ÉZSAIÁS PRÓFÉTA KÖNYVÉNEK ezt a második szakaszát „Jahve szolgájának" személye uralja. A kifejezést Izráel nemzetére alkalmazták, Ézs 41,8, majd utána a Messiásra, Ézs 42,1. Ettől kezdve a leírás nagy része Isten Szolgájának szenvedésével és dicsőségével foglalkozik. A bevezetés nagyszabású. Az embereknek azt mondják, hogy hallgassanak, Ézs 41,1. Hadd beszéljen Isten!
Három hang van a 40,1-11-ben:
(1) Jahve hangja, 1-2. v. A vigasztalás üzenete.
(2) Keresztelő János hangja, 3-8. v., Jn 1,23.
(3) Jeruzsálem hangja, amely a Messiást hirdeti, 9. v.
Az első hang a vigasztalásé, amely a bűnbocsánatból ered. Az Isten megbocsátásáról szóló üzenet.
A második hang a Messiás előhírnökéé. Az ő szolgálata az ösvény egyengetése és kiegyenesítése a dicsőség megjelenéséhez, Mk 1,3. Ezután van egy ellentét a test, az ember megromlott természete, amely hasonló a megperzselt fűhöz, valamint Isten Igéje között, amely megáll örökre, 6-8. v. Ez előképe János szolgálatának a bűnbánatról, megváltásról és megjutalmazásról. János hang volt, de Krisztus az Ige, Jn 1,1.23.
A harmadik hang Sionnak szóló felhívás, hogy kiáltson a hegy tetejéről Júda városainak: „Ímhol Istenetek", 9. v. A Szolga az isteni Messiás. Kezét és karját említi, 10. v., aztán pedig úgy jelenti ki Őt, mint Pásztort, akinek négyszeres szolgálata van, 11. v Ezeknek a szolgálatoknak mindegyike rendelkezik a maga ellen párjával az Újszövetségben:
(1) táplálja nyáját pásztorhoz hasonlóan. Ez a táplálás szolgálata, Mk 6,31-44. Azt a megbízást, hogy legeltesse Isten népét, Simon Péter kapta, Jn 21,15-17. Ezután továbbadta ezt a gyülekezet véneinek, 1Pt 5,1-4;
(2) karjára gyűjti a bárányokat. Ez az összegyűjtés szolgálata. A bárányok jelentik a Krisztusban újjászületett csecsemőket, 1Pt 2,2; Zsolt 50,5;
(3) ölében hordozza őket. Ez a vigasztalás szolgálata, Ézs 46,4; 2Kor 1,3; Róm 15,4; Csel 9,31;
(4) szelíden vezeti a szoptatósokat. Ez a vezetés szolgálata, különösen pedig azok bátorítása, akik felelősséget hordoznak az ifjak közötti munkáért.