Igehely (történet): 1Sám 16,1-13 Dávid elhívása
Aranymondás 1Sám 16,7 Az ember azt nézi, ami a szeme előtt van, de az ÚR azt nézi, ami a szívben van.
Óracél: Értsék meg a gyerekek, hogy Istennek nem az előnyös külső számít, hanem az, hogy kicsoda az ember a szívében.
Központi üzenet: Isten nem azt nézi, ami az ember szeme előtt van, hanem a szíveket vizsgálja.
Előzmények:
Saul Isten parancsára lemészárolta Amálék népét, ám megkímélte a király és a legszebb állatok életét. Ezzel az engedetlenségével végképp elveszítette Isten bizalmát. Sámueltől megtudta, hogy az Úr mást választott a helyére.
Bibliai történet: 1Sám 16,1-13 Dávid elhívása
1Sám 16. 1 Az Úr azonban ezt mondta Sámuelnek: Meddig bánkódsz még Saul miatt, hiszen én elvetettem, és nem marad Izráel királya? Töltsd meg olajjal a szarudat, és indulj! Elküldelek a betlehemi Isaihoz, mert ennek a fiai közül szemeltem ki a királyt. 2 Hogyan mehetnék oda? - kérdezte Sámuel. Ha meghallja Saul, megöl engem. De az Úr ezt mondta: Vigyél magaddal egy üszőborjút, és ezt mondd: Azért jöttem, hogy áldozatot mutassak be az Úrnak.
Sámuel ezt veszélyes feladatnak találta, hiszen ha megtudja Saul, hogy Sámuel Betlehemben új királyt kent fel, azt felségárulásnak tekintheti.
3 De Isait hívd meg az áldozati lakomára. Én pedig majd tudtodra adom, hogy mit kell tenned: azt kend fel, akit én mondok neked! 4 És úgy tett Sámuel, ahogyan az Úr megmondta neki. Amikor megérkezett Betlehembe, remegve mentek eléje a város vénei, és azt kérdezték: Békés szándékkal jöttél-e? 5 Békés szándékkal - felelte. Azért jöttem, hogy áldozatot mutassak be az Úrnak. Szenteljétek meg magatokat, és jöjjetek velem az áldozatra! Miután szentnek találta Isait és fiait, meghívta őket az áldozati lakomára. 6 Amikor megérkeztek, és meglátta Eliábot, ezt gondolta: Biztosan ez lesz az Úr felkentje, aki most itt van. 7 De az Úr ezt mondta Sámuelnek: Ne tekints a megjelenésére, se termetes növésére, mert én megvetem őt. Mert nem az a fontos, amit lát az ember. Az ember azt nézi, ami a szeme előtt van, de az Úr azt nézi, ami a szívben van. 8 Ekkor Abinádábot szólította Isai, és odavezette Sámuel elé, de ő ezt mondta: Őt sem választotta az Úr. 9 Azután Sammát vezette oda Isai, de ő ezt mondta: Őt sem választotta az Úr. 10 Így vezette oda Isai Sámuel elé mind a hét fiát, de Sámuel ezt mondta Isainak: Ezeket nem választotta az Úr. 11 Majd megkérdezte Sámuel Isaitól: Minden fiad itt van? Hátra van még a legkisebb - felelte ő -, de ő éppen a juhokat őrzi. Erre Sámuel ezt mondta Isainak: Üzenj neki azonnal, és hozasd ide, mert addig nem ülünk le, amíg ő meg nem érkezik. 12 Üzent tehát neki, és elhozatta. Ő pedig pirospozsgás, szép szemű és jó megjelenésű volt. Akkor ezt mondta az Úr: Rajta! Kend fel, mert ő az! 13 Sámuel pedig fogta az olajos szarut, és felkente őt testvérei jelenlétében. Akkor az Úr lelke szállt Dávidra, és attól kezdve vele is maradt. Sámuel pedig elindult, és elment Rámába. 14 Saultól viszont eltávozott az Úr lelke, és rossz szellem kezdte gyötörni, amelyet az Úr küldött.
Beszélgetés / játék:
- Mit mondott az Úr Sámuelnek?
- Sámuel kit választott volna királynak? Miért?
- Az Úr kit választott királynak? Miért?
- Hogyan lett beiktatva az új király?
- Mi történt vele ezután?
Alkalmazás: Beszélgessünk a következőkről: Mi tesz alkalmassá valakit egy feladatra? Mennyiben számít a külső megjelenés? Istennek mi a fontos: a külső vagy a belső? Istennek az fontos, ami a szívedben van. Mi lehet az ember szívében?
Kézművesség: Tervezzenek meg egy koronát! Olyat, ami ábrázolja, hogy milyen egy Isten szíve szerint való király!
