Igehely (történet): A négyezer megvendégelése Mt 15,29-39; Mt 6,25-34.
Aranymondás: Mt 6.32 Mert jól tudja a ti mennyei Atyátok, hogy mindezekre szükségetek van.
Óracél: Bátran bízzanak Isten gondviselésében.
Központi üzenet: Jézus gondot visel azokról, akik követik Őt.
Bibliai történet: Ötezer ember megvendégelése a Mt.14-ben (előtte történt)
Mt 15. 29 Jézus azután eltávozott onnan, elment a Galileai-tenger mellé, felment a hegyre, és ott leült. 30 Nagy sokaság ment hozzá, és bénákat, nyomorékokat, vakokat, némákat és sok más beteget vittek magukkal. Ezeket Jézus lába elé tették, és ő meggyógyította őket. 31 A sokaság pedig csodálkozott, amikor látta, hogy a némák beszélnek, a nyomorékok épek lesznek, a bénák járnak, a vakok pedig látnak, és dicsőítette Izráel Istenét. 32 Jézus ekkor odahívta tanítványait, és így szólt: „Szánakozom a sokaságon, mert már három napja velem vannak, és nincs mit enniük; éhesen pedig nem akarom őket elbocsátani, nehogy kidőljenek az úton.” 33 Tanítványai így válaszoltak: „Honnan volna itt a pusztában annyi kenyerünk, hogy jóllakassunk ekkora sokaságot?” 34 Jézus megkérdezte tőlük: „Hány kenyeretek van?” Ők így feleltek: „Hét, és egy kevés halunk.” 35 Ekkor megparancsolta a sokaságnak, hogy telepedjenek le a földre, 36 azután vette a hét kenyeret és a halakat, hálát adott, megtörte és a tanítványoknak adta, a tanítványok pedig a sokaságnak. 37 Mindnyájan ettek, és jóllaktak, azután összeszedték a maradék darabokat hét tele kosárral. 38 Négyezer férfi volt, aki evett, az asszonyokat és a gyermekeket nem számítva. 39 Ezek után elbocsátotta a sokaságot, beszállt a hajóba, és lement Magadán vidékére.
Mt 6. 25 „Ezért mondom nektek: ne aggódjatok életetekért, hogy mit egyetek, és mit igyatok, se testetekért, hogy mivel ruházkodjatok. Nem több-e az élet a tápláléknál, és a test a ruházatnál? 26 Nézzétek meg az égi madarakat: nem vetnek, nem is aratnak, csűrbe sem takarnak, és mennyei Atyátok eltartja őket. Nem vagytok-e ti sokkal értékesebbek náluk? 27 Aggódásával pedig ki tudná közületek meghosszabbítani életét csak egy arasznyival is? 28 Mit aggódtok a ruházatért is? Figyeljétek meg a mezei liliomokat, hogyan növekednek: nem fáradoznak, és nem fonnak, 29 de mondom nektek, hogy Salamon teljes dicsőségében sem öltözködött úgy, mint ezek közül akár csak egy is. 30 Ha pedig a mező füvét, amely ma van, és holnap a kemencébe vetik, így öltözteti az Isten, nem sokkal inkább titeket, kicsinyhitűek?” 31 „Ne aggódjatok tehát, és ne mondjátok: Mit együnk? - vagy: Mit igyunk? - vagy: Mit öltsünk magunkra? 32 Mindezt a pogányok kérdezgetik; a ti mennyei Atyátok pedig tudja, hogy szükségetek van minderre. 33 De keressétek először az ő országát és igazságát, és ezek is mind ráadásul megadatnak nektek. 34 Ne aggódjatok tehát a holnapért, mert a holnap majd aggódik magáért: elég minden napnak a maga baja.”
Zsolt 16. 11 Te tanítasz engem az élet ösvényére, nálad teljes az öröm, jobbodon örök gyönyörűség van.
