Igehely (történet): Jézus visszajöveteléről szóló példázatok
Aranymondás: Mt 24,44 Ezért legyetek ti is készen, mert abban az órában jön el az Emberfia, amelyikben nem is gondoljátok!
Óracél: Értsék meg, hogy mit jelent készen várni Jézus Krisztust.
Központi üzenet: Jézus bármikor visszajöhet, ezért legyél te is készen!
Bibliai történet: Mt 24-25 Jézus visszajöveteléről szóló példázatok
Visszajövetel az Övéiért és egy másik az Övéivel!
I. Övéiért (elragadtatás, az Úr eljövetele):
A földön élő megtértek elvitele. Az igaz hívők reménysége (nem kell meghalniuk).
Mikor jön el, kik látják majd: (nem tudjuk, csak a hívők látják meg)
Apcsel 1. 7 Így válaszolt: „Nem a ti dolgotok, hogy olyan időkről és alkalmakról tudjatok, amelyeket az Atya a maga hatalmába helyezett.
Apcsel 1. 11 és ezt mondta: „Galileai férfiak, miért álltok itt az ég felé nézve? Ez a Jézus, aki felvitetett tőletek a mennybe, úgy jön el, ahogyan láttátok őt felmenni a mennybe.”
Ígéret:
Jn 14. 1 „Ne nyugtalankodjék a ti szívetek: higgyetek Istenben, és higgyetek énbennem. 2 Az én Atyám házában sok hajlék van; ha nem így volna, vajon mondtam volna-e nektek, hogy elmegyek helyet készíteni a számotokra? 3 És ha majd elmentem, és helyet készítettem nektek, ismét eljövök, és magam mellé veszlek titeket, hogy ahol én vagyok, ott legyetek ti is. 4 Ahova pedig én megyek, oda tudjátok az utat.”
Eseményei:
1Thessz 4. 13 Nem szeretnénk, testvéreink, ha tudatlanok lennétek az elhunytak felől, és szomorkodnátok, mint a többiek, akiknek nincs reménységük. 14 Mert ha hisszük, hogy Jézus meghalt és feltámadt, az is bizonyos, hogy Isten az elhunytakat is előhozza Jézus által, vele együtt. 15 Azt pedig az Úr igéjével mondjuk nektek, hogy mi, akik élünk, és megmaradunk az Úr eljöveteléig, nem fogjuk megelőzni az elhunytakat. 16 Mert amint felhangzik a riadó hangja, a főangyal szava és az Isten harsonája, maga az Úr fog alászállni a mennyből, és először feltámadnak a Krisztusban elhunytak, 17 azután mi, akik élünk, és megmaradunk, velük együtt elragadtatunk felhőkön az Úr fogadására a levegőbe, és így mindenkor az Úrral leszünk. 18 Vigasztaljátok tehát egymást ezekkel az igékkel.
A testek állapotának, természetének megváltozása, szükséges, mert (Ádám bűnében részesek vagyunk)
1Kor 15. 50 Azt pedig állítom, testvéreim, hogy test és vér nem örökölheti Isten országát, a romlandóság nem örökli a romolhatatlanságot.
1Kor 15. 51 Íme, titkot mondok nektek: nem fogunk ugyan mindnyájan elhunyni, de mindnyájan el fogunk változni. 52 Hirtelen egy szempillantás alatt, az utolsó harsonaszóra; mert meg fog szólalni a harsona, és a halottak feltámadnak romolhatatlanságban, mi pedig elváltozunk. 53 Mert e romlandó testnek romolhatatlanságba kell öltöznie, és e halandónak halhatatlanságba. 54 Amikor pedig (ez a romlandó romolhatatlanságba öltözik, és) ez a halandó halhatatlanságba öltözik, akkor teljesül be, ami meg van írva: „Teljes a diadal a halál fölött! 55 Halál, hol a te diadalod? Halál, hol a te fullánkod?” 56 A halál fullánkja a bűn, a bűn ereje pedig a törvény. 57 De hála az Istennek, aki a diadalt adja nekünk a mi Urunk Jézus Krisztus által! 58 Ezért, szeretett testvéreim, legyetek szilárdak, rendíthetetlenek, buzgólkodjatok mindenkor az Úr munkájában, hiszen tudjátok, hogy fáradozásotok nem hiábavaló az Úrban.
Milyen lesz az új állapotunk:
1Kor 15. 42 Így van a halottak feltámadása is. Elvettetik romlandóságban, feltámasztatik romolhatatlanságban; 43 elvettetik gyalázatban, feltámasztatik dicsőségben; elvettetik erőtlenségben, feltámasztatik erőben. 44 Elvettetik érzéki test, feltámasztatik lelki test. Ha van érzéki test, van lelki test is. 45 Így is van megírva: „Az első ember, Ádám, élőlénnyé lett, az utolsó Ádám pedig megelevenítő Lélekké.” 46 De nem a lelki az első, hanem a földi, azután a lelki. 47 Az első ember földből, porból való, a második ember mennyből való. 48 Amilyen a földből való, olyanok a földiek is, és amilyen a mennyből való, olyanok a mennyeiek is. 49 És amint viseltük a földinek a képét, úgy fogjuk viselni a mennyeinek a képét is.