Jegyzetek:
Olajos szaru – Sault Sámuel törékeny edényből való olajjal kente fel, jeléül annak, hogy milyen törékeny a királysága. Az Úr kifejezett parancsára Sámuelnek most egy nem törékeny szarvat (szarvasmarháét) kellett olajjal tele magával vinnie. Olyan királyt ken fel, akinek a királysága maradandó.
Isai – Isai Óbéd fia, aki Boáz és Ruth fia (vö. Ruth 4,17kk).
Riadtan kérdezték tőle – Látjuk, milyen nagy a hatása annak, ha az idős próféta és bíra valahová megérkezik. Ez lehetett az Isten szolgája iránti tiszteletből, de lehetett azért is, mert féltek, hogy Sámuel érkezésével Saul haragudni fog rájuk. Hiszen tudták, hogy Saul és Sámuel között nincs minden rendben.
Hét fiú – Dáviddal együtt nyolcan vannak, ahogy az 1Sám 17,12-ben is áll. Az 1Krón 2,13–16 összesen hét fiút említ, Dáviddal együtt, s még két lányt (nővért): Cerúját és Abigailt. Sohasem oldódott meg a kérdés, vajon ténylegesen hét vagy nyolc fia volt-e Isainak. Ilyesmit látunk Saul fiainál is. A későbbi király, Isbóset, aki ugyancsak Saul fia, az 1Sám 14,49-ben szintén nincs megnevezne.
Dávid – Jelentése talán „szeretett, kedvelt”. Feltűnő, hogy a Dávid a Bibliában egyedül csak Izráel királya neveként fordul elő. Egyetlen nemzetségtáblázatban sem találjuk ezt a nevet máshol. Ugyanez a helyzet az Otniél, Samgar, Bárák, Gedeon, Jefte, Sámson és Sámuel bírák nevével. Éhúd még egyszer szerepel. Ezek a különleges személyek tehát – abban is, ami a nevüket illeti – különleges helyet foglalnak el Isten igéjében. A „Dávid” állítólag egy cím volt, egy megszólítás.
Saul előtt titokban tartották – Saul sokáig nem tudta, hogy Dávid követi a királyságban. Dávid felkenetéséről nem kapott híradást. Ha kapott volna, akkor nem hívta volna később az udvarába hárfázni, és nem engedte volna, hogy Góliát ellen harcba induljon (vö. 1Sám 16,14–23 és 17).
Jéhuról is tudjuk, hogy királlyá kenték, miközben a tíz törzs országának törvényes fejedelme, Jórám még uralkodott (vö. 2Kir 9).
Ismert Nagy Heródes félelme is, amikor meghallotta a keleti bölcsektől, hogy a zsidóknak királya született. Ennek lett a következménye a betlehemi gyermekgyilkosság (vö. Mt 2,1–18;).
Megjegyzések:
Mi alapján ítéljük meg mi az embereket? – Emberek megítélésére – pl. egy állás elfoglalására – jelenleg pályázatot írnak, vagy pszichológiai tesztet vesznek fel. Ebből kapnak különböző információkat a jellemről, munkához való hozzáállásról, tapasztalatról és hasonlókról. Ami ilyenkor nem kerül sorra, az a szív, vagyis az illető lelki beállítottsága. Keresztyén körökben azért erre is ügyelnek. Az ember ugyanis Isten teremtménye. Ez tesz minden embert különösen értékessé.
A gyerekek szempontjait szem előtt tartva, a következőket jegyezzük meg:
- Ritkán tapasztaljuk, hogy a rosszabb megjelenésű gyerekek derűsek, felszabadultak lennének. Különösen lányoknál igaz ez. A hátrányosabb külsejűek háttérbe szorulnak, ami elmagányosodással, megkeseredéssel fenyeget, s ezzel egész életükre lelkükben sérülhetnek. Aki kevésbé jó megjelenésű, az lelkiekkel tűnhet ki: egyszerűség, kedvesség, felebaráti szeretet, hűség, hivatástudat, igyekezet, életrevalóság stb. Ezeknek sokkal nagyobb értéke van, mint a külsőnek. Végül is, az Úr a szívet látja!
- Az „azt látni, ami szemünk előtt van” egy szép gyerekre is lehet rossz következménnyel. Könnyen elbízhatja magát az illető; s állandóan a külsejével foglalkozó, kiállhatatlan, gőgös lénnyé válhat.
- Fontos, hogy szülők, pedagógusok és ifjúsági vezetők ügyeljenek arra, hogy a családban és a csoportban mindenki, amennyire csak lehet, a saját értékei szerint bontakozhasson ki. Magukat is kontrollálni kell, hogy ne szenteljenek túl sok figyelmet az előnyösebb külsejű, ügyesebb gyerekeknek, hanem törődjenek a csendes, visszahúzódó, nem feltűnő gyerekekkel is.