Azt hisszük, zsebrevágtuk az életet - mindent értünk, a Nagybetűs élet egy karnyújtásnyira van tőlünk – DE …
Jn 7. 37 Az ünnep utolsó nagy napján pedig felállt Jézus, és így kiáltott: Ha valaki szomjazik, jöjjön hozzám, és igyék! 38 Aki hisz bennem, amint az Írás mondta, élő víz folyamai áradnak annak belsejéből.
Ha a világképed rossz: akkor csak idő, vagy nyomás - és összeroppan az életed (F.A.Schaffer)
Öröm - többet beszél, mint a boldogságról (2oo/12o)
Boldogság (világ szerint) - körülményeim úgy alakulnak, hogy ... - körülmények változnak
Öröm - belső tartásból jövő életérzés, mely az Istenbe vetett bizalomból fakad - Isten állandó
Dráma - úgy érzem: kend a hajadra, hogy velem vagy - egy kis kp jobb lenne
A lelkem megtanulta, hogy vmi mástól várjon örömet, vki más legyen az istenem.
Isten jön egy valódi megoldással, de én: hol a pénz?
Másik megoldásra lettünk kiképezve egész életünkben.
Jer 2.11 Cserélt-e nép így isteneket, noha azok nem is istenek? Az én népem pedig fölcserélte dicsőségét hitványsággal! 12 Egek, álmélkodjatok ezen, borzadjatok és rémüljetek meg nagyon – ezt mondja az ÚR. 13 Mert kettős gonoszságot követett el népem: elhagytak engem, az élő vizek forrását, hogy víztárolókat ássanak maguknak, és repedezett falú víztartókat ástak, amelyek nem tartják a vizet.
Elhagytuk a Forrást, csináltunk saját forrást.
Függetlenség iránti vágy - bármilyen megoldás megteszi, csak ne legyen Istennek kiszolgáltatva
Háromlábú sámlin állunk, nyakunkon kötél - és így éljük életünket.
Isten le akarja cserélni – mindent, ami megrendíthető - Istenre cserélni.
Mt 6. 24 Senki sem szolgálhat két úrnak. Mert vagy az egyiket gyűlöli, és a másikat szereti, vagy az egyikhez ragaszkodik, és a másikat megveti. Nem szolgálhattok Istennek és a mammonnak.
Amire rábízod magad, azt szolgálni fogod! Fókuszom, erőfeszítéseim, gondolataim, érzelmeim ott lesznek.
Mt 6. 25 Azért azt mondom nektek: Ne aggodalmaskodjatok az életetek felől, hogy mit egyetek, és mit igyatok; se a ti testetek felől, hogy mibe öltözködjetek. Bizony több az élet az eledelnél és a test az öltözetnél.
Nem azt mondja, hogy ne foglalkozz ezekkel. Az élet több ennél - ne kicsinyes dolog szolgája légy.
Mt 6. 26 Tekintsetek az égi madarakra: nem vetnek, nem is aratnak, csűrbe sem takarnak, és mennyei Atyátok eltartja őket. Nem vagytok-e sokkal különbek náluk?
Világképem be van szűkülve. Ha a madarakat eltartja, akkor minket nem?
Mt 6. 27 Kicsoda pedig az közületek, aki aggodalmaskodásával meghosszabbíthatja életét egy arasszal?
Aggodalom, félelem - nagyon tudjuk, DE haszontalan.
Mt 6. 28 És miért aggodalmaskodtok az öltözet miatt? Figyeljétek meg a mezei liliomokat, hogyan növekednek: nem munkálkodnak és nem fonnak, 29 de mondom nektek, hogy Salamon dicsősége teljében sem öltözködött úgy, mint ezek közül egy.
Mt 6. 30 Ha pedig a mező füvét, amely ma még van, és holnap kemencébe vetik, így öltözteti Isten, nem sokkal inkább titeket, ti kicsinyhitűek?
Mt 6. 31 Ne aggodalmaskodjatok tehát, és ne mondjátok: „Mit együnk?” vagy „Mit igyunk?” vagy „Mivel ruházkodjunk?” 32 Mert mindezeket a pogányok kérdezik.