II. Övéivel (Úr napja): ÍTÉLET (A Gyülekezet/egyház elragadtatását követő két esemény
A Messiás második eljövetelének kettős alapja: először, Izraelnek meg kell vallania nemzeti vétkét; másodszor pedig, Izraelnek kérnie kell a Messiást, hogy visszatérjen, „gyászolniuk kell, ahogyan az egyszülött fiút gyászolják”.
Az Úr eljövetelére várunk, de nem felejtjük el, hogy az Úr napja közel van!
Te mit vársz? Mi a reménységed? Bizonyos eseményekre vársz, amelyeknek a földön kell bekövetkezniük? Várod pl. a római birodalom feltámadását, a tíz birodalom megalakulását, Jeruzsálem újra felépítését, az Antikrisztus megjelenését, a nagy nyomorúságot, és végül a félelmetes ítéleteket, amelyek az Úr napját megelőzik majd?
Aki ezeket várja, annak a szívében nyilván nem a Gyülekezet igazi reménysége uralkodik. Kétségkívül mindezek beteljesednek majd a maguk idejében, de közülük egy sem tolakodhat közéd és a reménységed közé.
Csak a gonosz szolga mondja: Mt 24. 48 Ha pedig a gonosz szolga így szólna szívében: Késik az én uram,
1. A Messiás „ítélőszéke, Fehér Trón ítélet”: a hívő cselekedeteinek a megítélése, nem a bűneié (NINCS ÍTÉLET, JUTALOM van)
Jn 5. 24 Bizony, bizony, mondom néktek: aki hallja az én igémet, és hisz abban, aki elküldött engem, annak örök élete van; sőt ítéletre sem megy, hanem átment a halálból az életbe.
Az ítélet napja. A lelkiismerethez szól. A feladatunkról: bizonyságot tenni Urunkról. Az Úr a „munkásokkal” elszámol, szolgálatukat isteni mértékkel felméri, személyes felelősségüket kiértékeli, a jutalmat kiosztja (tíz város, öt város)
1Kor 1. 8 aki meg is erősít titeket mindvégig, hogy feddhetetlenek legyetek a mi Urunk Jézus Krisztus napján.
1Kor 3. 13 az a nap fogja világossá tenni, mivel tűzben jelenik meg, és akkor mindenkinek a munkája nyilvánvalóvá lesz; és hogy kinek mit ér a munkája, azt a tűz fogja kipróbálni.
Fil 1. 10 hogy megítélhessétek, mi a helyes, hogy tiszták és kifogástalanok legyetek a Krisztus napjára,
2Tim 4. 8 végezetre eltétetett nekem az igazság koronája, amelyet megad nekem az Úr, az igaz bíró ama napon; de nemcsak énnekem, hanem mindazoknak is, akik várva várják az ő megjelenését.
Ítélet: alapja a hívő testben végzett cselekedetei attól a pillanattól kezdve, hogy megtért. Nem a hívő bűnei kerülnek megítélésre, hiszen azokkal örökre elbánt a kereszt, és nincsen azért immár semmi kárhoztatásuk azoknak, a kik Krisztus Jézusban vannak (Róma 8:1). Ez tehát nem a hívő bűneinek kérdése, hanem a hívő cselekedeteire alapozott jutalom kérdése.
2Kor 5. 10 Mert mindnyájunknak leplezetlenül kell odaállnunk a Krisztus ítélőszéke elé, hogy mindenki megkapja, amit megérdemel, aszerint, amit e testben cselekedett: akár jót, akár gonoszat.
Róm 14. 10 Akkor te miért ítéled el testvéredet? Vagy te is, miért veted meg testvéredet? Hiszen mindnyájan oda fogunk állni Isten ítélőszéke elé. 11 Mert meg van írva: „Élek én, így szól az Úr, bizony előttem fog meghajolni minden térd, és minden nyelv magasztalni fogja Istent.” 12 Tehát mindegyikünk maga fog önmagáról számot adni az Istennek.
1Kor 3. 11 Mert más alapot senki sem vethet a meglevőn kívül, amely a Jézus Krisztus. 12 Azt pedig, hogy ki mit épít erre az alapra: aranyat, ezüstöt, drágakövet, fát, szénát, szalmát; 13 az a nap fogja világossá tenni, mivel tűzben jelenik meg, és akkor mindenkinek a munkája nyilvánvalóvá lesz; és hogy kinek mit ér a munkája, azt a tűz fogja kipróbálni. 14 Ha valakinek a munkája, amelyet ráépített, megmarad, jutalmat fog kapni; 15 de ha valakinek a munkája megég, kárt vall. Ő maga megmenekül ugyan, de úgy, mint aki tűzön ment át. 16 Nem tudjátok, hogy ti Isten temploma vagytok, és az Isten Lelke bennetek lakik?
