babszemet és csíráztassuk ki, ültessük el. Pár hét múlva mindenki behozhatja a babocskáját és megnézzük, hogy kinek sikerült nagyobbra nevelnie. Megbeszéljük a babnevelés tapasztalatait! Beszélgetünk arról, hogy melyek a jelei a tavasz érkezésének? Hálát adunk imában a napsütésért, a rügyekért, a madárdalért…stb.! ( Kisiskolásoknál nem a kognitív ismeretek az elsődlegesek, hanem az emocionális megtapasztalás! Tudjunk örülni és hálát adni a világ szépségeiért, a tavaszért! ) | 1. Kreatív írásbeli szövegalkotás: hálaadás, magasztalás a naini ifjú nevében, imádság- vagy zsoltárformában. 2. A természet körforgásáról, megújulásáról kreatív mozgásgyakorlat: egy magocska fává cseperedése. 3. Jézus szavában hatalom van. Játék: "király mondja!" Ha a mondatomat azzal kezdem, hogy 'király mondja', akkor meg kell tenni, végre kell hajtani az utasítást a csoportnak, ha nincs ez a mondatkezdés, akkor nem. Aki mégis megteszi, zálogot adhat. Pl.: 'király mondja: állj féllábra!' vagy 'Állj féllábra!' Az instrukciókat gyorsan, egymás után mondjuk, így könnyen lehet téveszteni. A játékot megbeszélés követi. Feszültségoldó, koncentrációs gyakorlat. |
23 | "Uram, kihez mennék? Örök élet beszéde van nálad." (Jn 6,68) | A Jézus csodáiról szóló történetek mind. | (Téma: Ismétlés; A megismert textusok Jézus csodáiról) Játékos feladatokkal, hívóképekkel, mozgásos etűdökkel átismételhetjük az elmúlt hetek bibliai történeteit. | Jézus csodái hirdetik Isten dicsőségét! Jézus a csodáival nemcsak Isten hatalmát mutatta meg, hanem szertetével az embereken segített. | Figyeljük meg az életünkben azokat a történéseket, amelyek nem lehetnek véletlenek! | Kis csoportokra bontjuk a hittanos csapatot (ha kevesen vannak, akkor egy csoport marad és ők játszanak mindent). Kártyákat készítek a megismert bibliai történetek címével. A gyerekeknek el kell játszani egy jelenetet belőle állóképben. A többieknek ki kell találni, hogy mit ábrázol, melyik történetre utal a mozdulatlanná dermedt, szoborszerű jelenet. Az állóképek mellé felolvashatjuk a bibliai textust. |
24 | "Nálad van az élet forrása." (Zsolt 36,10) | Jézus bevonul Jeruzsálembe: Mt 21,1-9 | (Téma: Jézus bevonul Jeruzsálembe) Jézust sokan félreértik, megbélyegzik. Ki ő valójában? | Jézus hatalma nem evilágból való. | Az előzó órán olyan történéseket kerestünk az életünkben, amelyek nem lehetnek véletlenek. Isten gondviselő szeretete mindig átölel. Akkor is, ha bánat ér! Nem érthetünk meg mindent, ami velünk történik, de az üdvösségünk szempontjából jelentősége van. | Pálmaágakat készítünk papírból és eljátszuk a Jeruszálemi bevonulás történetét. Színezhetünk színezőt a bevonulásról. |
25 | Jézus mondja:"Maradjatok meg az én szeretetemben." (Jn 15,9) | Jézus Pilátus előtt; A szenvedéstörténet: Mt 26,1-75; Mt 27,1-56 | (Téma: Jézus Pilátus előtt; A szenvedéstörténet) A gyerekeket nem kell félteni a halál gondolatától, Krisztus szenvedésének és halálának a képeitől. A teljes történetben: ígéret-születés-szenvedés-halál-feltámadás megnyugtatóan és feldolgozható módon értelmezik a gyerekek Jézus életének minden mozzanatát. | Krisztus szenvedése és kereszthalála tisztelettel tölt el és megrendüléssel. Értem is meghalt a kereszten! | Kérjünk minden gyereket, hogy húsvétkor menjenek el istentiszteletre, minden alkalommal, a családjaikkal együtt. A húsvéti történet kerek, egész, minden részét meg kell élni és jelenvalóvá tenni az igeolvasásában, a gyülekezetben. | 1. Jézus szenvedésének történetét olvassuk fel a Bibliából a gyerekeknek. Lehunyt szemmel is hallgathatják vagy a padra hajtva fejüket. Nem baj, hogy még nem értenek mindent. Az igei üzenet eljut a szívükhöz. Fontos, hogy a gyerekek ne csak részleteiben, hanem egészében is megismerkedhessenek Jézus szenvedéstörténetével és feltámadásával.2. Festmények a passióról, komolyzenei interpretációk (Bach, Handel). |
26 | "Tied az ország, a hatalom és a dicsőség mindörökké. Ámen (Mt 6,13) | Feltámadás: Jn 20,1-10 | (Téma: Feltámadás) A feltámadás hitünk egyik kulcskérdése. A megújuló természet, a minden évben megismétlődő ünnepek Jézus halálának és feltámadásának a jelenbe hozása. | Jézus a Megváltó! Isten legnagyobb ígérete beteljesedett. Mi is elhívottak vagyunk a szövetségre. | Jézus halála mindazoknak, akik hisznek benne az életet jelenti. Ahogy ő nem maradt a sírban, így majd azok is feltámadnak, hasonlóan hozzá, akik belé vetették bizalmukat. Jézus azért halt meg, hogy nekünk legyen életünk. | 1. A lélekben összetört tanítványokat képzeljük el, hogy megtudták: feltámadt Jézus. Játsszuk el azt az örömöt, amit érezhettek. 2. A tanítványok futva értek a sírhoz. Rendezzünk futóversenyt a szabadban. |
