AZ ÚR ítélkezésre vonatkozó magyarázata (1-6. v.) nem a polgári törvényszékre (Róm 13,1-7) vagy a gyülekezeti fenyítésre (1Kor 5,1-13) vonatkozik. Szavai mások egyéni és kicsinyes megítéléséről szólnak, amely személyes ellenszenvből, részrehajló szellemből, irigységből stb. fakad. Az ilyen szükségtelen kritikai szellemnek nincs helye a saját hibáinak alázatos ismeretével rendelkező tanítvány életében. Ahogyan a keresztyén növekszik a kegyelemben, mind szigorúbbá válik önmaga megítélésében, és elnézőbb mások elítélésében.
A bizalomteljes és kitartó imádkozás a tanítvány erőforrása minden szükségben (7-11. v.). Isten ad „jókat azoknak, akik kémek tőle" (11. v.; Jak 1,17). Mi gyakran hibázunk kéréseinkben, és rossz utat határozunk meg a megfelelő végcél eléréséhez; valójában kígyót kérünk! Isten azonban tekintettel van téves látásunkra, és szerető bölcsességében annál valami jobbat biztosít (Ef 3,20). Sohasem engedi meg nekünk a rosszabbat, és sohasem gúnyolódik velünk.
Beszédét az Úr a tanítványságra való felhívással fejezi be. Beszél két útról, két fáról és két alapról (13-37). A széles úton járáshoz nincs szükség erőfeszítésre. Erre elég széles kapun keresztül lehet rájutni, hogy az ember összeegyeztesse azt világi ambícióival, érzéki vágyaival, kapzsiságával stb. Szándék és döntés szükséges ahhoz, hogy a keskeny utat kövessük, amely ahhoz az egyetlen említésre érdemes élethez vezet. A széles úton járó ember azt mondja, hogy az élet szerzésből, könyörtelenségből és visszavágásból áll. A keskeny úton járó ember elfogadja Krisztus tanítását arról, hogy az élet adásból, alázatosságból és a „másik arc odatartásából" áll. A cselekvések első sorozata „rossz gyümölcs"; a második „jó gyümölcs". A fa természetét a gyümölcs határozza meg (16-20. v.). A magas beosztás és a látványos hőstettek nem jelentenek biztosítékot a bejutáshoz Isten királyságába; csak az engedelmesség az Atya akaratának (21. v.). Ezt az akaratot Krisztus „beszédei" teszik ismeretessé (24-27. v.). A bolond a világ elvárásai szerint él. A bölcs pedig átviszi a gyakorlatba Krisztus tanításait; aki az Ő aranyszabálya szerint él (12. v.). Az Úr az egész törvényt és a prófétákat egyetlen egyszerű mondatban foglalja össze (12. v.; Róm 13,8); ez pedig a tevékeny szeretet. Jézus nem azt kívánja, hogy csupán meghalljuk és megértsük beszédeit, még kevésbé azt, hogy csak gyönyörködjünk bennük és helyeseljük azokat; lásd: Ez 33,31-32. Azt kívánja, hogy cselekedjük azokat.
Róm 13,1-7 Mindenki engedelmeskedjék a felettes hatalmaknak, mert nincs hatalom mástól, csak Istentől, a meglévő felsőbbségeket Isten rendelte. Azért, aki szembeszáll a felsőbbséggel, az Isten rendelése ellen szegül, az ellenszegülők pedig ítéletet vonnak magukra. Mert a hatóságok nem a jó, hanem a rossz cselekedetek büntetésére vannak. Akarod, hogy ne kelljen félned a hatalomtól? Tedd a jót, és dicsérni fog téged, mert Isten szolgája ő a te javadra. Ha pedig a gonoszt teszed, félj, mert nem ok nélkül viseli a fegyvert, mert Isten szolgája, aki az ő haragját hajtja végre azon, aki gonoszt cselekszik. De nemcsak a büntetés miatt, hanem a lelkiismeretért is engedelmeskedni kell. Azért fizettek adót is, mert ők Isten szolgái, akik éppen ebben a tisztükben fáradoznak. Adjátok meg azért mindenkinek, amivel tartoztok: akinek az adóval, annak az adót, akinek a vámmal, annak a vámot, akinek a félelemmel, annak a félelmet, akinek a tisztelettel, annak a tiszteletet.