Jutalmak (korona – diadém (királyoknak), stephanos (koszorú, győzteseknek)
- Önuralom koronája
1Kor 9. 24 Nem tudjátok-e, hogy akik versenypályán futnak, mindnyájan futnak ugyan, de csak egy nyeri el a versenydíjat? Úgy fussatok, hogy elnyerjétek. 25 Aki pedig versenyben vesz részt, mindenben önmegtartóztató: azok azért, hogy elhervadó koszorút nyerjenek, mi pedig azért, hogy hervadhatatlant.
- Öröm koronája (akik lelkeket nyernek, evangélizálnak)
1Thessz 2. 19 Ki is volna a mi reménységünk vagy örömünk, koronánk és dicsőségünk, ha nem ti, a mi Urunk Jézus Krisztus színe előtt az ő eljövetelekor?
- Igazság koronája (ellenséges körülmények ellenére is megtartották hitüket mind tanilag, mind pedig erkölcsileg)
2Tim 4. 7 Ama nemes harcot megharcoltam, futásomat elvégeztem, a hitet megtartottam, 8 végezetre eltétetett nekem az igazság koronája, amelyet megad nekem az Úr, az igaz bíró ama napon; de nemcsak énnekem, hanem mindazoknak is, akik várva várják az ő megjelenését.
- Élet koronája (akik elviselik a megpróbáltatásokat, vagy mártírhalált halnak a hitükért)
Jak 1. 12 Boldog ember az, aki a kísértés idején kitart, mert miután kiállta a próbát, elnyeri az élet koronáját, amelyet az Úr megígért az őt szeretőknek.
Jel 2. 10 Ne félj attól, amit el fogsz szenvedni. Íme, az ördög börtönbe fog vetni közületek némelyeket, hogy próbát álljatok ki, és nyomorúságotok lesz tíz napig. Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koronáját.
- Dicsőség koronája: (akik hűségesen legeltetik Isten nyáját, tanítják őket, vigyáznak rájuk…)
1Pt 5. 2 legeltessétek az Isten közöttetek levő nyáját; ne kényszerből, hanem önként, ne nyerészkedésből, hanem készségesen; 3 ne is úgy, mint akik uralkodnak a rájuk bízottakon, hanem mint akik példaképei a nyájnak. 4 És amikor megjelenik a főpásztor, elnyeritek a dicsőség hervadhatatlan koszorúját.
2. A Bárány menyegzője
Csak a Gyülekezet szentjei vesznek rajta részt! Elragadtatás után a mennyben történik.
Mt 22. 1 Megszólalt erre Jézus, és ismét példázatokban beszélt hozzájuk: 2 „Hasonló a mennyek országa egy királyhoz, aki menyegzőt készített a fiának. 3 Elküldte szolgáit, hogy hívják össze a meghívottakat a menyegzőre, de azok nem akartak elmenni. 4 Ekkor más szolgákat küldött, akikhez így szólt: Mondjátok meg a meghívottaknak: Íme, elkészítettem az ebédet, ökreim és hízott állataim levágva, és minden készen van: Jöjjetek a menyegzőre! 5 De azok, mit sem törődve ezzel, elmentek: az egyik a földjére, a másik a kereskedésébe. 6 A többiek pedig megragadták szolgáit, bántalmazták és megölték őket. 7 Ekkor a király haragra gerjedt, elküldte seregeit, és elpusztította ezeket a gyilkosokat, városukat pedig felégette. 8 Akkor ezt mondta szolgáinak: A menyegző ugyan kész, de a meghívottak nem voltak rá méltók. 9 Menjetek tehát a keresztutakra, és akit csak találtok, hívjátok el a menyegzőre. 10 Kimentek a szolgák az utakra, összeszedtek mindenkit, akit csak találtak, gonoszokat és jókat egyaránt, és megtelt a lakodalmas ház vendégekkel. 11 Amikor a király bement, hogy megtekintse a vendégeket, meglátott ott egy embert, aki nem volt menyegzői ruhába öltözve; 12 így szólt hozzá: Barátom, hogyan jöhettél be ide, hiszen nincs menyegzői ruhád? Az pedig hallgatott. 13 Akkor a király ezt mondta szolgáinak: kötözzétek meg kezét-lábát, és vessétek ki a külső sötétségre; ott lesz majd sírás és fogcsikorgatás. 14 Mert sokan vannak az elhívottak, de kevesen a választottak.”
3. A menyegzői vacsorára (Kr.2. eljövetele után, a földön)
eredeti meghívottak – Jézus korának farizeusai és az akkor élő zsidó nemzedék – nem vesznek majd részt a lakomán, sem a királyságban, hiszen elkövették a megbocsáthatatlan bűnt. A nagy nyomorúságban élő zsidók azonban részesei lesznek mindezeknek, ám csakis azok, akik hívők. A hitetlenek a külső sötétségre vettetnek, és ki lesznek zárva a Messiási Királyságból. Ez a példabeszéd azokról a zsidókról szól, akik belépnek illetve nem lépnek be a királyságba.