27 | Jézus mondja: "Én vagyok a feltámadás és az élet." (Jn 11,25) | Emmausi tanítványok: Lk 24,13-35 | (Téma: Emmausi tanítványok) A gyerekek a kötődéseiket még érzelmi síkon élik meg. A krisztusi szeretet lényegét még nem tudjuk megmagyarázni, csak az intenzitását megsejtetni. A családi szeretet az az alap, amelyre ráépíthetjük a szerető Isten képét, ez az a csatorna, amelyen keresztül Isten közelsége is megsejthető. | Jézus közel van hozzánk! | Adjunk hálát azért, hogy együtt lehetünk. Figyeljük meg a héten az estéinket. Beszélgessünk minél többet a szüleinkkel. Segítsetek édesanyának, hívjátok játszani édesapát. Az együtt töltött meghitt percek nagyon sok örömöt adnak, de a mai rohanó világban tudatosan figyelni kell ezekre az egymással töltött időszakokra. Ápoljuk kapcsolatainkat, vigyázzunk mi is rájuk! | Emmausi sétát teszünk. Régi szokás volt az emmausi út "bejárása". Az emberek kimentek a határba együtt és énekekkel, játékokkal ünnepelték a feltámadást. Mi is tegyünk egy sétát, énekeljünk, fogócskázzunk, figyeljük meg a természetet. |
28 | "Te hallgatod meg az imádságot." (Zsolt 65,3) | A Szentlélek ígérete és Jézus mennybemenetele: ApCsel 1,4-14 | (Téma: A Szentlélek ígérete és Jézus mennybemenetele) Közös imádság, gyülekezet fogalmának tisztázása. | Jézus velünk van minden nap! | Imádkozzunk az esti imáinkban a gyülekeztünkért! | Néhány mondattal, a gyerekek nyelvén beszéljünk a Pünkösdi egyház történetéről, legfontosabb tanításáról, hitvallásáról. Beszéljünk a gyülekezet lényegéről, arról, hogy a hitet csak gyülekezetben lehet hitelesen megélni. |
29 | "Örvendj, egész föld, az Istennek!" (Zsolt 66,1) | A Szentlélek kitöltése: ApCsel 2, 1-13 | (Téma: A Szentlélek kitöltése) A Szentlélek által Jézus a szívünkbe költözik, mindig velünk van és szól hozzánk | Isten személyes kapcsolatba kerül az emberrel a Szentlélek által: bennünk lakik. | Minden embernek Krisztusra van szüksége! Így tekints a felebarátodra! | Játsszuk el a pünkösdi történetet! Álljunk körbe és a teljes csüggedés állapotából jussunk el a teljes örömre. Ez az öröm csak a mi érzésünk, de a Lélek olyan örömmel tud betölteni, amely kimondhatatlan. Írjunk levelet vagy naplórészletet valamelyik tanítvány nevében, aki ott volt a Szentlélek kiáradásakor. |
30 | "Kegyelemből van üdvösségetek a hit által, és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez." (Ef 2,8) | Az első gyülekezet: ApCsel 3,37-47 | (Téma: Az első gyülekezet) Missziós szándékú óra. Azokat a gyerekeket, akiket egész évben hívogattunk meghívhatjuk a vasárnapi istentiszteletre, gyülekezetbe. | Isten szeretetét a közösségben, gyülekezetben tudjuk megtapasztalni. Meghívásunk van a közös együttlétekre, dicsőítésekre! | Vegyünk részt közösen a vasárnapi istentiszteleten. Üljünk le egymáshoz közeli helyeken, ha lehet egy csoportban. | Beszélgessünk saját gyülekezetünkről. Hogy folyik egy istentisztelet, kinek mi tetszik a legjobban? Előre megírt kérdésekkel segíthetjük a gyerekeket. Ez a gyakorlat segíti a kapcsolódást a szülők és a gyülekezetek felé. |
31 | "Tarts meg engem, Istenem, mert hozzád menekültem!" (Zsolt 16,1) | - | (Téma: Év végi rendszerezés, összefoglalás; Az évben tanult bibliai textusok) | Isten megmutatja szeretetét mindabban, amit tanultunk és az egész éves közös csapatmunkánkban. | A tankönyvünket, füzetünket a nyári szünetben is lapozgassuk. | Játékos hittanverseny. Ha sokan vannak a csoportban lehet csapatverseny, ha kevesen, akkor lehet egyéni megmérettetés. |
32 | --- | __ | (Téma: A tanév értékelése, zárása, elköszönés a nyárra) | A nyáron is vár minket a gyülekezet! | Imádkozzunk otthon egymásért is, ne felejtsük el egymást a nyáron. | Mindenki adhat egy képzeletbeli ajándékot a másiknak. Mindenki elmondhatja, hogy mit kapott ebben az évben a hittan órákon. Mi volt számára a legfontosabb, legemlékezetesebb? |
Jóhír (evangélium): Isten velünk van, ki lehet ellenünk?!
Comments