- Hogyan bánunk a testi fogyatékosokkal? Bátortalanul és távolságot tartva közeledünk hozzájuk, vagy bevonjuk őket a dolgainkba? Előfordul, hogy testileg fogyatékosokat automatikusan értelmileg is fogyatékosnak tekintünk. Ez duplán fáj! Szerencsére jelenleg több figyelmet fordítanak ezeknek az embereknek a társadalmi helyére és munkájára.
- Az értelmi fogyatékosokkal való megfelelő bánásmód ugyanilyen nehéz probléma, vannak közöttük nehezen megközelíthetők. Ne hagyjuk cserben őket!
- Manapság gyakran az emberi élet (látható, mérhető) minőségét teszik normává, és háttérbe szorul, ami nem, vagy nem elég jó minőségű.
- Végül: Látjuk Dávidon, aki szintén jó megjelenésű ember, hogy szépség és istenfélelem járhatnak együtt. Előfordul, hogy jó megjelenésű embereket túlzottan a külsejük szerint ítélnek meg. Akkor viszont felületes, nagyvilági, gőgös stb. emberekké válhatnak. Erre is ügyelnünk kell.
Rövid történet: Te is lehetsz szép
Ki vagy? Mennyit érsz?
- Nem az vagy amit teljesítesz , hanem aminek születtél!
- A legnagyobb hazugság az, amikor sikeresnek érzed magad, mert rávett arra, hogy azt hidd, hogy CSAK ennyi vagy. Elfogadom a módszert arra, hogyan lehetek sikeres. De ugyanez a siker kárhoztatni is tud. Mindegyik hazudik. A valós értékedet ISTEN mondja meg.
- Ha tudod, hogy ki vagy, másként fogsz nézni az életre - semmiféle bomlasztó beszéd ne jöjjön ki a szádon.
- Önmagaddal és másokkal hogyan kommunikálsz
Mt. 22.37-39 „Jézus így válaszolt: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez az első és a nagy parancsolat. A második hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat, mint magadat.”
- Szív azt értékeli nagyra, amit sokáig néz (sok energiát és időt adsz - azt fogja értékelni)
- Második: szeresd magadat! Hogyan? Ahogyan nézel, gondolsz magadra, ahogyan a belső monológ folyik - ez határozza meg, mi jön ki a szádon.
- Hogyan tudsz változni, úgy hogy felismered: - nem vagy akárki, - nem vagy a magadé! Tartsd tiszteletben, hogy Istené vagy!
2 Kor. 5.14-15 „Mert a Krisztus szeretete szorongat minket, mivel azt tartjuk, hogy ha egy meghalt mindenkiért, akkor mindenki meghalt; és azért halt meg mindenkiért, hogy akik élnek, többé ne önmaguknak éljenek, hanem annak, aki értük meghalt és feltámadt.”
- Helyes, jogos, méltányos hozzáállás magadhoz olyan, mint egy nagyon gazdag, befolyásos önkényúrral való beszéd.
- Szeresd magad, döntsd el, hogy ki vagy! Tiszteld magad! Mindig a nagyobb áldja meg a kisebbet!
- Hogy segíthess, vedd ki a gerendát a szemedből. A gerenda = a beteg énkép
- A világnak nincs ereje rá, de I-nek van.
Ef. 4.24 „öltsétek fel az új embert, aki Isten tetszése szerint valóságos igazságban és szentségben teremtetett.” -- ez vagy te, az új embered.
Jn. 15.9 „Ahogyan engem szeretett az Atya, úgy szeretlek én is titeket: maradjatok meg az én szeretetemben.”
- Hálaadás: értékkereső (megvizsgálom a dolog értékét, és ha méltányolandót találok, akkor azt méltányolom). Kincseket keres, és talál. Hálátlanság a rosszat keresi (az értéket sem veszi észre), mindig több hiányt talál.
- Valósággal összhanggal hogyan gondolkodj: Adj hálát!
- Értékek keresése fontos.
- Van-gondolkodás - mit tartasz fontosnak.
Mt 6. 21 Mert ahol a kincsed van, ott lesz a szíved is.”
- mihez ragaszkodsz. Szív a motivációk helye. Ha a szíved beleszeret vmibe, azt fogod kivánni, vágyakozni - ez megrabolhat.
- Adj hálát, az igazi értékek szerint!
- Istenben minden abszolút értékben magasabbra kerül, mint amire te tennéd
Ef. 5.20 és adjatok hálát az Istennek, az Atyának mindenkor mindenért, a mi Urunk Jézus Krisztus nevében.
- Ha csak úgy adsz hálát, nem érted miért.
- Ha Istennek adsz hálát, akkor helyére került minden.
Róm. 8.28 Azt pedig tudjuk, hogy akik Istent szeretik, azoknak minden javukra szolgál, azoknak, akiket elhatározása szerint elhívott.
Ebben van egy kis halasztás, késleltetés - nincs ott a nyereség érzése - most csak a baj van - bíznom kell, mindent a javamra fordít.
Comments