Mt 25. 1 „Akkor hasonló lesz a mennyek országa a tíz szűzhöz, akik fogták lámpásukat, és kimentek a vőlegény fogadására. 2 Öt közülük balga volt, öt pedig okos. 3 A balgák ugyanis amikor magukhoz vették lámpásukat, nem vittek magukkal olajat, 4 az okosak viszont lámpásukkal együtt olajat is vittek korsóikban. 5 Mivel pedig a vőlegény késett, mindnyájan elálmosodtak, és elaludtak. 6 Éjfélkor aztán kiáltás hangzott: Íme, a vőlegény! Jöjjetek a fogadására! 7 Ekkor felébredtek a szüzek mind, és rendbe hozták lámpásukat. 8 A balgák így szóltak az okosakhoz: Adjatok nekünk az olajotokból, mert lámpásunk kialszik. 9 Az okosak így válaszoltak: Hátha nem lesz elég nekünk is meg nektek is: menjetek inkább a kereskedőkhöz, és vegyetek magatoknak. 10 Amíg azok távol voltak vásárolni, megjött a vőlegény, és akik készen voltak, bementek vele a menyegzőre. Azután bezárták az ajtót. 11 Később megérkezett a többi szűz is, és így szóltak: Uram, uram, nyiss ajtót nekünk! 12 Ő azonban így válaszolt: Bizony, mondom nektek, nem ismerlek titeket.” 13 „Vigyázzatok tehát, mert sem a napot, sem az órát nem tudjátok!”
Az ellentét itt nem kétféle hívő között van, hanem a hívők és a nem hívők között. A hívők a bölcs szüzek, akiknek olajuk van, ami a Szentlélek szimbóluma, a bolond szüzek pedig a hitetlenek, akik nem vivének magukkal olajat. Így a bolondok ki lettek zárva a menyegzői vacsoráról és a Messiási Királyságból, mivel az Úr nem ismerte őket. A bölcs szüzek azonban bemenének ő vele a menyegzőbe. A Máté 25:31-46-ban található példabeszéd alkalmazására alapozva a kétféle szüzek a nyomorúság alatti hívő és hitetlen pogányokat jelentik. Ez a példabeszéd azokról a pogányokról szól, akik belépnek illetve nem lépnek be a királyságba.
2Thessz 2. 2 hogy ne veszítsétek el egyhamar józanságotokat, és ne rémítsen meg benneteket sem valamely lélektől származó kijelentés, sem a mi nevünkben elhangzó megnyilatkozás, sem valamiféle nekünk tulajdonított levél, mintha az Úr napja már közvetlenül itt volna. 3 Senki semmiféle módon ne vezessen félre titeket. Mert az Úr napját megelőzi a hittől való elszakadás, amikor megjelenik a törvénytipró, a kárhozat fia. 4 Ez majd ellene támad, és fölébe emeli magát mindennek, amit istennek vagy szentnek mondanak, úgyhogy beül az Isten templomába is, azt állítva magáról, hogy ő isten. 5 Nem emlékeztek rá, hogy még amikor nálatok voltam, megmondtam nektek mindezt? 6 És azt is tudjátok, hogy mi tartja vissza most még, hogy csak a maga idejében jelenjék meg. 7 A törvénytiprás titokban már folyik, csakhogy annak, aki azt most még visszatartja, el kell tűnnie az útból. 8 És akkor jelenik meg nyíltan a törvénytipró, akit az Úr Jézus meg fog ölni szájának leheletével, és meg fog semmisíteni eljövetelének fenségével. 9 Mert ennek a törvénytiprónak az eljövetele a Sátán munkája a hazugság minden hatalmával, jelével és csodájával; 10 és a gonoszság mindenféle csalásával azok számára, akik elvesznek, akik nem szerették az igazságot, hogy általa üdvözüljenek. 11 Ezért szolgáltatja ki őket Isten a tévelygés hatalmának, hogy higgyenek a hazugságnak, 12 hogy ezáltal mindazok elvegyék ítéletüket, akik nem hittek az igazságnak, hanem a hamisságban gyönyörködtek. 13 Mi pedig hálával tartozunk az Istennek mindenkor értetek, testvéreim, akiket szeret az Úr, mert kiválasztott titeket az Isten kezdettől fogva az üdvösségre, a Lélek megszentelő munkája és az igazságba vetett hit által.