1Kor 5,1-13 Mindenesetre az a hír járja, hogy paráznaság van köztetek, mégpedig olyan, amilyen még a pogányok között sincs, hogy valaki apjának feleségével él. Ti pedig kérkedtek, pedig szomorkodnotok kellene és kivetni közületek azt, aki ezt a dolgot tette. Mert én, aki testben ugyan távol, de lélekben jelen vagyok köztetek, mint jelenlevő már ítéletet hoztam afelett, aki így cselekedett. Ti és az én lelkem együtt, a mi Urunk Jézus nevében és a mi Urunk Jézus hatalmával átadjuk az ilyet a Sátánnak a test veszedelmére, hogy a lélek megtartasson az Úrnak ama napján. Nem jó a ti dicsekedésetek. Hát nem tudjátok, hogy egy kicsiny kovász az egész tésztát megkeleszti? Takarítsátok ki azért a régi kovászt, hogy új tésztává legyetek, hiszen ti kovásztalanok vagytok, mert Krisztus, a mi húsvéti bárányunk már megáldoztatott. Azért ne régi kovásszal ünnepeljünk, sem a rosszaság és gonoszság kovászával, hanem a tisztaság és az igazság kovásztalanságával. Levelemben megírtam nektek, hogy paráznákkal ne tartsatok kapcsolatot. De nem általában e világ paráznáival vagy kapzsijaival vagy rablóival vagy bálványimádóival, mert hiszen akkor ki kellene mennetek e világból. Most tehát azt írom nektek, hogy ne tartsatok kapcsolatot azzal, akit testvérnek neveznek, de parázna vagy kapzsi vagy bálványimádó vagy szitkozódó vagy részeges vagy rabló. Az ilyennel még együtt se egyetek. Mert mi közöm ahhoz, hogy a kívül lévők felett ítélkezzem? Nemde ti is a belül levők felett ítélkeztek? A kívül lévőket pedig majd Isten ítéli meg. Vessétek ki azért a gonoszt magatok közül!
Jak 1,17 minden jó adomány és minden tökéletes ajándék felülről való, és a világosság Atyjától száll alá, akinél nincs változás vagy változásnak árnyéka.
Ef 3,20 Aki kéréseink és gondolataink mértékén felül is képes mindent bőségesen megtenni az ő bennünk munkálkodó ereje szerint,
Róm 13,8 Senkinek semmivel ne tartozzatok, hanem csak azzal, hogy egymást szeressétek, mert aki a másik embert szereti, az betöltötte a törvényt.
Ez 33,31-32 És eljönnek hozzád, ahogyan a nép szokott összejönni, és odaül eléd az én népem. Hallgatják beszédedet, de nem cselekszik, hanem mint szerelmes éneket veszik azt ajkukra, szívük pedig nyereség után jár. Íme, te olyan vagy nekik, mint egy szerelmes énekes, akinek szép a hangja, és mint egy jó lantos: csak hallgatják beszédedet, de nem cselekszik azt.
A hegyi beszéd a Messiás
A hegyi beszéd a Messiás magyarázata a törvény valódi igazságosságáról, szemben a törvény igazságosságnak farizeusi értelmezésével
Ítélkezéshez:
Sose kéne ítélkeznünk senkivel kapcsolatban – De itt NEM ez a kontextus!! Farizeusi judaizmusban (frj) ítélkezés az alapján, hogy követik az ő tanításaikat (nem a mózesi trv alapján ítélnek). Szálka <> gerenda (frj-ban ez van), ők (vakok) akarják a szálkát elmozdítani.
"6 Ne adjátok a kutyáknak azt, ami szent," - itt a kutyák a farizeusok
Mt 7.13-14 A szoros kapun menjetek be. Mert tágas az a kapu, és széles az az út, amely a pusztulásba visz, és sokan vannak, akik azon járnak. De szoros az a kapu, és keskeny az az út, amely az életre visz, és kevesen vannak, akik megtalálják azt.
széles út: farizeusi tanítás elegendő a bemenetelre; keskeny: csak Jézus által
A két házépítő (24-27 vers)
Választás: mire építesz, farizeusira – (homok) össze fog omlani
Messiásira: kőszikla