Mert jól tudja a ti mennyei Atyátok, hogy mindezekre szükségetek van.
Pogány - aki nem is tudja, hogy van erőforrás
Isten teremtett minket, valódi szükségekkel, hogy Ő tölthesse be ezeket.
Lehetek gyenge, szomjas - mert Ő erős, Neki van.
Te tanítasz,... élet ösvénye: ahol én függök Tőle
Függetlenséget keresve szolgái lettünk mindennek, amihez hozzákötöttük magunkat.
Isten tenyerén vagyunk, szabadon - az Ő szeretetében, melyet nem lehet eljátszani.
Kész vagyok-e bízni Istenben? - ez itt a kérdés
Így működik az élet:
Mt 6. 33 Hanem keressétek először Isten országát és az ő igazságát, és ezek mind ráadásul megadatnak nektek.
Ez egy jó üzleti ajánlat.
- Mindaz, amiért küzdesz - ráadásban megkapod
- Mégis megtörténik: nem keresem
Isten országa: ahol Jézus a király, ahol uralkodik. Ahol uralkodik, ott Ő szeret, befektet (Jn 15, 1Jn 4)
Isten igazsága: Bibliában leírva
Igazságot keresve, alávetem magam a szeretetének, igazságának (hajlandó vagyok új felismerésekre jutni)
Mt 6. 34 Ne aggodalmaskodjatok tehát a holnap felől, mert a holnap majd aggodalmaskodik a maga dolgai felől. Elég minden napnak a maga baja.
ÉLJ a MÁBAN! A mára megvan az Isteni gondoskodás - a holnapban is ott van Isten.
Nem passzivitás, Isten munkatársa vagyok.
Engedd meg Istennek: a tudás a fejemből eljusson a szívemig (amikor már élni merek ezzel)
Megjegyzés:
Tízváros – Ennek a vidéknek a lakói túlnyomórészt hellén (görög) kultúrájú emberek voltak. De tudtak Izráel Istenéről. A Mt 4,25-ben azt olvassuk, hogy Jézus fellépése kezdetén a Tízvárosból is jöttek hozzá és követték Őt. A meggyógyult megszállott elterjesztette Jézus hírét ezen a vidéken (lásd Mk 5,20).
Egy újabb megvendégelés-történet – Ez a történet a második kenyérrel és hallal való megvendégelés. Hasonlíttassuk ezt össze az ötezer ember megvendégeléséről szóló történettel!
- Fontos, hogy itt Jézus a kezdeményező; az elsőnél a tanítványok voltak.
- Az emberek itt három napig voltak vele, akkor csak egyig.
- Végül az első alkalommal Izráel üdvösségéről volt szó, most a pogányokéról.
- Kosarak – a „spuris” nagy, fonott kosár volt. Ilyen kosárban eresztették le Pált Damaszkusz várfalán. A Mk 6,43-ban, az első megvendégelés alkalmával „kophinos”-ról volt szó, azaz kis hátikosárról.
Beszélgetés / játék: Beszéljük meg a történet tartalmát.
Alkalmazás: A történet, illetve Jézus tanítása Isten gondviseléséről szól, arról, hogy az Úr gondot visel azokról, akik követik Őt. Mondjunk példát az életünkből, amikor megtapasztaltuk Isten gondviselését, illetve a fiatalok is mondják el az ezzel kapcsolatos bizonyságaikat. Beszélgessünk arról, hogy mit jelent bízni Istenben, illetve a hit nagy akadályáról, az aggodalmaskodásról. Gondoljuk át közösen, hogy a mindennapjainkban mennyire bízunk Istenben és mennyit aggodalmaskodunk.
Kézművesség: A fiatalok írják le, hogy milyen dolgok miatt szoktak aggódni. Válasszanak ki egyet és gondolják át, hogy azon a területen hogyan tudnának bízni Istenben.
Comments