Máté 24,1-51; Márk 13,1-37; Lukács 21,5-36:
Mt 24. 1 Amikor Jézus kijött a templomból, és tovább akart menni, odaléptek hozzá tanítványai, hogy megmutassák neki a templom épületeit. 2 Ő azonban így szólt hozzájuk: „Hát nem látjátok mindezt? Bizony, mondom néktek: nem marad itt kő kövön, amit le ne rombolnának.” 3 Amikor Jézus az Olajfák hegyén ült, odamentek hozzá tanítványai külön, és ezt kérdezték: „Mondd meg nekünk: mikor lesz ez, és mi lesz a jele a te eljövetelednek és a világ végének?” 4 Jézus így válaszolt nekik: „Vigyázzatok, hogy meg ne tévesszen valaki titeket! 5 Mert sokan jönnek majd az én nevemben, és ezt mondják: Én vagyok a Krisztus! - és sokakat megtévesztenek. 6 Fogtok hallani háborúkról, és hallotok háborús híreket. Vigyázzatok, meg ne rémüljetek, mert ennek meg kell lennie, de ez még nem a vég. 7 Mert nemzet nemzet ellen és ország ország ellen támad, éhínségek és földrengések lesznek mindenfelé. 8 De mindez a vajúdás kínjainak kezdete! 9 Akkor átadnak titeket kínvallatásra, megölnek benneteket, és gyűlöl titeket minden nép az én nevemért. 10 Akkor sokan eltántorodnak, elárulják és meggyűlölik egymást. 11 Sok hamis próféta támad, és sokakat megtévesztenek. 12 Mivel pedig megsokasodik a gonoszság, a szeretet sokakban meghidegül.
Ez pedig már az elragadtatás után lesz…
13 De aki mindvégig kitart, az üdvözül. 14 Isten országának ezt az evangéliumát pedig hirdetik majd az egész világon, bizonyságul minden népnek; és akkor jön el a vég.” 15 „Amikor pedig meglátjátok a pusztító utálatosságot, ahogy Dániel próféta megmondta, ott állni a szent helyen - aki olvassa, értse meg! -, 16 akkor azok, akik Júdeában vannak, meneküljenek a hegyekbe, 17 aki a ház tetején van, ne szálljon le, hogy kihozzon valamit, 18 és aki a mezőn van, ne térjen vissza, hogy elhozza felsőruháját. 19 Jaj a terhes és a szoptató anyáknak azokban a napokban! 20 Imádkozzatok, hogy ne kelljen télen, sem szombaton menekülnötök. 21 Mert olyan nagy nyomorúság lesz akkor, amilyen nem volt a világ kezdete óta mostanáig, és nem is lesz soha. 22 Ha nem rövidülnének meg azok a napok, nem menekülne meg egyetlen halandó sem, de a választottakért megrövidülnek azok a napok.” 23 „Akkor, ha valaki ezt mondja nektek: Íme, itt a Krisztus, vagy amott: ne higgyétek!
A megtévesztők: Óvakodniuk kell a különféle csalóktól, akik magukat Messiásnak mondják.
Háborúk, földrengések és éhínségek: Háborúk lesznek, és háborúk hírei. Ez ne nyugtalanítsa őket, mert a vég még nem jött el. Bár nemzet nemzet ellen és ország ország ellen támad majd. Lesznek földrengések és éhínségek. Minden kínok kezdetét jelentik ezek.
Feljelentések: Aztán Jézus követőit törvényszékek (bírók) elé hurcolják, és a zsinagógákban megverik őket. Helytartók és királyok elé állítják őket Jézusért. Érte fognak bizonyságot* tenni hitükről. (Lásd ApCsel 12,1; 24,24; 26,2!)
Az evangélium a népek között: Előbb azonban minden nép közt az evangéliumot kell hirdetni. Ahol az elhangzott, ott senki sem védekezhet azzal, hogy nem tudott róla.
Nem kell aggódni: Amikor elhurcolják őket, nem kell amiatt aggódniuk, hogy mit mondjanak, mert nem ők fognak szólni, hanem a Szentlélek (lásd ApCsel 6,10). Így késztette csodálkozásra évszázadokon át válaszaival sok egyszerű hívő az üldözőit.
Kitartás: Mindenki gyűlöli majd őket Jézusért. De aki mindvégig kitart, az üdvözül.
Hamis krisztusok és hamis próféták: „Ha valaki akkor ezt mondja nektek: Nézd, itt a Krisztus! – vagy: Nézd, ott van! Ne higgyétek! Mert hamis krisztusok* és hamis próféták jelennek majd meg, jeleket és csodákat tesznek, hogy ha lehet, megtévesszék a választottakat. Ti azonban vigyázzatok: előre megmondtam nektek mindent!”
Az Emberfia eljövetele
Az Úr Jézus ezután visszajöveteléről szólt. (Lásd még Ézs 13,10; 34,4; Jóel 2,10; 3,3–4; Zof 1,15!) A nyomorúságok után a nap elsötétedik, és a hold nem fénylik. A csillagok lehullanak az égről, és az ég tartóerői megrendülnek. Akkor meglátják az Emberfiát eljönni a felhőkön, nagy hatalommal és dicsőséggel. Elküldi angyalait, és összegyűjti választottait a világ négy tájáról, a föld sarkától az ég sarkáig. Az egész világmindenség mozgásba jön.
Egy példát mondott ehhez: Amikor a fügefa rügyezik, és a levelek kihajtanak, mindenki tudja, hogy közel van a nyár. Ha mindez megtörténik, tudni fogják, hogy amit Ő megjövendölt, közel van, az ajtó előtt. A hívők ne féljenek ezektől a jelektől, hanem úgy tekintsék azokat, mint az Úr Jézus közeledő lépteit. „Bizony, mondom néktek, hogy nem múlik el ez a nemzedék, amíg mindez végbe nem megy” – erősítette meg Jézus újból, s hozzátette, hogy az ég és a föld elmúlik, de az Ő beszédei nem múlnak el.
„Azt a napot viszont, vagy azt az órát senki sem tudja, sem az angyalok az égben, sem a Fiú, hanem csak az Atya.” Mivel tehát az időpont ismeretlen, a hívők állandón ébren legyenek.
Példázatok:
Hogy szavait érthetőbbé tegye, Jézus két rövid példázatot mondott el. A tanítványoknak vigyázniuk és imádkozniuk kell, mert nem tudják, hogy mikor lesz meg mindaz, amit megjövendölt. Senki sem tudja, mikor jön vissza Jézus.
Az ajtóőr:
Márk 13,34–37: Egy ember külföldre utazott. Ezalatt átadta szolgáinak a hatalmat*. Ez azt jelenti, hogy nevében kellett házáról és vagyonáról gondot viselni.
Az ajtóőr azt a feladatot kapta, hogy őrködjék, mert nem tudja, mikor fog gazdája hazajönni: késő este, éjfélkor, kakasszókor vagy reggel. Megbocsáthatatlan lenne, ha ura az ajtóőrt alva találná!
Így kell a tanítványoknak – és nekünk is, állandóan ébernek lenni, mivel nem tudjuk, mikor jön vissza az Úr Jézus.
Milyen szörnyű lenne, ha alva találna!
Ezért mondja Jézus: „Vigyázzatok!”
(Lásd a Lukács 12,35–38-at is. Itt arról van szó, hogy a szolgáknak urukat kell várni, aki menyegzőn van. A szolgáknak azonnal ajtót kell nyitniuk, amikor megjön. Virrasztásukért megjutalmazza őket azzal, hogy maga terít asztalt, és felszolgál nekik.)
Az okos és gonosz szolga:
Lukács 12,43–48: Bár az Úr Jézus ezt a példázatot nem ugyanakkor mondta, beleillesztjük ebbe a történetbe, mivel lényegileg egyezik az ajtóőr példázatával. (Ezt a példázatot csak Péternek mondta Jézus; lásd 41.v.)
„Boldog az a szolga, akit, amikor megérkezik az úr, ilyen munkában talál!” (42.v: Az ő feladata, hogy gondoskodjék a többi szolgáról, amíg az ura távol van.)
Azzal jutalmazza, hogy felügyelővé teszi egész vagyona fölött.
De ha ez a szolga azt mondaná magában, hogy még jó ideig eltart, míg ura visszajön, és közben kezdené verni* a szolgákat és szolgálóleányokat, s elkezdene enni, inni és részegeskedni*, bajba jutna. Ha az ura váratlanul hazajön, és nem találja munkában, a többi hűtlen szolga sorsára juttatja.
Az a szolga, aki ismeri ura akaratát, és nem fog hozzá, hogy azt teljesítse, sok verést fog kapni. De aki nem ismerte ura akaratát, és úgy cselekszik verést érdemlő dolgokat, az kevés verést fog kapni.
Ugyanis: „Akinek sokat adtak, attól sokat kívánnak, és akire sokat bíztak, attól többet kérnek számon.”
Néhány megjegyzés a példázatokhoz:
Mindkét példázatban az úr maga az Úr Jézus. Az úr hazajövetelével saját visszajövetelére céloz. A példázatbeli szolgák mindazok, akik Jézus szolgálatában vannak. „Rabszolgák”, tehát olyan emberek, akik uruk tulajdonai. Így a keresztyének is Krisztus tulajdonai.
Az éberség több, mint türelmes, tétlen várakozás. A keresztyénnek éber és várakozó tevékenységgel kell végeznie azt a feladatot, melyet Jézus bízott rá.
Így kell a példázatbeli ajtóőrzőnek is ébren maradnia, és feszülten figyelnie minden zajra. A felövezett derék* és égő lámpás* is (Lk 12,35) a várakozó, éber szolgákra utal.
Míg a ház ura távol van, a szolgának kell a többi személyzetről gondoskodni. Ez szép példája a keresztyén ember feladatának. Míg az Úr Jézus vissza nem jön, a keresztyén ember feladata a „hitben testvérekkel” jót cselekedni (Gal 6,10), és nemcsak magára gondolni.
Bizonyságul – A görögben itt „martürion” áll, ebből származik a mi „mártír” szavunk.
Hamis krisztusok – Többek között: Teudás (ApCsel 5,36), galileai Júdás (ApCsel 5,37), Simon, a varázsló (ApCsel 8,9–10), az „egyiptomi” (ApCsel 21,38). Ma is sok a hamis tanító.
Hatalom – Ez a szó egyezik a „mandátum” szóval. Megbízatást, egy úr helyettesítését, képviseletét jelenti.
Verés – Egyik formája a hatalommal való visszaélésnek. Sokszor előfordul, hogy beosztottak uralkodnak, zsarnokoskodnak a rangban vagy helyzetben alattuk állókkal. Gondoljunk csak a náci koncentrációs táborok táborparancsnokaira.
Enni, inni és megrészegedni – Előfordul, hogy a munkások a főnök távollétében maguknak dolgoznak, meglopják a munkaadót. Ez a korrupció egyik formája, mely miatt sok üzem és intézmény szenved.
Felövezett derék – Munkához vagy útra öltözve a hosszú ruhát egy övvel erősítették a derékhoz, úgy, hogy a járásban ne akadályozza az embert. (Latinul: az ember „expeditus”, azaz akadálytalan, szabad, kész volt; vö. „expedíció” szavunkkal.)
Égő lámpa – Az úr házában egész éjszaka foglalatoskodni kellett, így a lámpát időnként újra feltöltötték olajjal (gondoljunk itt a tíz szűz példázatára a Mt 25,1–13-ból;).
Tíz — A zsidóknál szokás volt, hogy ünnepélyes alkalmakkor tíz személy legyen jelen, mint például a zsinagógában az imádkozáskor, a halottról való megemlékezésnél, esküvőnél, szerződéskötésnél. Lehet, hogy ebben a példázatban is ezért szerepel a tízes szám. Nagyon szomorú, hogy csak öt leány volt készen, hogy a vőlegénnyel menjen. Ez ellenkezett a szokással.
Jézus jövetelét várni — Ébernek lenni Krisztus visszajöveteléig, nemcsak figyelmeztetés, hanem feladat is. Jézus azt várja tőlünk, hogy türelmesen várjunk rá, még ha soká jön is vissza.
Állandóan világítani — Ez azt jelenti, hogy napról napra megújulunk a Szentlélek által. Csak ha megvan nálunk a hit olaja, tudjuk a Vőlegényt, Jézus Krisztust várni. Nagyon fontos, hogy szeressük Őt, és mindenben ráhagyatkozzunk.
Az Úr Jézusra való várakozás közben ébren kell maradnunk és világítanunk. A vőlegény megbecsülését mutatta volna, ha mindegyik lány készen várja Őt.
Kérdés: Mi a különbség az elragadtatás és Krisztus második eljövetele között?
Elragadtatás alatt azt értjük, amikor Jézus Krisztus visszatér, hogy elragadja a földről az egyházat (a Krisztus-hívőket). Az elragadtatásról az 1Thesz 4:13–18 és az 1Kor 15:50–54 versekben olvasunk. Azok a hívek, akik addig meghaltak, feltámadnak, és a még élő hívekkel együtt találkoznak az Úrral a levegőben. Mindez egy szempillantás alatt következik majd be.
Krisztus második eljövetele alatt az az esemény értendő, amikor Jézus visszatér, hogy legyőzze az Antikrisztust, elpusztítsa a gonoszt, és megalapítsa ezeréves királyságát. Jézus második eljöveteléről a Jelenések 19:11–16 versekben olvasunk.
Különbségek a következők:
1) Az elragadtatáskor a hívek a levegőben találkoznak az Úrral (1Thessz 4:17). Krisztus második eljövetelekor a hívek az Úrral együtt visszatérnek a földre. Jel 19. 14 A mennyei seregek követték őt fehér lovakon, tiszta fehér gyolcsba öltözve.
2) Krisztus visszajövetele a nagy és rettenetes nyomorúság után következik be (Jelenések 6–19 részek). Az elragadtatásra a nyomorúság előtt kerül sor (1Thessz 5. 9 Mert az Isten nem haragra rendelt minket, hanem hogy elnyerjük az üdvösséget a mi Urunk Jézus Krisztus által, Jelenések 3:10).
3) Az elragadtatáskor Isten magához ragadja, s ezzel mintegy kimenekíti a földről a híveket (1Thessz 4:13–17; 5:9). A második eljövetelkor a hitetleneket távolítja el a földről az Úr, így gyakorolva ítéletet fölöttük (Máté 24:40–41).
4) Az elragadtatás titokban és hirtelen következik be (1Kor 15:50–54). A második eljövetel mindenki számára láthatóan zajlik majd (Jelenések 1:7; Máté 24:29–30).
5) Krisztus második eljövetele mindaddig nem történik meg, amíg az utolsó időkben várható néhány másik esemény végbe nem ment (2Thessz 2:4; Máté 24:15–30; Jelenések 6–18. részek). Az elragadtatás hirtelen esemény, amely bármelyik pillanatban bekövetkezhet (Titusz 2:13; 1Thessz 4:13-18; 1Korinthus 15:50–54).
Miért fontos különbséget tennünk az elragadtatás és Krisztus második eljövetele (visszajövetele) között?
1) Ha az elragadtatás és Krisztus visszajövetele egy és ugyanaz, akkor a keresztényeknek is át kell élniük a nagy nyomorúságot (1Thessz 5:9; Jelenések 3:10).
2) Ha az elragadtatás és Krisztus visszajövetele egy és ugyanaz, akkor Krisztus érkezése nem várható bármelyik pillanatban – hiszen számos eseménynek kell megelőznie a visszajövetelét (Máté 24:4–30).
3) A Jelenések 6–19 részei sehol nem említik az egyházat a nagy nyomorúság idején. Isten a nagy nyomorúság idején – amelyről úgy olvassuk, hogy „nyomorúság ideje lesz az Jákóbnak” (Jeremiás 30:7) – ismét Izráelnek szentel majd elsődleges figyelmet (Róma 11:17–31).
4) Az elragadtatás és Krisztus második eljövetele hasonló, de mégsem azonos események. Jézus mindkét alkalommal visszatér, és mindkét történés az utolsó időkben következik majd be. Mégis alapvető fontossággal bír, hogy különbséget tegyünk köztük. Összefoglalásul elmondhatjuk, hogy az elragadtatáskor a felhőkig jön vissza Krisztus, hogy elragadja a híveket a földről Isten haragja elől. Ezzel szemben a második eljövetelkor a földre tér vissza Krisztus, hogy véget vessen a nagy nyomorúságnak, s győzelmet arasson az Antikrisztus és a gonosz uralma fölött. (elragadtatás után minimum 7 évvel)
|
Elragadtatás (övéiért) |
Kr.2. visszajövetele (övéivel), ÚR napja |
Mikor?
|
bármikor (Apcsel 1.7, Apcsel 1.11) |
nagy nyomorúság kezdte után 7 évvel |
|
Helyet készítek, ismét eljövök, magamhoz veszlek (Jn 14.1) |
|
|
riadó, főangyal szava, Isten harsonája, Úr alászállása, feltámadások, elragadtatás, Úrral leszünk. |
|
|
Hirtelen, romolhatatlan, dicső, erőben lévő, lelki test (nincs RBT) |
|
Hogyan jön Kr? |
Levegőégbe, a felhőkig, titokban |
Földre a gyülekezeti szentekkel (megtértek), látható |
Előfeltétele |
nincs |
Számos eseménynek kell bekövetkeznie, Izrael megvallja bűnét, hívja a Messiást |
Miért? Mi történik? |
Kimenekíti az élő hívőket a földről, feltámadnak a halott Krisztusban hívők (a gyülekezethez tartozók) |
Eltünteti a földről a hitetleneket (megtisztítja a földet tőlük), visszaállítja a földet eredeti állapotába
|
|
Szertartás a mennyben |
|
Következmény |
Elváltozás, Jutalomosztás, Koronák: Önuralom, Öröm, Igazság, Élet, Dicsőség
|
Ószövetségi szentek feltámadása Nagy nyomorúság szentjeinek feltámadása Mennyegzői vacsora a földön (mindenki: ószöv szentek, gyülekezet (Kr.menyasszonya), nyomorúság szentjei) - ezzel elkezdődik az 1000 éves királyság |
Ártatlanság |
Lelkiismeret |
Emberi kormányzás |
Ígéret |
Törvény |
Kegyelem / Gyülekezet |
Nyomorúság |
1000 éves királyság |
Örökkévalóság |
Teremtéstől – bukásig 1Móz 1-3 |
Bukástól – Özönvíx 1Móz 4-8 |
1Noé (szellemi vezető) Móz 9-11 |
Zsidó nép kiválasztása 1Móz 12-2Móz 18 |
2Móz19-ApCsel 1
|
Apcsel 2-Jel3 |
Jel 4-19 |
Jel 20- |
|
Folyamatos hit szükséges, SzSzellem csak rövid időkre száll rá egyesekre |
Pill.hit elég, SzSz elpecsétel |
|
Zsidó mennyegző folyamata – Isten üdvterve
Atya kiválasztja a lányt, megegyeznek a váltságdíjban |
Váltságdíj kifizetése (kézfogó) |
Helykészítés (fiú) |
Mennyegzői szertartás |
Mennyegzői vacsora (Mt 22.1-14, Mt 25.1-13)) |
|
Teremtés előtt elhatározta |
Kr.u.33 (kb) |
még most is tart |
Elragadtatás (bármikor megtörténhet) |
1000 éves királyság elkezdődik ekkor |
|
Atya Isten Fiú: Jézus Menyasszony: Gyülekezeti szentek |
Jézus kereszthalála, vére |
Jn.14.3 |
Elragadtatás után, mennyben |
Jézus 2. visszajövetele után a földön (Ósz-i, nyomorúsági szentek, Menyasszony) |
|
Comments